Att komma på en affärsidé är inte alltid så lätt och när väl detta är gjort kommer nästa lite kluriga steg. Att definiera och ringa in målgruppen. Detta är nämligen A och O både för att kunna marknadsföra och få snurr på försäljningen. Så hur definierar man målgruppen?

Om man ska vara petig så behöver man egentligen veta vem som ”ska” köpa produkten eller tjänsten redan under affärsidéprocessen.  Detta eftersom målgruppen måste vara väl identifierad så att man vet att det verkligen finns ett behov på marknaden. Men det är även viktigt på sikt om man ska kunna rikta sin marknadsföring till rätt slags människor. Det vill säga till företagets rätta målgrupp!

målgrupp

Skillnad på målgrupp och kunder

Förmodligen kommer ditt företag få en del ”automatiska” kunder, de som gör impulsköp eller människor som står dig nära (familj och vänner). Denna grupp är oberäknelig och inga du kan räkna med om ditt företag vill växa. Men dina riktiga kunder– din målgrupp, är de som verkligen har ett behov av din vara eller tjänst. En del av dessa kommer aktivt söka efter din vara eller tjänst medans andra kanske först får upp ögonen för din affärsidé vid ditt säljsamtal.

Rätt målgrupp?

Marknadsföringens mål är ju att målgruppen ska känna sig riktigt utvalda och speciella. Men detta gör de bara om budskapet ”passar som handen i handsken” och de känner att marknadsföringen träffar helt rätt. Om man istället vänder dig till alla kommer mottagaren bara känna sig som en i mängden och vem vill göra det?

Det här är inget för mig kanske du tänker för du har världens bästa affärsidé vilket marknadsundersökningen även visade. Detta kanske stämmer men hur många deltog i marknadsundersökningarna? Var det 300 eller flera tusen? På vilka sociala kanaler delades undersökningen? Var det mest dina eller föräldrarnas vänner som deltog? Svaret på dessa frågor kommer visa om underlaget är tillräckligt tillförlitligt och tillspetsat.

Tro mig, det är verkligen värt att tänka till för om du inte riktar dig till rätt målgrupp och på rätt sätt, kommer du knappast sälja i någon högre utsträckning. Så om du är osäker så ta dig tid för du har alla möjligheter att säkerställa att du hittat din rätta målgrupp.

Tid för målgruppsanalys

För att identifiera din målgrupp komme du behöva lägga ner en del tid. Men det är verkligen väl investerade resurser. Tänk på att stora företag ofta har en hel forskningsavdelning som endast jobbar med att samla in information och fortlöpande analyserar data från målgruppen. De håller sig dessutom ofta uppdaterade dygnet runt, 24- sju,

Självklart har du inte samma resurser som etablerade företag men en del tid finns. Om du dessutom är marknadföringsansvarig ingår ju även målgruppsanalys i din arbetsbeskrivning. Så är du redo?

Hur definierar man målgruppen?

Ringa in målgruppen

Demografi

Det första du tänker på är kanske generell demografi som kön, ålder, bostadsort, inkomst, intressen och så vidare. Men vad hjälper det dig att veta att personerna bor nära dig om du inte träffar dem IRL Och vilken nytta är det att ha en uppfattning om hur mycket pengar en person tjänar men inte veta hur mycket personen är villig att spendera på din affärsidé?

Även fast dessa fakta är bra att känna till finns det helt andra områden som är så mycket viktigare. Är du nyfiken på vad?

Personlighet

Som du säkert vet är det så mycket lättare att sälja till människor som du redan känner. Så ta reda på så mycket du kan om din målgrupp. Om ni delar åsikter, tankar, livsstil eller humor kommer de vara mycket mer benägna att köpa från just dig. Detta beror på att ett köpbeslut inte är rent baserat på rationellt tänkande utan även påverkas av våra känslor.

För att kunna relatera till din målgrupps ”känslor” måste du ta en djupare titt på följande:

  • Vad värdesätter de?
  • Vad är de rädda för?
  • Vilken tonalitet använder de dvs. hur pratar de? Vilka ord använder de?
  • Vilken typ av humor gillar de?
  • Vad är deras åsikt om vissa ämnen som kan vara relevanta för dig?
  • Vad har de gemensamt med ditt varumärke, dina värden ?
  • Var kan de nås förutom IRL? (Facebook, Instagram, Twitter, Linkedin osv.)

Om du identifierar dessa områden hos din målgrupp och utifrån dessa fakta skapar en persona får du en klarare bild.. Din marknadsföring kan då skräddarsys och få mottagaren att känna att din vara eller tjänst bara är ett måste. Dessutom kommer det ju vara så mycket lättare att både skapa marknadsföringsmaterial och producera ett säljmanus om du kan ”se ” personen framför dig. Anta att personan ser ut så här;

Matilda, 18 år, går naturvetenskapsprogrammet i Göteborg. Hon bor i villa med sina föräldrar och lillebror. Hon älskar träning, vegansk mat och är rädd för att miljön i världen ska försämras ytterligare. Hen är mycket aktiv på Instagram och Tik Tok. Hennes dröm är att bli läkare eller genforskare.

Visst är det så mycket lättare att utgå ifrån en bestämd personbeskrivning än en stor grå massa eller hur? Men hur får man fram all denna information till en persona kanske du undrar?

målgruppsanalys
Foto: Evelina Carborn – Ung Företagsamhet

Persona

Beroende på om ditt UF-företag är i uppstarten eller drivit företaget en tid finns det olika metoder för att få fram ”fakta” kring en persona.

Metod vid uppstarten

Passa på i samband med din kvantitativa marknadsundersökning att även ställa frågor som samlar in fakta kring vad personerna har för åsikter kring olika frågor. Ta även hjälp av bilder för att tex. undersöka vad de skrattar åt, värdesätter eller använder för sociala medier.

Detsamma gäller under den kvalitativa marknadsundersökningen där du kan djupintervjua personerna men även uppmärksamma detaljer som klädsel, färgval samt vilken tonalitet de har.

När du sammanställt alla personernas svar kan du tillsammans med några avancerade gissningar få fram en ganska tydlig persona.

Löpande metod

Om du istället drivit företaget en tid har du ännu bättre möjligheter att skapa en tillförlitlig persona. Du har då tillgång till fler faktaunderlag och kan sammanställa all information från tex.:

  • dina marknadsundersökningar
  • den kommunikation du haft med befintliga kunder som telefonsamtal, kundmöten, mail, kommentarer och likes på sociala kanaler osv.
  • användarundersökningar från din webbsida, nyhetsbrev eller sociala kanaler
  • data från Google analytics (om du kopplat det till din webbsida)
  • data från sociala kanaler som tex. Instagram och Facebook

Skapa din persona

Vanligtvis brukar man skapa en till tre/fyra personas beroende på om man säljer en vara/tjänst eller flera. När du gör detta så ta hjälp av bakgrundsinformationen och skriv ner så mycket du kan om följande:

  • namn, ålder, kön, relationsstatus (singel, gift osv), inkomst, bostadsort och jobbtitel
  • utbildning och bakgrund
  • värderingar, attityder och mål/drömmar
  • behov, utmaningar och drivkrafter
  • användarvanor på olika sociala kanaler och Internet
  • inköpsvanor och avgörande triggers för köp

Visualisera därefter din persona genom att leta fram en bild på en person som är representativ för denna alternativt skissa fram hen. Sen gör du på samma sätt om du behöver fler personas och sätter upp dessa så att de finns till hands när du skapar din marknadsföring.

Att ta fram en persona är ofta ett fortlöpande arbete då förutsättningar och omvärlden ständigt förändras. Så tänk på att uppdatera din persona då och då så att du hela tiden har en fräsch version av din rätta målgrupp.

För att definiera din målgrupp behöver du alltså både ringa in demografiska data och identifiera behov, vanor, åsikter & känslor. Om du lyckas med detta kan du skapa en persona som kommer hjälpa dig rikta din marknadsföring helt rätt och sälja på topp.

Du kanske också gillar:

Pin It on Pinterest