När någon ser din logga, vill du säkert att de direkt ska tänka på ditt företag och vad du säljer, eller hur? Genom att skapa en unik och genomtänkt logotyp kan du få denna reaktion samtidigt som du stärker företagets varumärke. Vill du ha tips på hur du kan skapa en vinnande logga för just ditt företag?

Att skapa en unik logga tar tid eftersom det är en hel del saker du behöver tänka på innan du sätter igång. Tvärtom vad man kanske tror är det inte val av typsnitt, färg och form som är i fokus utan helt andra grundläggande frågor. Vilka kärnvärden står ditt företag för? Vilken känsla vill du förmedla till dina potentiella kunder? Och var skall du använda logotypen?

Vad är en logotyp?

En logotyp, som ofta förkortas; logo eller logga är ett grafiskt varumärke eller symbol som skall kommunicera ditt företags hela själ. Med andra ord skall den återspegla allt det som ditt företag står för. Loggan kan bestå av en text, bild eller en kombination av båda och spelar en central roll i företagets grafiska profil.

Logga
Logo vector created by BiZkettE1 – www.freepik.com

Varför ska man ha en logga?

En logotyp kan användas på en mängd platser som tex. på hemsidan, sociala medier, arbetskläder, i montern samt på profilprodukter. Att lyfta fram sin logga ser inte bara proffsigt ut utan visar även hur mycket eller lite man har investerat och tror på sitt företag. En platt logga (eller ingen alls) däremot kan varken stärka företagets visuella pondus eller få potentiella kunder att ta ett köpbeslut.

En logga som speglar kärnvärden

Grunden till en vinnande logotyp är att ha helt klart för sig vilka kärnvärden som ditt företag står för. Dessa värden är de 3-4 viktigaste värderingarna och principerna som styr allt inom företaget som ni säkert formulerade när ni skrev ert samarbetsavtal. Några exempel på kärnvärden för etablerade företag är:

  • ICA-gruppen -enkelhet, entreprenörskap och engagemang
  • Volvo – säkerhet, kvalitet, miljö och design
  • Cloetta – Focus, passion, teamplay och pride

Oavsett vilka kärnvärden ditt företag har skall dessa genomsyra logotypen till den grad att dina potentiella kunder kan ”känna” dessa.

Logo som går hem hos målgruppen

För att din logga verkligen skall nå fram behöver du även ha en väl definierad målgrupp så att du kan undersöka vad dessa lockas av. Är det samma kärnvärden som är viktiga för er inom företaget som målgruppen attraheras av? Gillar de tex. det lekfulla eller det seriösa?

Passa därför på att ställa frågor även kring logotypen vid den kvalitativa eller kvantitativa marknadsundersökning. Alternativt rådfråga målgruppen via era sociala medier där du visar olika alternativ av er logga i ett inlägg eller karusell. I samband med detta ber du såklart om respons och ber dem beskriva vilken känsla de olika loggorna ger.

Genom denna avstämning kommer din logga säkert förmedla ”rätt” känsla till dina potentiella kunder när designen väl är klar.

Logga anpassat till målgruppen

En logga som sticker ut bland konkurrenterna

Innan du går vidare till detaljerna i loggan är det bra att kolla runt hur dina konkurrenters logotyper ser ut. Du vill ju säkert att just din logga ska sticka ut och inte bara vara en i mängden, eller hur?

Googla därför runt och kolla in logotyper både inom och utanför din bransch. Du kan såklart hämta inspiration och kanske identifiera vissa riktlinjer för din bransch men använd dessa insikter rätt. Detta steg är även superviktigt så att du inte inkräktar på någon annans varumärkeskydd vilket kan stå ditt företag riktigt dyrt.

Logotypdesign

Under själva designen av loggan skall du välja typsnitt, form, färg och jobba med kontraster. Dessa grafiska element ska som sagt förmedla ditt företags kärnvärden och förmedla helt rätt känsla. Våga därför pröva olika varianter för de grafiska element du vill använda och var lekfull under detta steg.

Typsnitt och form

Om du väljer att använda text tex. företagsnamnet i din logotyp bör du välja typsnitt med omsorg. Formen på bokstäverna kommer att förmedla en alldeles speciell känsla. Ett typsnitt kan till exempel uppfattas främst som:

  • lekfullt
  • formellt
  • modernt
  • stilrent
  • seriöst
  • roligt
  • smart
Logotype, logga

Ta god tid på dig innan du bestämmer dig och testa många olika typsnitt. Kolla även hur bokstäverna ser ut i brödtext, rubriker och underrubriker och undersök vilka typsnitt som matchar varandra bäst. När du väl bestämt dig för ett eller ett par så håll dig till dessa oavsett om de skall finnas på hemsidan eller profilkläderna. Det ena typsnittet kan du tex. använda för rubriker och det andra i löptexten.

IKEA:s typsnitt är ett bra exempel på en logga som både andas förtagets kärnvärden och deras affärsidé. Typsnittet utgörs av versaler och är enkelt precis som deras platta paket. Det andas även form, funktion och hållbarhet och är nästan barnsligt enkelt.

Om du har en bild/form i din logga så tänk på att olika former påverkar oss på olika sätt. Visste du att cirkeln tolkas som positiv och ungdomlig, fyrkanter som styrka och stabilitet och trekanter som aggressiva och hotande?

Färg

En logga skall fungera i både svartvitt och färg så när du börjar med designen använd bara svart och vitt så du inte blir distraherad. När typsnitt och eventuell bild/form är klara kan du börja att testa olika färger. Kom ihåg att även valet av färg förmedlar olika budskap.

  • Röd- varning, laddning, kärlek, passion
  • Grön- lugn, trygghet, harmoni, miljö
  • Gul- vakenhet, uppmärksamhet, glädje, fräschhet
  • Blå- lugn, harmoni, hälsa
  • Brunt- jordnära, trygghet, ekologisk
  • Grå- neutral, mäktig
  • Vitt – oklanderlig, ren, oskuldsfullhet
  • Lila – mystisk, romantisk
  • Svart – makt, mystik, elegans, rädsla
Mc Donalsds logga

Kontraster

Det är även smart att redan från början tänka på hur du ska skapa kontraster med hjälp av loggan och hela den grafiska profilen. När du väl kommer att ställa ut på mässor eller ladda upp bilder på din hemsida är det så mycket lättare att skapa en enhetlig bild av företaget.

Kontraster ökar läsbarheten och det kan du fixa genom att tex. använda två olika typsnitt, olika former eller genom smarta färgval. Ett bra verktyg är Coloors där du får förslag på olika färgkombinationer där även kontrastfärgernas ”kod” anges.

Smart nog kan du även ladda upp bilder som du tex, vill använda på hemsidan och sen få svart på vitt, vilka färger som matchar bäst. Kom bara ihåg att spara alla färgkoder så att du har dessa tillgängliga sen när du skapar din hemsida, bygger monter eller beställer arbetskläder. Det är professionellt att ha exakt samma nyans överallt!

Hur skapar man en logga?

5 grundtips för logotypen

För att din logotyp verkligen skall vara gångbar och få den effekt du önskar bör du även se till att loggan är:

  • enkel och hållbar eftersom även unik design gör sig bäst i enkel form.
  • lätt att komma ihåg
  • logotypen gör sig lika bra i svartvitt som i färg
  • vektoriserad, det vill säga funkar i alla storlekar från visitkort ( 2*2 cm) till en stor skylt utan att förlora kvalitet
  • passar överallt (hemsida, sociala medier, reklamblad och arbetskläder)

Inspiration

För att få idéer till din logga kan du googla runt på kända loggor eller inspireras på Logo of the day eller Brands of the World. Tänk på att skriva ner vad som gör att du just tycker om dessa loggor för att se om dessa egenskaper även matchar ditt företages kärnvärden.

logotyp
Logo vector created by freepik – www.freepik.com

Vektor- eller pixelgrafik?

Om du kommer skapa din logga helt själv så tänk på att inte använda program som Photoshop eller liknande. Dessa program jobbar nämligen med pixlar vilket gör att din logotyp blir suddig i större storlekar. Använd istället ett program med vektorgrafik så att du kan förändra storleken på loggan precis hur du vill, utan att kvaliteten påverkas.

Skapa loggan

När du börjar få bilden klar för dig hur din logga skall se ut kan du skapa den med hjälp av till exempel Illustrator eller gratisprogrammet Inkchape. Med dessa verktyg blir din logotyp vektoriserad. Men om man saknar erfarenhet och inte har tiden att lära sig något nytt program, hur skapar man en logga då?

Ett alternativ är att använda gratistjänsterna Canva eller Looka där du kan designa en enklare logga utefter ett flertal mallar respektive ”frågepaket”. Men för att få loggan vektoriserad behöver du dock uppgradera till Canva Pro som är en betaltjänst eller betala en mindre avgift (Looka). Som tur är erbjuder Canva oftast en 30 dagars provperiod helt gratis.

Oavsett metod så kom ihåg att spara din logga i flera olika filformat som EPS, PDF, SVG, PNG och JPG. Då har du alltid en version som passar oavsett vad som krävs. En PNG-fil gör tex. att din logga smälter in fint på hemsidan och i andra objekt eftersom den är transparent.

Hoppas det här inlägget inspirerat dig att fått dig att fundera mer kring din egen loggas utformning. När du tänkt till om allt från kärnvärden och typsnitt till program, så har du alla förutsättningar att skapa en riktigt snygg och unik logga.

Du kanske också gillar:

Pin It on Pinterest