Använder du som många andra sociala medier för att marknadsföra ert UF-företag? Förmodligen eftersom vi lever i en digitaliserad värld. Men detta är inte alltid så lätt för ibland får man helt enkelt idétorka. Är du en av dessa och vet inte riktigt vad du ska posta härnäst? Ingen fara för här kommer massor av inläggsidéer för sociala medier.

För att lyckas få och hålla kvar följare behöver du både posta regelbundet och ha inlägg av värde. Du måste därför utgå från målgruppens och följarnas synvinkel och klura ut vad de tycker är intressant och kul.

inläggsidéer för sociala medier

Om målgruppen är i din egen ålder så fundera över vad för inlägg du själv och dina vänner brukar agera på.

Om ni har en äldre målgrupp så fråga dina föräldrar eller mor- och farföräldrar vad de brukar gilla. Detta kan ge ett hum för hur du sedan kan gå vidare till att skapa content för ditt UF-företag.

Vilka av nedanstående idéer tror du passar er målgrupp?

Tips 1-10

  • Beskriv hur ni kom på er affärsidé. Var det kanske en ren slump när ni gjorde någon kreativitetsövning, ett vardagsproblem som ni retat er länge på eller kollade ni runt på Pinterest?
  • Presentera er rådgivare och beskriv varför ni valde just hen. Vad kommer hen att hjälpa er med och hur ”hittade” ni rådgivaren.
  • Dela något resultat från er marknadsundersökning som tex. vilka färger eller former som var mest populära. Passa även på att fråga om följarna håller med så får ni även en ”second opinion” på köpet.
  • Presentera företagsmedlemmarna med namn och position. Förklara även varför de fick just ”sin roll” och gärna någon kul eller hemlig talang.
  • Beskriv hur ni samlat in startkapital till att köra igång företaget som tex. sålt riskkapital eller en start up-vara
  • Lägg upp en kul bild när ni var med på Draknästet och berätta något om den positiva respons ni fick eller något tips som ni kommer jobba vidare med.
  • Visa upp olika prototyper av er vara och fråga följarna vilken som de gillar bäst.
  • Låt era följare se vad ni gör på era ”teambuildingsträffar”
  • Visa upp ert ”kontor” eller plats där ni jobbar med UF-företaget
  • Beskriv er vara och berätta om de olika användningsområdena på något klurigt sätt.

Gro UF

Tips 11-20

  • Porträttera en lärare som betytt mycket för ert företags utveckling. Det kan vara er ekonomilärare som lärt er budgetera och bokföra, svensklärare som hjälpt er utveckla ett formellt språk till affärsplanen osv.
  • Visa upp hur er vara används på något humoristiskt sätt tex. om ni säjer paraplyer så låt det regna godis eller blomblad
  • Lägg upp flera alternativ av er logga och be era följare rösta på vilken som är bäst
  • Ta en bild av er första kund eller nummer 100 och låt hen beskriva vad hen ska göra med er produkt (ge bort eller använda på något speciellt ställe hemma)
  • Beskriv hur ni firar att ni nått break even och när samt varför ni nådde målet på något kreativt sätt.
  • Berätta om era mål för företaget tex. sälja 500 varor innan mars och bjud in era besökare att hjälpa er att lyckas.
  • Kom med olika tips som kan kopplas till er affärsidé tex. fredagstipset
  • Visa upp några sidor ur er sprillans färdiga affärsplan
  • Berätta om en tabbe ni gjort och hur ni löste situationen.
  • Bjud in era följare till era säljtillfällen som marknader och UF-mässor

Tips 21-30

  • Stoltsera med era värdeord eller värderingar som skapar er fina företagskultur (som ni skrivit om i ert samarbetsavtal)
  • Låt era följare se en sneak peek på något som ni jobbar med som ny design på produkten eller er monter till UF-mässan.
  • Dela spännande nyheter som går att koppla till er bransch tex. Gretaeffekten eller den ”kalla vargavintern”
  • Gör en shout out när er hemsida är lanserad
  • Ge en exklusiv rabattkod till bara era följare som de kan använda vid något speciellt säljtillfällen
  • Beskriv hur ni jobbar kooperativt med andra UF-företag eller ”riktiga företag”
  • Ta upp hur ni jobbar för hållbar utveckling tex. ert materialval, tar bussen till olika event eller att ni bara använder digitala visitkort.
  • Uppmärksamma inte bara ”vanliga” dagar som ”alla hjärtans dag” utan även udda högtidsdagar som går att koppla till er affärsidé eller vad ni arbetar med just nu.
  • Visa upp ett klipp från er reklamfilm
  • Presentera en återförsäljare och visa var i butiken som de hittar er produkt
inläggsidéer för sociala medier

Tips 31-40

  • Tacka en samarbetsparter(sponsor) för ”hjälpen”
  • Lägg upp en bild när ni äntligen fått era ”arbetskläder” (som ni kommer ha vid säljtillfällen)
  • Berätta vilka program som ni jobbar med som Visma/Fortnox, InDesign, WordPress osv. och varför ni valt dessa.
  • Tipsa era följare om andra UF-företag eller konton som de kan följa
  • Berätta vilka (UF)tävlingar som ni kommer ställa upp i och ge en sneak peek på en del av bidraget.
  • Har ni slagit något rekord som för försäljningen, antal kundsamtal, nya följare på sociala medier så gör en shout out om detta. Och ge gärna en förklaring till varför detta härliga kunde ske.
  • Reposta en fin kundrecension och om ni har möjlighet lägg även upp en bild på personen som gav den.
  • Be era följare posta bilder när de använder er produkt
  • Dela den PR ni får i tidningsartiklar och dylikt.
inläggsidéer för sociala medier

Tips 41-50

  • Dela härliga ögonblick som när ni håller prischecken i er monter eller på någon oväntad plats om ni skulle vinna någon tävling.
  • Hitta på en sång om er företag och kör den live eller dra en fredagsdans.
  • Berätta varför ni valde just de färger som ni gjorde till er grafiska profil. Vilken känsla ville ni åt?
  • Besvara era vanligaste kundfrågor tex. hur produkten kan återvinnas, tvättråd, leveransvillkor o dyl
  • Berätta något oväntat som företaget kommer göra eller vara med på
  • Lyft en kund som betytt mycket för företaget
  • Gör en trendspaning för er bransch. Vad kommer hända nästa år?
  • Kör en #challenge. Den kan rikta sig till era kunder eller andra UF-företag.
  • Uppmana era följare att även följa er på era andra sociala kanaler och förklara varför (förutsätter att ni inte delar exakt samma innehåll på alla)
  • Skapa en ny hashtag och uppmana era följare att använda denna i något speciellt sammanhang kopplat till er vara, bransch eller nyhet.

Tips 51-60

  • Bjud in era följare till till ett homeparty eller release party där ni erbjuder er vara till specialpris.
  • Lägg ut era kvalificeringar i tävlingar som att ni är top 10 i årets affärsplan eller årets UF-företag.
  • Ta med era följare bakom kulisserna och visa vad ni jobbar med just nu.
  • Berätta om något samarbete ni kommer att ha med någon influencer.
  • Bjud era följare på kunskap. Vad är ni experter på? Dela med er av något tips kopplat till er affärsidé?
  • Kör en ”give away” i samarbete med något annat UF-företag. En av era och en av deras produkter om besökaren …….
  • Beskriv varför er affärsidé är den bästa presenten till jul, födelsedagen, alla hjärtans dag osv.
  • Be någon person pröva er produkt och visa upp det glammiga resultatet eller berätta vilken känsla eller nytta de fick av den.
  • Berätta om ert ” Monday mood” (eller den dagen ni har lektion) dvs. stämningen i företaget.
  • Klargör dagens reflektion tex. Tuesday reflection; teamwork is dreamwork för idag så….. eller never ever give up för då……..

Tips 61-70

  • Visa hur man kan ”toppa” helgen genom att använda er vara på något smart sätt.
  • Om ni producerar varan själv berätta att det är ert HANTVERK och hur ni gör. Om ni köper in varan så tala istället om fördelarna med detta tex. skapar jobb, barnen kan gå i skolan, att familjen får mat på bordet osv.
  • Visa hur man kan matcha er produkt med andra varumärken (glöm inte tagga brandet)
  • Berätta hur man känner sig efter att man använd er vara eller tjänst.
  • Visa hur man kan skapa fredagsmys med er vara tex. med er goda mat eller mysiga filt.
  • Shout out er slogan och berätta hur den kom till.
  • Berätta om något som era följare skall hålla utkik efter tex. uppdaterad hemsida, ny produkt eller utförsäljning.
  • Gör en tillbakablick av året som gått och berätta om höjdpunkterna.
  • Berätta hur ni genom er produkt eller tjänst hjälper kunden att leva mer ekonomiskt-, socialt- eller ekologiskt hållbart.
  • Träffar ni någon kändis? Lägg då upp en bild på er tillsammans och glöm inte #.

Tips 71-80

  • Berätta vad ert företag ”hör ihop” med precis som IKEA är synonymt med köttbullar.
  • Visa vilket ansiktsuttryck(känsla) man får när man smakat på er smaskiga produkt.
  • Berätta om någon entreprenör som är er stora förebild.
  • Tala om vad kunden vinner på genom att använda er vara eller tjänst tex. mer tid med barnen, högre betyg i skolan eller en renare värld.
  • Berätta hur följarna kan ”sätta fart” på sina gäster genom att använda er vara tex. med vår choklad kommer alla direkt i rätt stämning.
  • Tacka de personer som ingått i juryn för de tävlingar som ni vunnit. Glöm inte tagga företagen de jobbar på.
  • Berätta att ni tagit er till SM i Ung Företagsamhet.
  • Tacka era följare för att de varit med under ert UF-år om ni lägger ner eller gör en shout out om att ni kommer ombilda företaget och vad detta kommer innebära.
  • Beskriv hur er bolagstämma gick till och vilket ekonomiskt resultat ni till slut nådde.

Mer att tänka på

Förutom att komma på content som intresserar er målgrupp behöver du även tänka på att posta vid rätt tider dvs. när din målgrupp är aktiv på sociala kanaler. Detta beror på vem som är din målgrupp och skiljer sig även åt mellan kanalerna.

Linkedin är de flesta inne strax före de börjar jobba (7-8) och precis efter (17-18) medan Facebook och Instagram ofta används senare under kvällen. Kolla gärna in statistikverktyg som Google analytics för att få koll på vilken som är den perfekta tiden för just dig att göra inlägg.

Använd även olika format som bilder, bildkaruseller, video, storys och dylikt för att variera formatet på dina inlägg.

Du behöver även tänka på att du följer alla lagar som upphovsrätten, GDPR samt plattformarnas olika riktlinjer. Kolla därför gärna in inläggen:

Hoppas du gillade detta inlägg och att några av dessa inläggsidéer för sociala medier funkar för ditt UF-företag.

Pin It on Pinterest