Att fixa tävlingar är ett smart drag då det ofta skapar stort engagemang vilket ökar räckvidden för inlägget samt varumärkeskännedomen om ert UF-företag. Men vet du vilka regler som gäller för tävlingar på sociala medier?

En hel del företag anordnar då och då tävlingar som strider mot lagar eller mot plattformarnas egna regler. Detta är inte så konstigt då det inte är helt enkelt att ha koll på allt som UF-företagare, särskilt inte då även en del ”riktiga” företag ibland gör fel.

Före januari 2019 var tex. alla tvungna att att ha ett särskilt tillstånd för att ordna tävlingar som bara gick ut på att kommentera, gilla eller dela ett inlägg. Detta berodde på att tävlingen avgjordes på grundval av slumpen och därför sågs som ett lotteri.. Men vad gäller nu undrar du säkert?

Vilka regler finns för tävlingar på sociala medier?

Lagar

Numera behöver man inte ha tillstånd för att anordna de flesta tävlingar som lottas ut. Men det är smart att tänka på att inte fixa tävlingar där det finns pengar eller ett stort ”värde” i vinstpotten. I vissa fall kan ni då behöva lämna kontrolluppgift till Skatteverket och även betala arbetsgivaravgifter.

Tävlingsvinster är endast skattefria om de består av saker, presentkort (som inte kan lösas in mot kontanter) eller resor till ett maxvärde på 1 400 kronor (år 2019).

Eftersom de flesta UF-företag ”bara” brukar lotta ut sin vara eller tjänst som ofta inte är så dyr så kanske du tänker att allt är lugnt? Men riktigt så enkelt är det inte då olika plattformar har sina egna användarvillkor och för att ni måste följa marknadsföringslagen.

Facebook

Plattformens mål är såklart att tjäna pengar på sin verksamhet och att ni främst ska betala för annonser. Det är troligen därför det inte är tillåtet att uppmana någon att:

  • dela på sin tidslinje för att delta eller dela på någon väns tidslinje för att kunna delta flera gånger eller tagga vänner i inlägget
  • tagga sig själv i ett foto som hen inte är med på.

Ni behöver även följa Facebooks regler och marknadsföringslagen:

  • Er tävling måste innehålla information om att den inte på något sätt är sponsrad, stödd eller administrerad av eller knuten till Facebook
  • Det måste tydligt framgå att det är ert UF-företag som är värd för tävlingen
  • Ge information om start- samt slutdatum för tävlingen (inklusive tidszon)
  • Informera om vilka deltagarbegränsningar som finns tex ålder och hemvist (er stad, hela Sverige eller var som helst i världen)
  • Ange hur och vid vilket datum ni kommer att välja vinnaren
  • Informera om när ni kommer presentera vinnaren samt hur och när vinnaren kommer få sitt pris
  • Tänk på att meddela om det tillkommer beskattning på vinsten
  • Berätta om mottagaren är ansvarig för leveransen dvs. fraktkostnader eller hämtning.
  • Varje deltagare måste ha en fullständig version av Facebook och även följa de officiella reglerna
Vilka regler finns för tävlingar på sociala medier?

Instagram

För plattformen Instagram är reglerna till viss del lika Facebooks. Det är ju inte så konstigt med tanke på att de numera har samma ägare. Det är inte tillåtet att:

  • ordna en tävling som uppmuntrar någon att tagga sig själv i ett foto som hen inte är med på.

För att följa marknadsföringslagen och Instagrams regler måste ni även ange följande:

  • Informera om att er tävling inte är sponsrad, stödd, administrerad eller knuten till Instagram
  • Det måste tydligt framgå att det är ert UF-företag som är värd för tävlingen
  • Ge information om start- samt slutdatum för tävlingen
  • Informera om vilka deltagarbegränsningar som finns tex ålder och hemvist (er stad, hela Sverige eller var som helst i världen)
  • Ange hur och vilket datum ni kommer att välja ut vinnaren
  • Informera om när ni kommer presentera vinnaren samt hur och när hen kommer få sitt pris
  • Berätta om mottagaren är ansvarig för leveransen dvs. fraktkostnader eller hämtning.
  • Tänk på att meddela om det tillkommer beskattning på vinsten
  • Varje deltagare måste ha en fullständig version av Instagram och även följa de officiella reglerna

Än så länge finns det inget uttryckligt förbud för likes och delningar under Instagrams kampanjriktlinjer. Men tänk på att hålla er uppdaterade på plattformsreglerna eftersom de plötsligt kan ändras.

Exempel på inlägg

Nedan ser du ett exempel på en fiktiv tävling där marknadsföringslagen och plattformarnas regler följs.


Som du märker är det en hel massa information vilket gör att inlägget kanske inte blir så lockande. Det är därför vanligt att företag istället ber de tävlande läsa de fullständiga tävlingsvillkoren:

  • via en länk till deras webbsida som tex. Netonnet eller Mekonomen
  • genom att lägga in en tillfällig länk till dessa i bion på Instagram

Linkedin och andra plattformar

Linkedin som är ett yrkesnätverk är det inte vanligt med tävlingar som på Facebook och Instagram. Här berättar man möjligen om en tävling i andra kanaler i slutet av ett inlägg av värde som ett litet ps. Men detta är mycket mycket ovanligt.

För andra plattformar som Snapchat och Whatsup osv. måste ni såklart kolla in respektive användarvillkor. Men en gemensam regel som gäller är att ni aldrig får skicka reklam inkluderat inbjudningar till tävlingar till folk som inte bett om detta. Så kolla in marknadsföringslagen noga så att ni inte råkar göra något som strider mot lagen. Detta gäller såklart även ifall ni skulle skicka sms eller mail.

Tips för tävlingar i sociala medier

  • Ta fram en strategi för tävlingen. Vad är ert mål? Hur många av era nya följare eller ”likare” skall även bli era kunder?
  • Välj ett pris som är relaterat till ert varumärke. Att välja ett pris som en av era produkter eller ett presentkort hjälper er att se till att alla som deltar i tävlingen verkligen är intresserade av ert företag. Detta i sin tur kan leda till merförsäljning.
  • Om tävlingen tar mycket tid så bör priset vara av ett högre värde dvs. många varor eller högt värde på presentkortet. Om ni däremot lottar ut en av era varor eller tjänst (som inte kostar så mycket) ska tävlingen inte ta mycket tid att genomföra.
  • Ha enkla och tydliga instruktioner. Uppmana inte deltagaren till att göra flera saker som tar lång tid, det kan göra att personen inte tar sig tid att delta.
  • Uppmana deltagarna att göra en kul motprestation.
  • Samarbeta med andra UF-företag för att erbjuda ett mer lockande prispaket. Då blir tävlingen lite mer spännande och samtidigt kan ni fördubbla era marknadsföringsinsatser, öka räckvidden för tävlingen samt maximera dess framgång.
  • Informera om tävlingen på alla era sociala kanaler och på er hemsida för större spridning
  • Var engagerad genom att kommentera och gilla deltagarnas ”bidrag” så skapar ni både en relation till era kunder och kan få en ökad räckvidd på tävlingen.
  • Analysera resultatet av er kampanj via era sociala kanalers statistik och ev. Google analytics för hemsidan. Nådde ni er målgrupp? Ledde kampanjen till fler köp? Vad kan ni göra för att hålla uppe intresset hos er målgrupp även efter tävlingen osv.?

För att lyckas med tävlingar på sociala medier så bör ni alltid följa alla regler. Tänk också på att be någon annan att granska tävlingsinlägget innan det publiceras för att minska risken att få er sida avstängd, shadowbanned eller åka på böter. Tävlingar är kul och ökar engagemanget enormt om ni gör dessa på rätt sätt. Lycka till!

Pin It on Pinterest