Brukar du gilla eller dela inlägg på sociala medier i förhoppningen att vinna någon tävling? I så fall är du inte ensam men vet du vad som gäller? 

På sociala medier som Facebook och Instagram uppmanas vi ofta att gilla och dela inlägg för att ha chansen att vinna en vara. Ja, du känner säkert igen detta eftersom det är ett vanligt marknadsföringsknep av både små och stora företag för att sprida och etablera sitt varumärke. Det många inte vet är att detta varit olagligt!

Spelinspektionen och sociala medier

Sedan väldig många år har man nämligen varit tvungen att ha tillstånd från Lotterinämnden för att ordna tävlingar av dessa slag. Men hör och häpna nu kan man läsa på Spelinspektionens hemsida att lagen är ändrad.  Från och med den 1/1-2019 är det fritt fram att ha utlottningar där deltagarna ”gillar och delar” på sociala medier. Så nu är det bara att sätta igång att skapa utlottningar, eller?

Nja, riktigt så enkelt är det inte då man även måste vara noga med att  kontrollera vad som gäller för respektive plattform. Facebook har tex. en klar regel för detta. ”Att dela på din tidslinje för att delta eller dela på din väns tidslinje för att kunna delta flera gånger och tagga dina vänner i det här inlägget för att delta är inte tillåtna”. Dessutom finns en mängd andra officiella regler som du kan läsa mer om här.

gilla och dela

Så innan du ger dig in i denna djungel tycker jag att du först skall tänka igenom; vilket mål du har med en sådan tävling, vilken social plattform du skall använda och kolla upp deras policy. Du behöver också bestämma; vad priset skall bestå av, hur du ska välja ut vinnaren och vilken sluttid tävlingen skall ha.

Tävlingar kan vare roliga och ge ert företag både extra marknadsföring och nya kunder. Hur jobbar du med tävlingar och vilken effekt har ditt UF-företag sett?

Pin It on Pinterest