Såhär i december så brukar många UF-företag ha fått fram sin vara och det är kanske dags för det allra första försäljningstillfället. Känns det pirrigt? Vet du vad som gäller och vill du ha några tips för att maxa er försäljning på marknader?

Tillhör du de UF-företag som kommer att sälja på UF:s julmarknad eller andra marknader runt om där du bor? Då kanske det känns lite nervöst och osäkert om du aldrig sålt förut. Men med rätt förberedelse kommer dessa tillfällen gå som en dans och du kommer dessutom vara lite extra förberedd för UF-mässan. Du kommer att ha fått viktig erfarenhet hur det är att försöka sälja och säkert vässat din säljpitch.

sälja på marknader

Säljmanus

Er säljansvarig har säkert fått i uppgift att skriva ett säljmanus som du kan hämta inspiration ifrån. I detta finns olika inledningar, avslut, invändningar och svar på dessa. Försök att göra om detta så att det passar dig som person och öva sjukt mycket. Gör presentationen för de andra i företaget och be om respons och öva även på din familj och kompisar. Om du bara övar tillräckligt kommer du att vara varm i kläderna och du kommer supersnabbt komma in i säljarens roll och förmodligen tycka det är superkul.

Produkten

Se till att ni har med er tillräckligt med varor. Det finns inget tråkigare än att sälja slut efter någon timme och sen stå tomhänt och bara samla in förbeställningar. Det är jättesvårt att veta hur många produkter som ni faktiskt kommer att sälja men ha alltid en plan B. Kanske kan någon förälder eller kompis köra ner fler varor om försäljningen skulle gå över förväntan.

Tänk också på att du ska kunna besvara alla möjliga frågor kring er vara som: Hur länge håller den? Vad är den gjort av? Var produceras den? Hur påverkar den miljön osv. ? Om du har en gedigen kunskap om er produkt så kommer du inge förtroende hos köparen och förmodligen sälja fler.

Kvitto & betalning

Som du säkert vet måste alla kunder enligt lag erbjudas kvitton när de köper er produkt. Se därför till att ni har köpt in ett kvittensblock i god tid innan marknaden och fyll i några ex i förväg. På så sätt kommer hanteringen gå så mycket fortare när ni väl är på plats. Alla kunder kommer inte vilja ha ett kvitto men ni måsta alltid skriva ett ex. som ekonomiansvarig har när det är dags för att bokföra dagens försäljning.

Tänk även ut vilka betalningsalternativ ni skall erbjuda i god tid och gör en tydlig prisskylt med era alternativ. Många kunder har idag Swish men inte alla så var beredd på att få frågan om antingen kort- eller kontantbetalning. Om ni inte kan ta emot kort så se till att ha en växelkassa med er. Många äldre vill gärna betala kontant och då är det bra om ni har en del kontanter så att ni kan ge tillbaka om de kommer med en 500-lapp.

Säljyta

Ta i god tid även reda på vilken yta ni kommer att ha till ert förfogande och använd denna väl. Vanligtvis kan ni ha någon form av bord och kanske även har tillgång till el. Fundera ut hur ni kan använda denna yta på bästa sätt för att exponera er vara. Kan ni få in jultemat på något sätt eller något annat tema för er grafiska profil? Ska ni använda elektricitet för belysning för att skapa julkänsla ? Eller/och kan ni kanske använda detta för att köra julmusik eller visa upp er hemsida eller någon film på datorn?

Profilkläder

När ni träffar kunder så är det smart att bära någon form av profilkläder så att era leads ser er som en enhet. Om det är väldigt kallt så funkar det ju inte med likande tröjor eller skjortor då alla måste använda jacka. Men kanske alla kan ha samma färg på ytterkläderna, eller en tomteluva eller dylikt?

Aktiviteter

För att öka chansen till köp kan ni försöka skapa en relation till era besökare genom ett flertal aktiviter. Ni kanske kan bjuda på glögg och pepparkakor? Eller så kan ni anordna någon tävling i er spot alternativt bara vara extremt härliga och sociala.

sälja på marknader

Leads

Glöm inte av att försöka samla in så många e-postdresser som ni kan så att ni kan skicka fler specialerbjudanden eller nyhetsbrev. Men kom ihåg vad som gäller för att samla in denna information som du kan kolla in i inlägget; vad är GDPR

Om ni är riktigt smarta så skickar ni även ut en utvärdering till era kunder ett par veckor efter köpet. På så sätt får ni info om eventuella svagheter hos er produkt och kan åtgärda dessa inför nästa beställning. Om ni får mycket positiv feedback så kan ni ju även be om att få använda denna i er marknadsföring på era digitala kanaler med namn och allt. Det brukar ge enormt bra resultat!

Samarbeten

Om det finns någon form av deltagarlista så kolla in vilka de andra företagen är som kommer att vara med på marknaden. Några kanske har några produkter som är i samma bransch som er. I så fall kan du kontakta dessa för att se om de är intresserade av att ha ett samarbete.

Om ert företag tex. säljer barnböcker och några andra leksaker så kanske ni kan ha en speciell överenskommelse. Om någon köper av den ena så får kunden en viss procent rabatt om hen även köper hos den andra. Men i så fall behöver ni även i god tid utforma rabattkuponger antingen digitalt eller i pappersformat.

Utvärdera

Kanske det viktigaste av allt är att ni har haft kul och lärt er hur försäljning går till (om ni inte gjort detta förut) och om hur det är att sälja på marknader. Kom ihåg att efter säljtillfället (direkt eller så snart ni kan) utvärdera vad som kan förbättras men framförallt vad som ni kan fira. Troligen har ni sålt en hel del, många av er har haft sina första säljsamtal , ni har samlat in en del leads osv. Hur ska ni fira detta? En enkel fika eller en riktig fest med teambuildingsaktiviteter och allt? Ja, bara du har svaret.

Att sälja på marknader är oftast fantastiskt kul. Människor är glada och om även ni har en positiv attityd och är väl förberedda så kommer ni ha extremt kul. Hoppas du känner dig beredd och att ditt UF-företag kommer ge järnet!

Pin It on Pinterest