Att fixa en hemsida för sitt privata varumärke eller UF- företag är idag mer regel än undantag. En webbsida kan ju marknadsföra och sälja dygnet runt och är speciellt bra när fysisk försäljning är svårt. Dessutom är det väldigt enkelt, finns flera alternativ och kan ta ditt företag till nya höjder!

Även fast man inte kan koda själv finns det numera flera sätt för att skapa sin alldeles egna hemsida. Man kan bygga en sida med något publiceringsverktyg eller välja någon av alla de gratistjänster som finns. Vill du veta vilket alternativ som är bäst för dig eller ditt UF-företag?

Hemsida via gratistjänster

Om du inte har så mycket tid och pengar eller bara ska driva ditt företag under en begränsad period är en gratistjänst troligen det bästa alternativet. Det är superenkelt då det finns ett flertal färdiga designmallar. Välj en som passar och lägg därefter bara in dina texter och bilder i mallen. Klart på några minuter!

Några vanliga och riktigt bra gratistjänster där du kan ”hyra in dig” på befintliga plattformar är:

Bra att veta är att du som UF-företagare har ett specialerbjudande från både Visma och Fortnox där även bokföringspaket ingår. Så om en gratistjänst är bäst för dig är det troligen smartast att använda någon av dessa.

hemsida

Nackdelar

Den största nackdelen med gratistjänster är att du inte själv ”äger” och har full kontroll över din webbsida. Du kan inte designa den precis som du kanske skulle vilja ,funktioner kan plötsligt tas bort eller så kan företaget (gratistjänsten) gå i konkurs.

En visuell nackdel är även URL-adressen, om du inte kan eller väljer att köpa ett eget domännamn. Dels så ser det inte så proffsigt ut att ha en webbadress som innehåller random siffror eller bokstäver. Dessutom blir det förmodligen svårt för din sida att rankas högt på Google och då kommer ju inte dina kunder att hitta dit. Vidare kommer det troligen ofta att dyka upp reklam på hemsidan som du inte kan styra över.

Värt att tänka på är även att du via gratistjänster oftast inte kan använda viktiga funktioner. Detta omfattar att optimera marknadsföringen och analysera hemsidan genom tex. verktyg som SEO och Google analytics. Det går kanske heller inte att koppla samman hemsidan med Facebook-pixeln, eller Google remarketing taggen.

seo

Hemsida med publiceringsverktyg

Om du har tiden, vill optimera marknadsföringen, analysera och verkligen använda hemsidan fullt ut är något publiceringsverktyg, helt klart bäst. Detta är inte alls så svårt som man skulle kunna tro eftersom även dessa har ett flertal designmallar. Dessutom kan du gå utanför boxen och designa den precis exakt som du vill med hjälp av moduler och CSS. Du kan jobba och ändra den allt efter hur ditt företag utvecklas i all oändlighet.

Så om du har lite startkapital och en långsiktig plan för ditt företag så kan det vara bättre att ta följande steg:

  • Bestäm vilket webbhotell din sida ska ligga på, till exempel One.com eller Loopia
  • Köp ett domännamn (URL-adress) som på tex. One.com
  • Välj något gratis publiceringsverktyg som WordPress, eller Loomia

På flera av webbhotellen går det smidigt nog att både köpa ett domännamn och få tillgång till publiceringsverktyg. Sen är det bara att kolla in instruktionsvideorna och köra igång! Kostnaden är inte heller så hög utan man kan köpa ett se-domännamn för dryga hundralappen per år samt plats på webbhotell från ca 30 kronor i månaden.

Vill du ha en tutorial i grunderna hur du ordnar domännamn, webbhotell samt skapar din egen hemsida med WordPress så kolla in:

hemsida

Nackdelar

Om du skapar din hemsida från grunden kommer det ta sin tid och du kommer själv behöva lägga till ett antal plugins. Dessa omfattar säkerhet, backup, din sidas hastighet samt GDPR. Flera av dessa finns ofta redan eller går att aktivera i gratistjänster. Du måste även själv fixa:

  • integritetspolicy
  • cookie policy
  • användarvillkor
  • pluggin för olika betalningsalternativ för dina kunder

Om du ska fortsätta med ditt företag efter UF-året är det även klokast att inte använda ett gratis design-tema när du bygger din hemsida. Detta beror på att du inte har någon garanti för att detta fortlöpande kommer uppdateras, vilket kan göra att din sida plötsligt slutar fungera optimalt. Det är därför säkrare att välja något betalalternativ som till exempel Divi eller Astra .

Vidare kommer du behöva uppdatera tillägg och teman (du får e-post när det behövs) regelbundet även fast det ofta går väldigt snabbt. Och slutligen ta säkerhetskopior och själv kontakta webhotell osv. om något skulle krångla. Som tur är händer det väldigt sällan och det finns ofta supportpersonal som snabbt kan hjälpa dig.

hemsida

Känner du dig fortfarande osäker på vilket alternativ som är klockrent för dig så lyssna gärna på avsnittet ”därför vill du äga din egen hemsida” av Hillmanpodden. I detta avsnitt tar Greger Hillman upp fler för- och nackdelar så att du kan göra ett klokt val som är helt rätt för dig.

Valet av metod för att skapa din hemsida beror helt klart på ditt mål. Om du har en långsiktig plan är det smartast att skapa en egen sida så du har full kontroll och kan utveckla din sida fortlöpande. Men om dina mål med företaget är mer kortsiktiga, har ont om pengar och tid är en gratistjänst helt klart det bästa alternativet. Vilket alternativ är bäst för dig?

Du kanske även gillar?

Pin It on Pinterest