Använder du som många andra sociala medier för att marknadsföra ditt UF-företag? Förmodligen eftersom det är ett smart sätt att nå nya kunder och bygga upp ert varumärke. Men ibland kanske du tycker att det är svårt att veta vad du ska posta härnäst? Ingen fara för här kommer massor av inläggsidéer som du kan använda om och när det passar in.

För att lyckas i den digitala världen behöver alla företag skapa innehåll av värde för sin unika målgrupp. Detta betyder som regel att bara 20 procent kan vara direkt marknadsföring av varan eller tjänsten. Så vad ska resterande 80 procent handla om kanske du undrar? Jo, det som din målgrupp tycker är intressant, kul, spännande eller viktigt som du på något sätt kan koppla ihop med ditt företag.

80 inläggsidéer för sociala medier!

Att välja och skapa innehåll

När du planerar innehåll för era sociala kanaler kan det vara smart att först kika på vad andra lägger upp. Hur gör etablerade företag inom din bransch, utanför din bransch och andra UF-företag? Ta inspiration från godbitarna dvs. de inlägg som får många kommentarer och inlägg som du bara inte kan scrolla förbi. Fundera sen på hur din målgrupp skulle ha reagerat på dessa och börja skapa liknande innehåll för de inlägg som du tror skulle gå hem fast med din egen touch .

Ställ dig även frågan vilka inlägg som ska komma först i flödet på UF-företagets sociala kanaler. Är det content som skapar intresse och förväntan, involverar följarna i er affärsidéprocess, ger lösning på målgruppens problem eller presentation av företagsmedlemmarna? Fundera helt enkelt på vad din målgrupp går igång på och anpassa därefter innehållet efter detta och inte bara efter hur andra företag gör. Du vill ju att ditt UF-företag ska sticka ut från mängden eller hur?

Allt måste såklart inte bli 100 procent rätt 100 % av tiden så var inte rädd att ibland prova dig fram och testa helt nya saker. Men lägg absolut inte upp något bara för att, utan tänk alltid igenom vad målet med inlägget är så att du sen kan utvärdera resultatet.

Starta upp konton och ta med följarna på ”er resa”

Ett vanligt misstag är att vänta med att starta upp konton på olika sociala kanaler tills företagsnamn, logga och affärsidé är bestämd. Men om du väntar missar du inte bara viktig feedback utan även chansen att bygga upp en lojal följarskara som kan bli dina framtida kunder. Starta därför upp konton direkt och låt följarna följa med på er resa. Företagsnamn mm går ju att ändra efter hand men att bygga upp en community tar tid och går inte på ett kick.

Inläggsidéer & mål

Det finns alltså en mängd olika syften med inlägg som att öka varumärkeskännedomen, involvera följarna i designprocessen av både affärsidén och företaget, driva trafik till webbshoppen, skapa relation med följarna osv. Så vilket mål har ditt UF-företag just nu? Är det främst att sälja eller skapa annat värde som också säljer på sikt? Vilka av nedanstående idéer tror du passar din målgrupp?

Tips 1-10

  • Beskriv de alternativa affärsidéerna som ni tagit fram och fråga era följare vilken de gillar bäst.
  • Fråga vilka färger, storlekar, former eller material er vara ska ha.
  • Visa upp er tjänst i en film och be om feedback så ni kan ”spetsa” till denna ännu mer.
  • Lägg upp olika alternativ på er logga och be följarna rösta på sin favorit.
  • Presentera ert företagsnamn och be om respons på vilken känsla detta ger.
  • Dela resultat från någon av ovanstående inlägg och tacka för hjälpen med er affärsutveckling.
  • Be era följare att dela något inlägg så att fler får kännedom om ert företag.
  • Berätta om er vision för företaget och hur ni jobbar för att närma er detta.
  • Gör en shout out och be om hjälp att hitta en av era rådgivare.
  • Berätta om ert resultat från hållbarhetskollen från UF:s hemsida och hur ni ska jobba vidare med detta.

Tips 11-20

  • Beskriv hur ni kom på er affärsidé. Var det kanske en ren slump när ni gjorde någon kreativitetsövning, ett vardagsproblem som ni retat er länge på eller kollade ni runt på Pinterest?
  • Presentera er rådgivare och beskriv varför ni valde just hen. Vad kommer hen att hjälpa er med och hur ”hittade” ni rådgivaren.
  • Dela något resultat från er marknadsundersökning som tex. vilka färger eller former som var mest populära. Passa även på att fråga om följarna håller med så får ni även en ”second opinion” på köpet.
  • Presentera företagsmedlemmarna med namn och position. Förklara även varför de fick just ”sin roll” och gärna någon kul eller hemlig talang.
  • Beskriv hur ni samlat in startkapital till att köra igång företaget som tex. sålt riskkapital eller en start up-vara
  • Lägg upp en kul bild när ni var med på Draknästet och berätta något om den positiva respons ni fick eller något tips som ni kommer jobba vidare med.
  • Visa upp er prototyp av er vara och fråga följarna om förbättringsförslag.
  • Låt era följare se vad ni gör på era ”teambuildingsträffar”
  • Visa upp ert ”kontor” eller plats där ni jobbar med UF-företaget
  • Beskriv er vara och berätta om de olika användningsområdena på något klurigt sätt.
Gro UF

Tips 21-30

  • Porträttera en lärare som betytt mycket för ert företags utveckling. Det kan vara er ekonomilärare som lärt er budgetera och bokföra, svensklärare som hjälpt er utveckla ett formellt språk till affärsplanen osv.
  • Visa upp hur er vara används på något humoristiskt sätt tex. om ni säjer paraplyer så låt det regna godis eller blomblad
  • Lägg upp flera alternativ för möjliga säljkanaler och be era följare rösta på vilken som är bäst
  • Ta en bild av er första kund eller nummer 100 och låt hen beskriva vad hen ska göra med er produkt (ge bort eller använda på något speciellt ställe hemma)
  • Beskriv hur ni firar att ni nått break even och när samt varför ni nådde målet på något kreativt sätt.
  • Berätta om era mål för företaget tex. sälja 500 varor innan mars och bjud in era besökare att hjälpa er att lyckas.
  • Kom med olika tips som kan kopplas till er affärsidé tex. fredagstipset
  • Visa upp några sidor ur er sprillans färdiga affärsplan
  • Berätta om en tabbe ni gjort och hur ni löste situationen.
  • Bjud in era följare till era säljtillfällen som marknader och UF-mässor

Tips 31-40

  • Stoltsera med era värdeord eller värderingar som skapar er fina företagskultur (som ni skrivit om i ert samarbetsavtal)
  • Låt era följare se en sneak peek på något som ni jobbar med som ny design på produkten eller er monter till UF-mässan.
  • Dela spännande nyheter som går att koppla till er bransch tex. Gretaeffekten, Covid 19 eller den ”kalla vargavintern”
  • Gör en shout out när er hemsida är lanserad
  • Ge en exklusiv rabattkod till bara era följare som de kan använda vid något speciellt säljtillfällen
  • Beskriv hur ni jobbar kooperativt med andra UF-företag eller ”riktiga företag”
  • Ta upp hur ni jobbar för hållbar utveckling tex. ert materialval, tar bussen till olika event eller att ni bara använder digitala visitkort.
  • Uppmärksamma inte bara ”vanliga” dagar som ”alla hjärtans dag” utan även udda högtidsdagar som går att koppla till er affärsidé eller vad ni arbetar med just nu.
  • Visa upp ett klipp från er reklamfilm
  • Presentera en återförsäljare och visa var i butiken som de hittar er produkt
inläggsidéer för sociala medier

Tips 41-50

  • Tacka en samarbetsparter(sponsor) för ”hjälpen”
  • Lägg upp en bild när ni äntligen fått era ”arbetskläder” (som ni kommer ha vid säljtillfällen)
  • Berätta vilka program som ni jobbar med som Visma/Fortnox, InDesign, WordPress osv. och varför ni valt dessa.
  • Tipsa era följare om andra UF-företag eller konton som de kan följa
  • Berätta vilka (UF)tävlingar som ni kommer ställa upp i och ge en sneak peek på en del av bidraget.
  • Har ni slagit något rekord som för försäljningen, antal kundsamtal, nya följare på sociala medier så gör en shout out om detta. Och ge gärna en förklaring till varför detta härliga kunde ske.
  • Reposta en fin kundrecension och om ni har möjlighet lägg även upp en bild på personen som gav den.
  • Be era följare posta bilder när de använder er produkt
  • Dela den PR ni får i tidningsartiklar och dylikt.
inläggsidéer för sociala medier

Tips 51-60

  • Dela härliga ögonblick som när ni håller prischecken i er monter eller på någon oväntad plats om ni skulle vinna någon tävling.
  • Hitta på en sång om er företag och kör den live eller dra en fredagsdans.
  • Berätta varför ni valde just de färger som ni gjorde till er grafiska profil. Vilken känsla ville ni åt?
  • Besvara era vanligaste kundfrågor tex. hur produkten kan återvinnas, tvättråd, leveransvillkor o dyl
  • Berätta något oväntat som företaget kommer göra eller vara med på
  • Lyft en kund som betytt mycket för företaget
  • Gör en trendspaning för er bransch. Vad kommer hända nästa år?
  • Kör en #challenge. Den kan rikta sig till era kunder eller andra UF-företag.
  • Uppmana era följare att även följa er på era andra sociala kanaler och förklara varför (förutsätter att ni inte delar exakt samma innehåll på alla)
  • Skapa en ny hashtag och uppmana era följare att använda denna i något speciellt sammanhang kopplat till er vara, bransch eller nyhet.

Tips 61-70

  • Bjud in era följare till till ett homeparty eller release party där ni erbjuder er vara till specialpris.
  • Lägg ut era kvalificeringar i tävlingar som att ni är top 10 i årets affärsplan eller årets UF-företag.
  • Ta med era följare bakom kulisserna och visa vad ni jobbar med just nu.
  • Berätta om något samarbete ni kommer att ha med någon influencer.
  • Bjud era följare på kunskap. Vad är ni experter på? Dela med er av något tips kopplat till er affärsidé?
  • Kör en ”give away” i samarbete med något annat UF-företag. En av era och en av deras produkter om besökaren …….
  • Beskriv varför er affärsidé är den bästa presenten till jul, födelsedagen, alla hjärtans dag osv.
  • Be någon person pröva er produkt och visa upp det glammiga resultatet eller berätta vilken känsla eller nytta de fick av den.
  • Berätta om ert ” Monday mood” (eller den dagen ni har lektion) dvs. stämningen i företaget.
  • Klargör dagens reflektion tex. Tuesday reflection; teamwork is dreamwork för idag så….. eller never ever give up för då……..

Tips 71-80

  • Visa hur man kan ”toppa” helgen genom att använda er vara på något smart sätt.
  • Om ni producerar varan själv berätta att det är ert HANTVERK och hur ni gör. Om ni köper in varan så tala istället om fördelarna med detta tex. skapar jobb, barnen kan gå i skolan, att familjen får mat på bordet osv.
  • Visa hur man kan matcha er produkt med andra varumärken (glöm inte tagga brandet)
  • Berätta hur man känner sig efter att man använd er vara eller tjänst.
  • Visa hur man kan skapa fredagsmys med er vara tex. med er goda mat eller mysiga filt.
  • Shout out er slogan och berätta hur den kom till.
  • Berätta om något som era följare skall hålla utkik efter tex. uppdaterad hemsida, ny produkt eller utförsäljning.
  • Gör en tillbakablick av året som gått och berätta om höjdpunkterna.
  • Berätta hur ni genom er produkt eller tjänst hjälper kunden att leva mer ekonomiskt-, socialt- eller ekologiskt hållbart.
  • Träffar ni någon kändis? Lägg då upp en bild på er tillsammans och glöm inte #.

Tips 81-90

  • Uppmana dina följare ställa frågor i stories eller i ett vanligt inlägg  och besvara dessa sedan i en FAQ (frequently asked questions).
  • Visa före- och efterbilder på något ni gjort /utvecklat tex. logga, varan/tjänsten eller montern.
  • Lägg upp ett inspirerande citat eller en ”groda” som någon av er i UF-företaget sagt eller gjort.
  • Presentera ett annat UF-företags affärsidé (som på något sätt hör ihop mer ert)
  • Beskriv olika utmaningar och problem som ni har som UF-företag och hur ni löser dessa. 
  • Lägg upp era framgångar som rör sociala medier. Tex.när ni har fått x antal följare.
  • Skapa en meme som får dina följare att le.
  • Tipsa om underhållande konton att följa på Youtube, Instagram eller TikTok. 
  • Reposta något från ett annat UF-företag eller influencer och tagga dem. 
  • Gör er egna version av en reel eller video som trendar just nu.
inläggsidé- meme

Tips 91-100

  • Visa vilket ansiktsuttryck(känsla) man får när man smakat på er smaskiga produkt eller använt er vara eller tjänst.
  • Berätta om någon entreprenör som är er stora förebild.
  • Tala om vad kunden vinner på genom att använda er vara eller tjänst tex. mer tid med barnen, högre betyg i skolan eller en renare värld.
  • Berätta hur följarna kan ”sätta fart” på sina gäster genom att använda er vara tex. med vår choklad kommer alla direkt i rätt stämning.
  • Tacka de personer som ingått i juryn för de tävlingar som ni vunnit. Glöm inte tagga företagen de jobbar på.
  • Berätta att ni tagit er till SM i Ung Företagsamhet.
  • Tacka era följare för att de varit med under ert UF-år om ni lägger ner eller gör en shout out om att ni kommer ombilda företaget och vad detta kommer innebära.
  • Beskriv hur er bolagstämma gick till och vilket ekonomiskt resultat ni till slut nådde.
  • Berätta vad ert företag ”hör ihop” med precis som IKEA är synonymt med köttbullar.
Sociala medier

Mer att tänka på

Förutom att komma på content så behöver företaget även vara aktivt på flera kanaler.. Ett minimum brukar vara att finnas på Instagram, Facebook och Linkedin men många väljer även Tik Tok som växer så det knakar. Du är väl uppdaterad på den senaste statistiken på Svenskarna och Internet (2021) så du inte missar viktiga beteendeförändringar?

Det kan såklart vara svårt att hinna vara lika vara aktiv på alla kanaler samtidigt. Därför är det smart att fokusera på de 2-3 där målgruppen hänger mest och bara guida trafiken vidare från de mindre aktiva plattformarna.

Du måste även hinna besvara kommentarer snabbt för att bygga relationer med följarna. För vem fortsätter prata med någon som inte svarar? Det spelar ju inge roll om detta sker digitalt eller IRL eller hur?

Det gäller också att posta vid rätt tider dvs. när din målgrupp är aktiv på sociala kanaler. Detta beror på vem som är din målgrupp och skiljer sig även åt mellan kanalerna. Så kolla gärna in statistikverktyg som Google analytics för att få koll på vilken som är den perfekta tiden för just dig.

Använd slutligen även olika format som bilder, bildkaruseller, video, storys och dylikt för att variera formatet på dina inlägg. Och kom ihåg kolla upp alla lagar som upphovsrätten, GDPR samt plattformarnas olika riktlinjer innan du börja posta.

Hoppas du gillade detta inlägg och att några av dessa inläggsidéer för sociala medier funkar för ditt UF-företag. Har du fler tips så hör gärna av dig!

Du kanske också gillar:

Pin It on Pinterest