Är er dröm att sälja till hundratals kunder, få massor av följare på Instagram eller rent av bli ett etablerat företag? Om svaret är ja innebär det både hårt jobb och att ni marknadsför er på rätt sätt. Vet du hur man gör?

För att lyckas behöver ni följa vissa steg dvs. anpassa marknadsföringen efter olika faser, noga välja marknadsföringsstrategi men först av allt göra en nulägesanalys.

Nulägesanalys

Vid analys av nuläget startar ni med att kolla upp vilka era konkurrenter är. Dessa kan vara både andra UF-företag som ni hittar på UF:s Showroom och etablerade företag.

När ni skrivit ner dessa så jämför er vara eller tjänst med dessa företags genom följande frågor:

  • Vilket pris tar våra konkurrenter för varan eller tjänsten?
  • Vilka köpevillkor har de och vilken service lämnar de?
  • Vilken kvalitet håller deras vara eller tjänst?
  • Vilka betalningsalternativ erbjuder de?
  • Vilka säljkanaler har de?

Genom att kartlägga hur era konkurrenter ligger till på marknaden kommer ni se vilken position ni har möjlighet att ta. Därmed kan ni ringa in vilken marknadsföringsstrategi som passar bäst och marknadsföra er rätt.

marknadsför er på rätt sätt

Marknadsföringsstrategi

Marknadsföringsstrategi handlar främst om hur ni skall förhålla er till era konkurrenter och hur ni vill att kunderna skall uppfatta ert företag samt produkt eller tjänst.

Det är viktigt att besluta vilken strategi ni skall använda och då utgå från er nulägesanalys. Känner du till nedanstående vanliga strategier?

Konkurrensstrategi

Detta sätt handlar om att ni skall försöka vinna kundernas förtroende genom:

  • kostnadsöverlägsenhet dvs. vara billigare än alla andra konkurrenter
  • differentiering dvs. ha bättre (kvalitet) på varan eller tjänsten än övriga företag
  • fokusering dvs. riktar er mot en smal målgrupp där ni erbjuder billigare eller bättre produkter eller tjänster
marknadsför er på rätt sätt

Positioneringsstrategi

Denna strategi betyder att man mutar in en bestämd plats i kundernas medvetande (enda märket som gäller) genom att:

  • komma på en helt ny produkt
  • modulera en befintlig produkt tex. som när flytande tvål ”uppfanns” istället för den vanliga hårda tvålen
  • ”branda” in en egenskap eller känsla som bara hör ihop med er vara (tex. Volvo- ”säkerhet” och L’Oréal – ”Because I’m Worth It” osv.)

Varumärkesstrategi

Genom denna metod skapar man mervärde (metaprodukt) vilket tex. Apple lyckats med för sina produkter som iPhone. Denna strategi tar ofta lång tid att få till och kan därför vara svårt för ett UF-företag att hinna med.

Bestäm strategi

Vilken strategi passar bäst ihop med er möjliga position på marknaden? Om er nulägesanalys tex. visade att ni har billigare priser än era konkurrenter väljer ni kostnadsöverlägsenhet. Då kommer ni trycka mycket på det låga priset i era marknadsföringskampanjer. Om ni istället har modulerat en befintlig idé (postitioneringstrategin) kommer ni istället lyfta de nya (modulerade) egenskaperna för er vara i era kampanjer.

Kolla gärna in hur andra företag gör så kommer ni säkert se vilken strategi de använder och även få lite inspiration till ert egna marknadsföringsmaterial.

Marknadsföringsfaser

Förutom att använda rätt marknadsföringsstrategi behöver ni såklart anpassa marknadsföringen till när under UF-året som den sker.

Kontaktskapande fasen

När ni är helt nyetablerade behöver ni skapa kontakt med era potentiella kunder. Detta kan ni ordna genom riktade inlägg på era digitala kanaler som tex. genom att

  • berätta om vilka ni är.
  • beskriva hur idén till företaget föddes.
  • ta med följarna bakom kulisserna.
  • beskriva era värdeord (vad ni jobbar för).
  • kommunicera erbjudanden och inbjudningar till träffar eller event och dylikt.

Dela även era inlägg på era privata sociala medier så kommer fler att hitta er lättare och be även era föräldrar och vänner göra samma sak. Dessutom får ni inte glömma att ha en tydlig profil på era digitala kanaler med bild/logga och kontaktuppgifter till företaget vilket skapar trovärdighet.

Kundskapande fasen

Under denna fas har ni fått ett antal potentiella kunder som följer er på era digitala kanaler. Nu är det dags att att lägga ut inlägg som hjälper kunden att utvärdera olika alternativ och locka till köp. Nedan följer några förslag.

  • Visa upp er produkts eller tjänsts styrkor på olika sätt.
  • Ladda upp en film där ni visar hur man använder er produkt eller tjänst.
  • Be om hjälp genom att fråga vilket av två alternativ kopplat till ert erbjudande som de föredrar.
  • Ordna en tävling men glöm inte kolla in era digitala kanalers policy så att detta är lagligt.
  • Berätta om var de hittar er vid olika säljtillfällen som julmarknader eller UF-mässor
  • Presentera era återförsäljare och visa var i butiken de hittar era varor.
  • Lägg ut positiva kundrecensioner (glöm inte att följa GDPR)

Relationskapande fasen

Nu är det tid för att fördjupa relationen och få era kunder till återköp. Vilken känsla kommer de få om de köper igen? Använd gärna denna känsla i era inlägg där ni tex;

  • tipsar era kunder om nya användningsområden för er affärsidé.
  • uppmärksammar någon speciell dag som fars dag, jul, påsk osv. där er produkt eller tjänst skulle bli en välkommen present.

Ett effektivt sätt är även att skicka personliga erbjudanden till era kunder via mail om de tackat ja till detta (via ert CRM-system tex. Mailchimp). För du vet väl att man måste ha mottagarens samtycke för att inte bryta mot marknadsföringslagen?

Under alla marknadsföringsfaser är det klokt att ha er marknadsföringsstrategi i åtanke men utan att för den skull vara för ”på”. Därför måste ni noga planera i vilka inlägg som ni skall använda strategin och när ni skall skapa andra intressanta inlägg av värde. Ett bra riktmärke är att 20 % är ”säljiga” och att 80 % ger annat värde.

Jag hoppas du gillade detta inlägg och att ni kommer att marknadsföra er på helt rätt sätt. Då har ni mycket större chans att nå alla era drömmar. Och vem vet kanske ni till och med lyckas långt över förväntan?

Pin It on Pinterest