Som UF-företagare vill du säkert komma igång snabbt med marknadsföringen. Många satsar främst på Facebook och Instagram men varför inte även pröva att samarbeta med någon influencer?

Att jobba tillsammans med rätt influencer kan nämligen ge ditt företag en flygande start. UF-företaget Hand in hand UF är ett bevis på detta då de testade på samarbete med influensern Elin Andersson för några år sedan.

Tyvärr är Youtubeklippet borttaget så kan inte länka till detta men det går att se en del av inlägget i deras Facebookflöde. Ett enda klipp gjorde att det kom stora skaror av småtjejer till den regionala UF-mässan. Dessa hade såklart Elin som idol och köpte så många att lagret nästan tog slut.

influencer

Influencer marketing

Det är inte alla affärsidéer som lämpar sig för samarbeten men i många fall kan det bli pricken över i som får igång försäljningen på allvar. Men vad bör ett UF-företag tänka på när de skall välja sin influencer?

  • det kommer kosta en slant så att skriva kontrakt om vad som skall gälla.
  • välja någon som redan använder företagets typ av vara/tjänst så att inläggen blir mer trovärdiga. Om UF-företaget tex. säljer resenecessärer så är det smart att välja någon som reser ofta.
  • fundera kring vad influencern har för image och om detta går ”hand in hand” med UF-företagets. Om de väljer ”fel” kan det skada företagets brand.
väljer influencer

Val av influencer

Förutom detta måste ju UF-företaget även reflektera över vilken storlek på influencer som har ”rätt” effekt. Om de väljer stora influencers kommer ett samarbete kosta en del men företaget kan räkna med att samarbetet oftast kommer att ha en professionell karaktär och nå ut till väldigt många även utanför Sveriges gränser. Kanske så många att produktionen inte hinns med?

Om företaget istället väljer micro-influencers (upp till 10 000 följare) blir ju kostnaden betydligt lägre och generellt gör dessa inte heller så många samarbeten vilket gör marknadsföringen mer trovärdig. De är även vanligtvis nationella vilket gör att reklamen når ut här i Sverige där UF-företagen främst verkar.

Slutligen finns ju även valet att använda nano-influencers (upp till 1000 följare) vilket kanske är lättare att få igång eftersom UF-företagarna redan har många av dessa i sina befintliga nätverk. Kostanden är ringa och ibland nöjer sig kontakten med att endast få UF-företagens vara i utbyte. Dessutom sker ju marknadsföringen här i Älvsborg vilket ju oftast är där målgruppen initialt är.

Väldigt många av våra köp influeras av det vi ser i sociala medier så varför inte om möjligt göra ett medvetet val och använda en influencer även som UF-företagare? I år har flera av mina UF-företag redan haft lyckade samarbeten, några är än så länge bara i sin linda medan andra valt bort detta alternativ.

Är ditt UF-företag sugen på ett samarbeten med någon influenser?

Pin It on Pinterest