Under UF-året finns det många möjligheter att få hålla en pitch, allt från korta ”hisspitchar” till en företagspresentation i tävlingen Årets UF-företag. Att pitcha är grymt kul och kommer om du är väl förberedd ge ditt företag en mängd fördelar. Vill du ha några tips för en perfekt pitch?

En klockren pitch ska snabbt och tydligt sammanfatta problemet som ditt UF-företag har lösningen på samt fördelarna med att anlita er istället för era konkurrenter. Vid en kort ”hisspitch” har du kanske bara någon minut på dig medan du vid pitchar vid olika nätverksmöten drakpitchar eller i UF-tävlingar har lite längre tid. Men oavsett längd behöver du förbereda dig väl så att du använder tiden optimalt och har superkoll på de fyra grundstenarna.

Grundstenarna

Grunden till en perfekt pitch är att ha full koll på vad du vill att åhörarna skall tycka, veta, känna och göra under och efter din pitch. Många gånger hittar du svaren i er affärsplan eller företagsrapport (årets UF-företag) men om inte så lägg tid på att jobba fram dessa grundstenar. Därefter måste du såklart anpassa innehållet beroende på vilken sorts pitch du ska köra.

Hisspitch

Vid en ”hisspitch” har du ofta bara några minuter på dig så glöm att berätta allt om UF-företaget. Här behöver du vara mycket kortfattad och anpassa innehållet utefter vilken typ av hisspitch det handlar om.

Grund – hisspitch

Börja med att presentera dig och ditt UF-företag mycket kortfattat. Utgå därefter från er affärsidé och berätta hur den hjälper kunderna att fylla ett specifikt behov. Förutom det faktiska kundbehovet kan det även vara att minska klimatavtrycket, spara pengar eller tid, må bättre eller minska stressen.

Om du pitchar till en tänkt samarbetspartners är det även viktigt att du beskriver hur ni ringat in er målgrupp och kan beskriva hur ni når ut till denna.

En ”grund” hiss-pitch kan du köra vid alla typer av nätverksmöten så fort någon frågar; vad gör du?

”Killer” hisspitch

I vissa UF-tävlingar kan det ibland ingå en hisspitch på max 60 sekunder. Här är det viktigt att direkt fånga juryns uppmärksamhet och sticka ut från mängden.

Detta kan du göra genom att till exempel:

  • Väcka igenkänning eller känslor hos juryn
  • Hålla det enkelt och fokusera på de viktigaste fördelarna med er affärsidé.
  • Ta upp alternativa lösningar på kundbehovet (ange dock inte konkurrenter vid namn)
  • Våga ta mikropauser så dina ord landar hos juryn.
  • Kör en teaser för vad juryn kommer att få veta mer om nästa gång ni ses

Kom ihåg att efter en presentation kommer hela 63 procent av deltagarna ihåg historier, men endast 5 procent minns statistik.

Misstag & framgångsfaktorer vid en hisspitch

  • Prata inte på för snabbt för att försöka få med mer. Less is more!
  • Undvik jargong och fackspråk. En bra pitch är enkel nog för alla att förstå.
  • Fokusera på vad andra vill höra, inte vad du vill berätta.
  • Skriv flera variationer av din pitch så du kan välja den ”perfekta” när du ser ”mottagaren”.
  • Skryt eller överdriv inte.
  • Läs inte upp din pitch utan prata fritt från manus så låter du säker.
  • Öva, öva, öva massor av gånger så du lätt kan hitta tillbaka om du kommer av dig.

Pitch för ”drakar”

På många skolor ordnas drakpitchar där ni som UF-företagare har chansen att pitcha för personer från det lokala näringslivet. Dessa presentationer kan ju se ut på lite olika sätt men på Bäckängsgymnasiet har eleverna 10 minuter på sig och omfattar följande områden:

  • Inledning- •fånga intresset genom tex. retoriska frågor, er vision, kort storytelling, eller ett uppseendeväckande uttalande
  • Problem och behov – beskriv konsekvensen av målgruppens behov eller problem samt marknadspotential.
  • Lösning och nyttan – förklara hur ni löser problemet eller möter behovet med er produkt eller tjänst. Poängtera nyttan och värdet av ert erbjudande just nu. Visa även om möjligt er prototyp eller bild på varan alternativt förklara hur era första kunder använder er tjänst.
  • Förhållande till andra alternativ – berätta hur era konkurrenter löser problemet och vad konkret som gör ert erbjudande så mycket bättre
  • Avslutning – ”Knyt ihop säcken” genom att använda ett “call to action” dvs varför ni vill att drakarna ska investera i ert företag eller berätta vad ni vill ska hända efter pitchen

Drakpitchen har flera syften som att drakarna kan ge förbättringsförslag på er affärsmodell så att ni i början av UF-året får möjlighet att vässa er affärsidé ytterligare. Men det är även ett bedömningstillfälle för kursen entreprenörskap där ni ska kunna ”presentera ert projekt och anpassa presentationen till syfte, mottagare och situation”. Sist men inte minst ger det er viktig träning i att just pitcha inför okända människor som ni ju kommer att behöva göra under hela året som säljare.

Vill du ha fler tips kring säljpitchen så hittar du allt du behöver i inlägget; hur lyckas man som säljare?

Hur lyckas man sälja?

Företagspitch – tävlingar

Årets UF-företag

I tävlingen årets UF-företag har ni fyra minuter på er att genomföra er presentation och skall enligt kriterierna i region Älvsborg:

  • presentera er innovativa och nytänkande vara eller tjänst som ligger rätt i tiden och är värdeskapande för kunden. 
  • kunna redogöra för vad ni har lärt er under UF-året, både som grupp och som individer samt även kunna beskriva det interna och kollegiala samarbetet, tex de olika rollerna inom företaget, konfliktlösning mm.
  • visa upp en god försäljning och lönsamhet samt redovisa idéer på hur UF-företaget skulle kunna vidareutvecklas. 

Er presentation skall även förmedla er unika historia på ett professionellt sätt och vara relevant för målgruppen dvs. juryn som i vår region ska ses som potentiella investerare.

Kolla även upp så att er pitch tydlig och klart lyfter följande områden:

  • Innovation, värdeskapande och entreprenörskap 
  • Produkt/tjänsteutveckling och kundfokus 
  • Målsättning, planering/utvärdering, genomförande och administration 
  • Hållbarhet (socialt, ekologiskt och finansiella resultat) 
  • Lärdomar 

Det är även smart att låta någon utanför företaget kolla igenom er företagsrapport för att upptäcka eventuella oklarheter och titta igenom kriterierna en extra gång för att se att ni inte missat att ta med något. Om ni skulle upptäcka några brister så försök att lite smidigt få in dessa i er pitch.

Perfekt pitch

Digitala tävlingar

Vanligtvis brukar en jury gå runt i mässhallen och ställa frågor eller kolla in hur ni bemöter kunder i er monter som en del av flera tävlingar. Men vissa år genomförs inga UF-mässor och för att ni ändå ska få en chans att muntligt visa era eller UF-företags styrkor innehåller många tävlingar en ”extra” pitchfilm. Ni har genom den möjlighet att under några minuter pitcha precis det ni vill att juryn ska höra. Bra eller hur?

Klokt är säkert att utgå från kriterierna i respektive tävling när ni skapar er pitch. Lyft upp de viktigaste punkterna och kanske någon annan ”styrka” som ni inte tar upp i det skriftliga bidraget. Om ni tex. tävlar i årets vara kan ni kanske även lyfta något från någon annan tävling tex. hur ni jobbat med produktens estetiska utformning som ju tillhör årets hantverkare.

Om ni deltar i många tävlingar kanske det även går att skapa en film som funkar för alla tävlingarna för att spara er tid. Men kolla noga in kriterierna så ni inte missar något viktigt.

Framförande

Allmänt

Vid alla pitchar är det viktigt att det finns närvaro, tempo samt positiv energi som smittar av sig på de som lyssnar. Träna därför många gånger på vad du ska säga så att du kan detta utantill. Men tänk på att inte göra detta mekaniskt dvs. memorera exakt varje ord i alla meningar. Utgå istället från några stödord och prata istället mer fritt utifrån dessa. Då kommer din presentation kanske inte vara exakt densamma varje gång du kör den. Men du kommer få fram det du vill och inte riskera att få en blackout eller staka dig i onödan.

Fundera även ett extra varv på ditt kroppsspråk. Ser du säker, kunnig och glad ut? Eller står du med händerna i byxfickorna, flackar med blicken eller backar bakåt? Det kan vara de små detaljerna som vi ofta inte ens är medvetna om själva som får en pitch att inte nå fram. Visste du att av det du säger förmedlas bara 7% av dina ord, 38% av hur du säger det och hela 55% av ditt kroppsspråk? Pröva därför olika positioner, mimik och röstlägen samt filma gärna dig själv för att få syn på förbättringsområden.

Grupp-pitch

Många av pitcharna kommer du förmodligen inte köra ensam utan det är hela eller delar av företaget som kommer att presentera tillsammans. Då är det viktigt att ni verkligen samspelar genom att ni pratar ”i tur och ordning” och tittar på den som talar så att fokus hamnar där. Om någon skulle komma av sig så tänk även på att ”rädda” henne eller honom genom att flika in några ord som får hen på banan igen eller fortsätt lugnt med nästa del av presentationen. Ni skall helt enkelt visa att ni är ett samspelt och grymt team precis som er enhetliga klädsel försöker visa.

Hjälpmedel

Många använder visuella hjälpmedel som ppt eller Prezi under längre pitchar vilket kan vara bra om det stödjer det som ni säger. Men använd dessa i så fall klokt så att bilderna inte bara blir en upprepning av det ni säger. Oftast är ”rena” bilder, diagram eller slides med bara några få ord det bästa.

Om ni vill sticka ut kan ni även använda andra tekniker som fysiska stora bilder, föremål eller storytelling under er pitch. De av ”mina UF-företag” som har använt dessa tekniker har alltid fått positiv respons. Detta beror säkert på att ”kemin” mellan presentatörerna och åhörarna blir mer intensiv.

Slutligen så glöm för allt i världen inte att ta med er vara om ni tävlar i årets UF-företag. Att låta juryn titta och känna på produkten involverar fler sinnen och är i princip alltid en framgångsfaktor.

pitch

Big no no

Det finns även en del saker att tänka på som du inte skall ta upp vid en företagspitch som tex.:

  • presentera allt ni kan eller gör.
  • ta upp oviktiga detaljer.
  • göra en ren produktpresentation (gäller tävlingen årets UF-företag)
  • ta upp negativa saker med era konkurrenter.
  • använda en dålig jargong eller slangord – försök istället använda ett mer affärsmässigt språk.

Praktiska tips

Att vara nervös inför och under en pitch är helt normalt och är kroppens sätt att göra så du blir lite extra skärpt. Om känslan av pirr känns extra jobbigt så pröva följande tips så kommer du ”lura” din kropp och lugna ner dig.

  • Före pitchen gå in på tex. toaletten och lyft armarna i en segerpose i minst tre minuter så kommer du känna dig lugnare.
  • Känner du dig yr av nervositet så gäspa så ökar kroppens syresättning.
  • Blir du torr i munnen och får svårt att prata så tugga på tungan så kommer salivproduktionen igång.
  • Känner du dig osäker så le för då kommer du säkert få några leenden tillbaka och en go känsla kommer sprida sig i kroppen.

Inspiration

För att få idéer till er pitch är det smart att kolla in goda exempel. I listan nedan hittar du både presentationer från ”årets UF-företag”, podd och TV-program. Kolla in, lyssna på vad ”juryn saknar”, sno tankar och idéer men kom ihåg att göra er presentation till er egen. På så sätt kommer du att kunna skapa en perfekt företagspitch som är klockren för just ditt UF-företag.

Som du säkert förstår tar det tid att skapa en perfekt företagspitch. Men om du kollar in många pitchar, förbereder och tränar energiskt på din pitch så kommer du lyckas grymt bra . Glöm heller inte att det är i intro och outro som du riktigt ska glänsa. Lycka till!

Du kanske också gillar:

Pin It on Pinterest