Att välja rätt namn för ditt UF- företag kommer att bidra till företagets igenkänning och fungera som en liten annons i sig. Därför är detta steg jätteviktigt men det är en hel del du behöver tänka på innan du bestämmer dig. Så hur väljer man företagsnamn?

Att välja företagsnamn kan vara svårt men det finns en hel del strategier som du kan ta hjälp av. Grunden till ett vinnande namn är först och främst att du ”satt” din affärsidé och ringat in din målgrupp. Detta beror på att du i första hand bör anpassa namnet till dessa faktorer eftersom du ska driva ett UF-företag och inte tex. ett AB. Vanliga företag har ju mer tid att jobba med branding medan ett UF-företag bara är verksamt under ett läsår och därför bör använda smarta tricks. Vill du veta mer?

Steg 1

Börja med att fundera på vilka språk din målgrupp behärskar. Om du jobbar nationellt är det inte särskilt smart att välja ett namn på till exempel latin som väldigt få kan. Vad associerar du tex. de latinska orden torque, suci eller braccas med? Förmodligen inte med de svenska motsvarigheterna; halsband, juice och byxor, eller hur? Därför är det är klokare att välja språk strategiskt så att kunderna direkt vet vad för vara eller tjänst du säljer.

Så utgå helt enkelt från svenska eller engelska ord eftersom de flesta målgrupper här talar dessa språk. Självklart finns det undantag som när din affärsidé främst vänder sig till en målgrupp med ett annat modersmål.

Är din tanke att även sälja utanför Sveriges gränser eller om du planerar att driva ditt företag vidare efter UF-året kan engelska vara ett strategiskt förstahandsval.

Hur väljer man företagsnamn?

Steg 2

Fundera sedan på vad din produkt eller tjänst ska ge för värde till dina framtida kunder. Vilka ord kan du koppla ihop med dessa egenskaper? Det kan vara genom:

  • Associationer- låt alla i företaget säga det första orden som dyker upp när de tänker på er vara eller tjänst. Skriv ner alla nyckelord och pröva olika kombinationer precis som grundarna av Bära UF gjorde som sålde väskor.
  • Motsatsord- kolla på era nyckelord och skriv ner dess motsatser. Om ni tex. säljer någon mat och skrivit ner mätt är motsatsen hungrig. Då skulle du kunna välja namnet Hungrig UF

Prova även olika kombinationer av dessa associationer och motsatsord tills ni hittar helt rätt. Några exempel på företag som fångat värdet i företagsnamnet är:

  • Hemglassglass som kunden kan köpa hemma vid glassbilen
  • Smak – en restaurang som har en meny med fantastiska smaker
  • Klimatkamrat UF – en klimattjänst som utbildar barn-kamrater
  • NoPlasticBags UF – som säljer tygpåsar som ett alternativ till plastpåsar

Ett annat sätt är att leka med orden och skapa ett fantasinamn som Bagnana UF. Företaget använde helt enkelt delar av orden bag och banana som mynnade ut i företagsnamnet Bagnana UF. Detta namn är lite fyndigt och lätt att komma ihåg samtidigt som det finns en koppling till att de säljer påsar som är avsedda för frukt.

Ytterligare en möjlighet är att ”leka” med stavningen av ett helt vanligt ord. Ta bort en bokstav som tex. Flickr (e är borttaget) gjort eller pröva att lägga till en bokstav. Den unika stavningen kan göra att ditt UF-företag sticker ut i mängden.

Nu kanske du blir lite förvirrad då flera etablerade företag som till exempel IKEA eller Volvo inte följt dessa råd. Men tänk på att dessa företag som sagt har haft helt andra förutsättningar och en lång tid på sig att etablera sitt varumärke. Tid och resurser som du som UF-företagare normalt inte har då du endast driver ditt företag under ett läsår.

Hur väljer man företagsnamn?

Steg 3

När du valt ut dina nyckelord och fått ihop ett namn som du tror är gångbart så kolla även att namnet:

  • är lätt att uttala, stava och komma ihåg
  • inte betyder något tokigt eller frånstötande på något annat språk
  • är unikt och heller inte allt för likt något känt företagsnamn
  • inte är långt och består av för många ord
  • helst framkallar den känslan du vill kommunicera till dina kunder

Glöm inte att även testa ditt namn, dock inte på friends, family and fools utan på dina okända potentiella kunder. Förstår de genom företagsnamnet vad du säljer? Vad associerar de men namnet? Vilken känsla får de? Är det lätt att komma ihåg? Viktiga frågor som kan vara avgörande för hur gångbart ditt företagsnamn kommer att bli!

företagsnamn och målgrupp

Steg 4

Kolla därefter upp att ditt företagsnamn inte är upptaget vid registreringen på Ung Företagsamhet. Gå sen vidare till Verksamt och fyll i ert företagsnamn (utan att ange UF) och klicka på sök. Alternativt gå till PRV , klicka på rubriken ”svensk varumärkesdatabas” , fyll i namnet och tryck på sök.

Förhoppningsvis är namnet ledigt och det är bara att köra på. Men om inte har du två alternativ; hitta på ett nytt namn eller ta kontakt med ägaren av namnet och fråga om du får använda namnet under en begränsad tid som UF-företagare. Om de ger sitt klartecken så var mycket noga med att få medgivandet skriftligt.

För du känner väl till immaterialrätten där varumärkesskydd ingår? Om inte så läs in dig ordentligt så ditt företag inte hamnar i blåsväder.

välja företagsnamn

Dessutom kan det vara klokt att kolla upp så att inget annat UF-företag använt namnet nyligen genom att googla runt och söka på Instagram och Facebook. Det är oftast inte en fördel att använda ett namn som redan har associationer och ett rykte om sig, speciellt inte om du har ambitionen att delta i UF-tävlingar.

Steg 5

Förmodligen har du tänkt skapa en hemsida för ditt företag och då är det även bra att kolla upp att det finns lediga domännamn för just ditt företagsnamn. Domännamn är en sorts identitet på nätet och är något du behöver för att skapa en helt unik hemsida eller webbutik. Detta är ju bra att ha både för att marknadsföra företaget och om du tänker sälja via nätet.

Nu vet du hur man väljer företagsnamn enligt konstens alla regler och det är bara att sätta igång. Låt detta steg ta sin tid! Naturligtvis behöver du inte följa alla steg och kan även ”bryta” någon om du har en helt fantastisk affärsidé. Tänk på att om du lyckas riktgt bra då kan ditt varumärke bli ett riktigt ”brand”.

Du kanske också gillar:

Pin It on Pinterest