Har ni kommit på en riktigt bra affärsidé? Ni kanske rentav funderar på att fortsätta som företagare direkt efter UF-året? Härligt, men är er affärsidé skyddad eller kan vem som helst sno den?

Om ni har en unik affärsidé är det smart att redan nu se över immaterialrättens olika delar. Fundera på vad som kan vara aktuellt för just ert UF-företag att skydda. Kan det vara patent, designskydd eller varumärkesskydd? Upphovsrätten är ni ju automatiskt skyddade genom men har ni tänkt på att ni inte kan använda andras bilder, musik eller filmer hur som helst?

affärsidé

Patent

Om ni kommit på en teknisk lösning på något problem så är det klokt att redan nu tänka över en patentansökan. För du vet väl om att ni inte får ha visat er uppfinning offentlig? Då har ni missat era möjligheter att ansöka om ett patent, vilket vore trist.

Det finns såklart fler villkor för att er idé skall kunna få patent som att den måste :

  • vara en nyhet och ingen annan får känna till den vilket innebär att ni varken presenterat er idé på era sociala kanaler, i någon tidningsartikel eller ens pratat men någon annan om den (såvida ni inte har haft ett sekretessavtal).
  • ha uppfinningshöjd dvs. skilja sig mycket från tidigare uppfinningar.
  • vara industriell tillämpbar dvs. kunna tillverkas i någon industri.

Det är ovanligt att man på en så kort tid som UF-året hinner komma ifråga för patent. Men om ni kommit på något riktigt bra så gör inte misstaget att ställa ut på en UF-mässa så vem som helst bara kan kopiera er idé.

Ett patent gäller i 20 år och kostar såklart en hel del (från ca 100 000 till ca 1000 000) beroende på i vilka delar av världen ni vill ansöka om ensamrätt. Men det är det såklart värt om ni verkligen kommit på en riktig innovation!

Kom ihåg

Om ditt företag har kommit på en helt ny innovation så kontrollera att ni verkligen var först på Svensk patentdatabas.

affärsidé skydd

Designskydd

Att skydda en produkts utseende är något mer vanligt bland UF-företag. Det hindrar andra från att använda samma design (linjer, konturer, färger, former, mönster, strukturer eller material) och ger er viktiga konkurrensfördelar. Tänk tex. på Coca Cola-flaskan så fattar du vad jag menar. Denna flaska ser du inte hos något annat brand!

Om ni kommit på något nytt så har ni både satsat tid och pengar på detta vilket ni säkert inte vill att någon annan ska kunna tjäna på eller hur? Då kan ett designskydd vara på sin plats. Denna rättighet kan ni behålla i upp till 25 år mot en kostnad från ca 2000 kr för varje femårsperiod. Då kan ingen annan kopiera er design och det är bara ni som kan casha in förtjänsten av er innovativitet.

Om ni har gjort er design offentlig tex. sålt produkten eller marknadsfört den under året och sen kommer på att ni vill söka ett designskydd går detta bra. Ni har faktiskt 12 månader på er om ni söker skydd i Sverige men behöver då bevisa när er design blev offentlig.

Bra att veta är att dessa villkor inte gäller för alla länder utanför EU så kolla upp om ni vill söka ett internationellt skydd innan ni offentliggör den.

Kom ihåg

Kolla noga upp i den svenska designdatabasen så ni inte klampar in och är för lik någon design av ett annat företags produkt. I så fall kan ni få betala ett stort skadestånd till företaget som besitter ensamrätten.

Varumärkesskyddd

Det är sällan någon finess med att skydda ert företags- eller produktnamn under UF-året med tanke på kostnaden. Men om ni vet att ni ska ombilda ert UF-företag till en annan bolagsform efter UF-året kan det vara aktuellt att söka skydd men tänk över detta noga så ni valt ett namn som ”håller” i längden.

Varumärkesskyddet kostar från ca. 2000 kronor för 10 år och kan därefter förlängas mot ytterligare kostnader.

Tänk på att företag som vårdar sina varumärken utmärks av högre tillväxt, lönsamhet och bättre utveckling. Detta beror delvis på att dessa inte kan förväxlas med andra företag som håller en sämre kvalitet.

Glöm inte

Tänk på att kolla att både ert företagsnamn och era produktnamn är unika och inte går att förväxla med andra etablerade brands. Och även såklart inte strider mot några andra villkor på den svenska varumärkesdatabasen.

Upphovsrätt

Upphovsrätt uppstår automatiskt och kräver inte att man gör en särskild ansökan. Men för att ert verk ska omfattas av detta skydd måste uttrycket vara tillräckligt originellt.

Har ni tex producerat någon unik text, musik, teater, film, fotografi eller annan bildkonst? Då har ni redan ett skydd som gäller i 70 år efter er bortgång.

Att tänka på

Om ni använder bilder, filmer och musik på era sociala kanaler, affärsplan, hemsida och dylikt måste ni noga kolla upp dessa. Det finns en mängd verk som är skyddande men även många som ni kan använda fritt.

Du har väl inte missat inlägget ” gratis bilder på fantastiska sajter” ?

Bra att veta

Förutom att ni har koll på att andra inte kan dra fördel av er affärsidé på olika sätt samt att ni själva inte gör något lagbrott, finns det ytligare en fördel med att ha koll på immaterialrätten. Många av er som driver UF-företag gör detta i kurserna entreprenörskap eller entreprenörskap och företagande som har följande kunskapskrav:

Eleven skall kunna beskriva eller redogöra för hur idéer och produkter skyddas genom lagar och andra bestämmelser.

Ofta sker detta genom någon inlämningsuppgift eller prov så kolla vad som gäller med din lärare.

Att en unik affärsidé är skyddad är A och O. Därför behöver du klura på om det är värt att skydda något redan nu under UF-året. Det kostar en del men det kanske det är värt om ni skall driva företaget vidare? Det är såklart bara ni i UF-företaget som har svaret. Lycka till!

 

Pin It on Pinterest