Många UF-företag är snabba med att starta upp Instagram- och Facebook-konton för sina företag. Detta är super då de flesta målgrupper befinner sig på dessa plattformar. Däremot missar många Linkedin. Men varför ska UF-företagare använda Linkedin kanske du undrar?

Linkedin är ett perfekt yrkesnätverk där du kan få professionell hjälp, hitta nya affärskontakter och rådgivare. Dessutom kan du marknadsföra ert UF-företag samt utforska er bransch på ett helt annat sätt än på de övriga plattformarna. Många av de som finns på Linkedin även aktiva på de andra plattformarna privat eller med företagskonton. Detta betyder att ni har möjlighet att ”påverka” dessa på flera plattformat samtidigt.

Linkedin vs Facebook och Instagram

Facebook och Instagram är de största sociala nätverken i Sverige och användes av 74 respektive 61 procent under 2019. På dessa plattformar lägger både privatpersoner och företag upp allt från snygga bilder, tävlingar till captions för att skapa engagemang om ”allt och inget”. Språket är mer fritt och det används en hel del smileys.

På Linkedin däremot är fokus på att skapa diskussioner som har anknytning till business på något sätt. Privata bilder på familj, husdjur eller från resor är därför mycket ovanligt. De flesta inläggen handlar om vad företagen gör, intressanta fakta eller nyheter och så delar man med sig av kunskap på olika sätt. Här använder man ett lite striktare språk och smileys är inte lika vanligt förekommande.

Att ”bara” 31 % av Sveriges befolkning (2019) använder Linkedin kan ju tyckas lite. Så varför ska då UF-företagare använda Linkedin? Jo, de flesta som hänger här är mitt i karriären, mycket kunniga och enormt hjälpsamma. Så att kunna nätverka professionellt med 3,2 miljoner svenskar är ingen dålig siffra, eller hur? Är du nyfiken på hur du kan gå tillväga?

 Linkedin

Sökfunktion

På Facebook och Instagram kan du visserligen göra en del sökningar men inte på samma sätt som på Linkedin. Här kan du söka efter människor, på ett specifikt företag eller på alla personer som har en viss titel i en viss bransch. Du kan även skriva in ett sökord och få fram:

  • toppresultat
  • jobb
  • inlägg
  • grupper

Du kan också söka med kombinerade sökord som ”and”, ”not” och ”or” för att få fram bättre och mer relevanta resultat. Exempelvis kan du söka på ”designer and Borås” om du letar efter designinspiration eller personer som jobbar med detta.

Plattformen är därför en guldgruva när du vill söka efter rådgivare, leverantörer och branschkunskap vilket kommer gynna ditt UF-företag.

Branding, experthjälp och nya kunder

Linkedin är även den perfekta kanalen för att både skapa ditt personliga och företagets varumärke online. Här kan du visa att både du och företaget är att räkna med och på så sätt stärka er position på marknaden. Dessutom kan ditt UF-företag få professionell hjälp helt gratis.

Detta kan ni göra genom att tex. lägga upp intressant content som:

  • dela er marknadsundersökning
  • be om respons på er affärsplan eller grafiska profil
  • information och fakta om er vara/tjänst
  • olika nyheter som har koppling till er affärsidé
  • presentera samarbetspartners och kunder
  • berätta om olika event och möten som ni deltagit i
  • berätta om era utmaningar
  • dela era framgångar som när ni nått break even
  • berätta att ni vunnit någon UF-tävling
  • tacka er rådgivare eller samarbetspartners
  • interagera och kommentera i era kontakters inlägg

Ett fint exempel på detta är Gustav Haglund från Schysta kassen UF. Han använde Linkedin flitigt under sitt UF-år (2018/2019) vilket troligen bidrog till företagets framgångsresa. Företaget fick många kunder/ samarbetspartners och dessutom fick de vara med på en hel del event i Kalmar kommun, fick publicitet i tidningar och tog sig även till SM.

 Linkedin

Privat konto och företagssida på Linkedin

För att kunna skapa en företagssida för ert UF-företag behöver du först och främst skapa ett privat konto . Men kom ihåg att i de flesta fall räcker det att ni använder era privata konton precis som Gustav från Schysta kassen UF gjorde. På så sätt blir ni var och en ambassadörer för ert UF-företag och slipper lägga tid på att sköta ytterligare ett konto.

Men om ni har tiden, har ett långsiktigt mål med ert företag, består av många företagsmedlemmar så är en företagssida guld. Det förutsätter dock att ni uppdaterar den ofta, helst dagligen, med bra material. Det kan vara egna eller andras inlägg som är kopplade till företagets bransch eller artiklar av olika slag. Men innan ni skapar företagssidan behöver ni även ha ett antal privata kontakter och själva ha väl ifyllda profiler så att ni uppfattas som proffsiga.

En fördel med företagssida är att när någon håller muspekaren över ert företagsnamn i era privata profiler så kommer en pop-up ruta fram. I den står det en kort information om företaget och en länk direkt dit så att man kan följa företaget direkt därifrån. Det är även bara via en företagssida som ni kan skapa annonser.

En förutsättning- din privata profil

En väl ifylld profil är A och O oavsett om ni tänker skapa företagssida eller inte. Ni behöver helt enkelt maxa er profil för att synas så börja med att se över följande:

  • använd en professionell profilbild där ditt ansikte syns tydligt, gärna med ett leende och i rätt format. Big no no är bilder på er logotype helkroppsbild eller på ditt husdjur. Bilden skall visa ditt yrkesverksamma och allra bästa jag.
  • ladda upp en bakgrundsbild som passar ihop med det du gör och står för. Här går det bra att göra ett kollage av bilder där även er logga finns med. Uppdatera denna då och då med aktuella bilder från er UF-resa så hålls sidan mer levande.
  • I introduktionen lägger du in namn, adress, kontaktuppgifter och utbildning. Och du glöm inte att utnyttja rubriken optimalt. Skriv in din roll (tex. ekonomiansvarig), UF-företagets namn och något annat som är unikt för dig (tex marknadsföringsansvarig – Företaget UF – med spetskunskaper inom digital marknadsföring). Denna rad är det första som syns och är som ett litet visitkort
  • Under OM beskriver du mer fylligt vad du har för kompetenser, ev. utmärkelser och hur du kan hjälpa andra. Det är också smart att här beskriva ert UF-företags affärsidé och mål. Ta även upp vilka du vill nätverka med och varför samt gärna din mailadress. Denna del är som ett litet CV som skall skapa intresse för dig och ditt UF-företag.

Tänk på att fixa din profil innan du börjar söka nya kontakter och nätverka. För om den är ofullständig är det ungefär som att gå runt i pyjamas när du nätverkar IRL och vem skulle göra det?

Ökad synlighet

Tänk även på att anpassa din www-adress på Linkedin så att den blir ”snyggare” och rankas högre av Google. På detta sätt blir du lättare hittad även utanför plattformen. Du kan själv redigera detta genom att klicka på ”Redigera din offentliga profil” i högra hörnet på din profil och därefter gå till ”Ändra offentlig webbadress för profil”. På så sätt får du en mer clean adress som tex min https://www.linkedin.com/in/lenadahlin/ istället för en massa ovidkommande siffror och bokstäver. Kom även ihåg att på samma ställe se till att bocka för så att din profil är synlig även utanför plattformen. Detta gör du genom att ändra till ”offentlig” under rubriken ”redigera synlighet”.

Varför ska UF-företagare använda Linkedin?

Hitta kontakter på Linkedin

Som jag beskrivit under rubriken sökfunktion kan du enkelt söka efter människor inom olika branscher eller specifika företag. Folk som du varken träffat eller känner till alls från början men som kan bli guld för dig och ditt företag. Men innan du gör detta kan det vara bra att ha några kontakter så andra inte uppfattar dig som en nykomling. Lägg därför till alla du känner som skolkamrater, familj, lärare, andra vänner och såklart medlemmarna i ditt UF-företag.

För de som du redan känner räcker det oftast om du bara klickar på ”skapa kontakt” men för övriga bör du även lägga till ett meddelande i din förfrågan. Om du berättar varför du vill ha kontakt och något om dig själv och ditt UF-företag så är det mycket större chans att du får ett ja.

Ett långsiktigt mål för antal kontakter är 500 personer inkluderat familj och vänner. Då kommer du ha ett tillräckligt stort nätverk och samtidigt hinna med att kommentera och vårda dina kontakter.

Tänk dock på att inte bara skicka i väg kontaktförfrågningar hur som helst utan välj dessa med omsorg. Sök kontakter i samma bransch eller branscher som du kan tänkas behöva hjälp ifrån och som genom deras flöde kan ge dig massor av viktig information. Du kan även söka via hashtaggar som kommer att ge dig förslag på massor av intressanta personer att följa.

Desto fler kontakter du har på Linkedin, desto mer synlig och sökbar kommer du att bli för andra. Detta gäller både för vänners vänner, som för vänners, vänners, vänner.

Komma igång och content

När du precis har startat upp ditt konto så börja med att ”känna in” plattformen. Kolla in vad och hur andra postar för inlägg och gilla eller kommentera de som passar ihop med din bransch. När du känner dig varm i kläderna är det dags att du själv börjar skapa content.

Precis som på övriga digitala plattformar är viktigt att mixa ert innehåll för ökad synlighet. Så tänk noga på att växla mellan att posta bilder, filmer eller bara text., Bra att veta är även att länkar (tex. till en hemsida) ofta inte får så stor räckvidd.

De varianter av inlägg som finns (2020) som är relevant för dig är:

  • ren text
  • lägg till bild
  • spela in eller lägga upp en film
  • fira en händelse
  • lägg till dokument
  • hitta en expert
  • dela en story
  • lägg till en profil
  • erbjud hjälp
  • skapa en undersökning

Tänk på att en del av inläggsvarianterna hittar du enklast via datorn och andra via mobilen så kolla in detta innan du börjar skapa innehåll.

 Linkedin och funktioner

Hur agerar man på Linkedin?

  • Bygg trovärdighet genom att posta regelbundet och bara kommentera inlägg inom din bransch. Om du kommentar lite här och där kommer dina kontakter inte riktigt förstå vad du gör på plattformen.
  • Avsätt tid för plattformen precis som för övriga och var noga med att besvara alla kommentarer.
  • Skicka aldrig rena säljmail vilket sällan uppskattas och dessutom ofta strider mot GDPR, utan låt din profil tala för ert brand.
  • Ställ gärna frågor i slutet av inläggen så kan du få igång en diskussion och få ökad räckvidd.
  • Genom att kolla in andras profiler kan du få fler besökare till din egen. Detta beror på att man får notiser om detta och har du då en intressant profil kanske du rentav får en kontaktförfrågan.
  • Använd max två till tre hashtaggar i dina inlägg för ökad spridning men absolut inte fler.
  • Då och då kan du förstärka ditt innehåll med en emoji (från mac klickar du på ctrl+cmd+mellanslag). Men överanvänd inte denna funktion utan välj dina tillfällen med omsorg.
  • Bäst räckvidd får du om du gör inlägg (enligt Linkedin) mellan 7-8, lunchtid samt 17-18.

Fixa event

En stor fördel med Linkedin är soms sagt att det precis som på Facebook går att skapa olika evenemang. Du kan tex. fixa olika nätverksträffar för potentiella rådgivare, afterwork eller föreläsningar både IRL och digitalt. Digitalt är ju supersmart speciellt i dessa tider när fysiska möten är svårare (2020). Men kolla först in Linkedins användaravtal så att du håller dig till reglerna.

Gör såhär:

  • klicka på evenemang
  • ladda upp passande bild/bilder.
  • fyll i namnet på eventet och ange datum.
  • välj om eventet ska ske online eller IRL.
  • lägg till sändningslänk eller plats.
  • lägg till en beskrivning och länk till biljett.
  • därefter klickar du på skapa.

Sen är det bara att bjuda in dina kontakter och om du gör eventet offentligt så kan även de bjuda in sina, bra va!

Likedin-tips

För att lyckas med Linkedin krävs det framför allt två saker; att du vågar och orkar. Du måste våga ta kontakt med helt främmande personer så tänkt efter vad det värsta är som kan hända? Ett digitalt nej, Inte så farligt eller hur?

Du måste även orka och ge plattformen lite tid. Detta kan du göra genom att bestämma dig för att fixa fyra aktiviteter per dag (t ex gilla, kommentera eller skapa en ny kontakt). Detta tar ju inte mer än 5 minuter men gör du det nästan varje dag under en period så kommer du märka en stor skillnad direkt. 

Skapa ditt konto på LInkedin så fort du bara kan dvs. gärna före eller i alla fall direkt när du startart upp ditt UF-företag. Då kan du i lugn och ro fixa din profil, hitta nya kontakter och förhoppningsvis nätverka innan det är skarpt läge.

Köp inte någon ”guld variant” genom att betala för LinkedIn premium . Du kommer säkert få massor av erbjudande när du väl är aktiv men du kommer väldigt långt med ”vanliga ”LinkedIn och slipper onödiga kostnader.

Håll dig uppdaterad på vad som händer på plattormen genom poddar, bloggar eller följ experter på Linkedin som:

Nu hoppas jag du förstår varför det är en viktig framgångsfaktor för UF-företagare att använda Linkedin. Du kommer definitivt få ett försprång inte bara under UF-året utan också i ditt framtida yrkesliv. Så om du har tid och lust så kasta dig in i Linkedins yrkesnätverk och du, skicka gärna en kontaktförfrågan till mig så jag kan följa din resa.

Du kanske också gillar:

Pin It on Pinterest