Att komma på en affärsidé är inte alltid så lätt men när väl detta är gjort kommer nästa svåra steg. Att definiera målgruppen eftersom en väl avgränsad målgrupp är A och O. Både för att kunna marknadsföra samt sälja sin vara eller tjänst framgångsrikt. Så hur definierar man målgruppen för sin affärsidé?

Om man ska vara petig så behöver du egentligen veta vem som ska köpa produkten eller tjänsten redan under affärsidéprocessen.  Din målgrupp måste ju vara väl identifierad så att du vet att det verkligen finns ett behov. Detta äv viktigt även för att du ska kunna rikta din marknadsföring till rätt slags människor. Det vill säga till din målgrupp!

Marknadsföringens mål är ju att din målgrupp ska känna sig riktigt utvalda och speciella. Detta gör de bara om budskapet ”passar handen som handsken” och de känner att marknadsföringen träffar helt rätt. Om du istället vänder dig till alla kommer mottagaren bara känna sig som en i mängden och vem vill göra det?

Hur definierar man målgruppen?

Det här är inget för mig kanske du tänker för du har världens bästa affärsidé. Men tro mig, om du inte riktar dig till rätt målgrupp kan du lika gärna lägga ner din verksamhet innan du ens börjat, för du kommer knappast sälja i någon högre utsträckning. Det här betyder såklart inte att du aldrig kommer att sälja till människor utanför din målgrupp.

Att ringa in målgruppen

För att identifiera din målgrupp måste du lägga ner en hel del tid på att ringa in din unika målgrupp. Tänk på att stora företag har sin egen forskningsavdelning kring målgruppen som fortlöpande analyserar data. De håller sig ofta uppdaterade dygnet runt, 24- sju, så är du redo?

Hur definierar man målgruppen?

Demografi

Det första du tänker på är förmodligen generell demografi som kön, ålder, plats, inkomst, intressen och så vidare. Men vad hjälper det dig att veta att personerna bor nära dig om du inte träffar dem IRL Och vilken nytta är det att ha en uppfattning om hur mycket pengar en person har men inte veta hur mycket personen är villig att spendera på din affärsidé? Men det finns en nyckel!

Relationer

Lösningen är ”relationer”! Saken är att det är lättare att sälja till människor som du redan känner eller kommer att lära känna. Om ni delar åsikter, tankar, livsstil eller humor kommer de vara mer benägna att köpa från just dig. Detta beror på att ett köpbeslut inte är rent baserat på rationellt tänkande utan även påverkas av våra känslor.

För att kunna relatera till dessa ”känslor” måste du ta en djupare titt på följande:

  • Vad värdesätter de?
  • Vad är de rädda för?
  • Hur pratar de? Vilka ord använder de??
  • Vad är deras åsikt om vissa ämnen som kan vara relevanta för dig?
  • Vad har de gemensamt med ditt varumärke, dina värden ?
  • Var kan de nås förutom IRL? (Facebook, Instagram, Twitter, Linkedin osv.)

Om du identifierar dessa områden och skapar en persona utifrån dessa fakta har du en god grund. Din marknadsföring kommer att få mottagaren att känna att din vara eller tjänst bara är ett måste och förmodligen kommer du att ”sälja skjortan av folk” vilket jag tror är ett av dina mål, eller hur?

Dessutom kommer det ju vara så mycket lättare att både skapa marknadsföringsmaterial och producera ett säljmanus om du kan ”se ” personen framför dig. Anta att personan ser ut så här; ungdom som älskar vegansk mat och är rädd för att miljön i världen ska försämras ytterligare. Hen är mycket aktiv på Instagram. Mycket lättare att utgå ifrån detta än en stor grå massa eller hur?

Så för att definiera din målgrupp behöver du både ringa in demografiska data och identifiera åsikter & känslor. Dessa kan du sen använda för att skapa relationer med din målgrupp. Om du lyckas med detta kan du bli nästa Apple eller Google! Om du brinner för din affärsidé så ”just go for it” 🙂

Pin It on Pinterest