Att välja rätt namn för sitt företag kommer att bidra till företagets igenkänning och fungera som en liten annons i sig. Därför är detta steg jätteviktig men det är en hel del man behöver tänka på innan man bestämmer sig. Så hur väljer man företagsnamn?

Grunden till ett vinnande namn är att du ”satt” din affärsidé och ringat in din målgrupp Detta beror på att du bör anpassa namnet till båda dessa faktorer men dessutom finns det ytterligare ting att ta hänsyn till. Är du nyfiken på vad?

Steg 1

Börja med att fundera på vilka språk din målgrupp behärskar. Om du jobbar nationellt är det inte särskilt smart att välja ett namn på till exempel latin som väldigt få kan. Ett tips är att utgå från svenska eller engelska ord eftersom de flesta målgrupper här talar dessa språk. Självklart finns det undantag som när din affärsidé främst vänder sig till en målgrupp med ett annat modersmål.

Hur väljer man företagsnamn?

Steg 2

Fundera sedan på vad din produkt eller tjänst ska ge för värde till dina framtida kunder. Vilka ord kan du koppla ihop med dessa egenskaper? Brainstorma helt fritt och skriv ner alla nyckelord du kommer på och prova därefter olika kombinationer av dessa. Några exempel på företag som fångat värdet i företagsnamnet är:

  • Hemglassglass som kunden kan köpa hemma vid glassbilen
  • Smak – en restaurang som har en meny med fantastiska smaker
  • Klimatkamrat UF – en miljötjänst som utbildar barn-kamrater

Ett annat sätt är att leka med orden och skapa ett fantasinamn som Bagnana UF. Företaget använde helt enkelt delar av orden bag och banana som mynnade ut i företagsnamnet Bagnana UF. Detta namn är lite fyndigt och lätt att komma ihåg samtidigt som det finns en koppling till att de säljer påsar som är avsedda för frukt.

Nu kanske du blir lite förvirrad då flera etablerade företag som till exempel IKEA eller Volvo inte följt dessa råd. Men tänk på att dessa företag har haft helt andra förutsättningar och en lång tid på sig att etablera sitt varumärke. Tid och resurser som du som UF-företagare normalt inte har då du endast driver ditt företag under ett läsår.

Hur väljer man företagsnamn?

Steg 3

När du valt ut dina nyckelord och fått ihop ett namn som du tror är gångbart så kolla även att namnet:

  • är lätt att uttala, stava och komma ihåg
  • inte betyder något tokigt eller frånstötande på något annat språk
  • är unikt och heller inte allt för likt något känt företagsnamn
  • inte är långt och består av för många ord
  • helst framkallar den känslan du vill kommunicera till dina kunder

Glöm inte att även testa ditt namn, dock inte på friends, family and fools utan på dina okända potentiella kunder. Förstår de genom företagsnamnet vad du säljer? Vad associerar de men namnet? Vilken känsla får de? Är det lätt att komma ihåg? Viktiga frågor som kan vara avgörande för hur gångbart ditt företagsnamn kommer att bli!

Steg 4

Kolla upp att ditt företagsnamn inte är upptagetVerksamt, PRV och vid registreringen på Ung företagsamhet. Du känner väl till immaterialrätten där varumärkesskydd ingår? Om inte så läs in dig ordentligt så ditt företag inte hamnar i blåsväder.

Dessutom kan det vara klokt att kolla upp så att inget annat UF-företag använt namnet nyligen både på Showroom och genom att googla runt. Det är oftast inte en fördel att använda ett namn som redan har associationer och ett rykte om sig.

Steg 5

Om du tänkt skapa en hemsida från grunden för ditt företag är det även bra att kolla upp att det finns lediga domännamn för just ditt företagsnamn. Domännamnet är en sorts identitet på nätet och är något du behöver för att skapa en helt unik hemsida eller webbutik. Detta kan ju vara bra att ha både för att marknadsföra företaget och om du tänker sälja via nätet.

Nu vet du hur man väljer företagsnamn enligt konstens alla regler och det är bara att sätta igång. Låt detta steg ta sin tid! Naturligtvis behöver du inte följa alla och kan även ”bryta” någon om du har en helt fantastisk affärsidé. Tänk på att om du lyckas riktgt bra då kan ditt varumärke bli ett riktigt ”brand”. Du kanske till och med driver företaget vidare efter UF-året! Vilka företagsnamn är dina favoriter?

Pin It on Pinterest