Alla UF-företag har en sak gemensamt; de måste sälja sin vara eller tjänst. Men det är många steg och uppgifter som måste tas innan det första kundmötet. Vill du ha tips på hur man lyckas som säljare?

Bakom varje framgångsrik säljare ligger många timmars förberedelse och träning. För att kunna hålla en riktigt bra säljpitch måste du ha full koll på din produkt eller tjänst, jobbat med ditt säljmanus och såklart tränat IRL.

Produkt- eller tjänstkunskap

Duktiga säljare vet verkligen allt om sitt erbjudande och kan svara på alla möjliga frågor som rör varan eller tjänsten. Exempel på frågor som kan hjälpa dig på vägen är:

  • Vilka problem löser er vara eller tjänst för kunden?
  • Vad har ert erbjudande för egenskaper och fördelar – kolla in er EFI-analys
  • Vilka svagheter har er vara eller tjänst?
  • Var tillverkas den och av vem?
  • Hur länge håller varan?
  • Hur påverkar varan eller tjänsten miljön?
  • Vad är produkten gjord av?
  • Hur står sig företagets produkt eller tjänst gentemot konkurrenternas?
  • Vilken kompetens finns hos de som utför tjänsten?

Säljmanus

När du samlat in all information om er vara eller tjänst är det dags att börja formulera ett grundmanus enligt följande:

  • Inledning – smart fråga som får kunden intresserad
  • Sök information – ställ frågor om kundens behov
  • Ge information – dina bästa argument för varan eller tjänsten
  • Avslut – fråga som lockar kunden till köp

Tänk på att formulera flera förslag på manus som passar till olika kundtyper; målgruppen, de som du redan känner och till de som bara råkar komma förbi som tex. på UF-mässan. Pröva dig fram och försök känna in kunden så du hittar ett lämpligt avslut som:

  • Ta för givet – hur många vill du köpa?
  • Sammanfattning – som vi sett ger produkten…
  • Hot – du kommer missa ……
  • Alternativ – vill du köpa en röd eller en grön..

Relation

Det absolut viktigaste när du skall sälja är att försöka skapa en relation till kunden. Det tar ungefär fyra sekunder för oss människor att avgöra om vi gillar någon eller inte så tänk på följande:

  • Fundera kring hur du kan använda ethos, pathos och logos i din säljpitch.
  • Visa att du verkligen bryr dig om kunden och försök sätta dig in i hans eller hennes situation
  • Var en god lyssnare
  • Tänk på ditt kroppsspråk och om det känns bekvämt spegla kundens
  • Känn in kunden och om möjligt ge ett varmt handslag.

Avslutande tips

  • Ta fram en lista på möjliga invändningar och klura ut motargument
  • Håll utkik efter köpsignaler och gå direkt på avslut
  • Öva massor och spela in ditt säljsamtal – lyssna på din röst – kolla efter eventuella tics och finslipa detaljerna.
  • Räkna med att många tackar nej och se bara varje försök som ett steg närmare ett ja- försäljning

Arbetsbeskrivning för säljare

Som Säljare har du även en mängd kringuppgifter som du hittar i din arbetsbeskrivning. Några exempel från denna är:

  • Formulera manus för insamling av externt riskkapital
  • Skriv företagets presentation till draknästet
  • Skapa en försäljningsplan
  • Välj ut era säljkanaler och kontakta ev. återförsäljare
  • Skapa en aktivitetsplan för säljaktiviteter
  • Sätt upp säljmål och redovisa säljstatistik
  • Rapportera problem som uppstår i projektet muntligt till lärare och i loggboken (entreprenörskapskursen)

Hoppas du fått lite säljinspiration och att du nu brinner för att sätta igång med alla förberedelser. Och du kom ihåg att alla kan bli en duktig säljare. Det gäller bara att hitta sin egen stil, ha ett leende på läpparna och tro på sig själv.

Pin It on Pinterest