Vill du öka engagemanget, skapa ett brand och driva på er försäljning? Då behöver du se över vilka funktioner ni använder på Instagram. Om ni bara lägger upp vanliga inlägg och inte använder Stories kan ni missa en enorm möjlighet.

Instagram Stories släpptes 2016 och har idag över 500 miljoner användare och är grymt populärt. Detta gör att händelser är ett kanonsätt att nå potentiella nya kunder och bygga en starkare relation till befintliga. Det är till och med så att engagemanget vid ”vanliga inlägg” minskat då dagens ”instagrammare” förväntar sig en mer autentisk upplevelse för de varumärken de gillar. Så börja använd Stories så kommer dessa bli era guldkorn. De syns ju alltid längst upp på Instagram, försvinner efter 24 timmar och behöver därför inte matcha er grafiska profil perfekt.

stories

Hur lägger man upp i Stories

  • För att lägga upp något i er ”Stories” kan du ”svepa från vänster till höger” när du är inne i flödet eller tycka på plustecknet vid er Instagram-logga eller profilbild
  • Tryck snabbt på knappen för att ta en bild, eller ”håll kvar” för att göra en film.
  • Efter detta kan du svepa över bilden för att lägga till några filter, klistermärken eller lägga till text.
  • Om du vill titta på andras Stories klickar du bara på profilbilden längs upp på Instagramsidan så kommer alla händelser att visas upp tills de tar slut eller du väljer att avbryta.

Vad lägger man upp?

Eftersom era Stories bara finns kvar under ett dygn kan ni prova er fram för att se vad just era följare gillar. Tänk dock på att just lägga till Stories dvs. flera händelser efter varandra (speciellt om ni använder bilder) så att ni skapar en rolig eller intressant storytelling. Det är bara er fantasi som sätter gränserna för vad ni kan dela men några förslag skulle kunna vara:

  • när ni är med på ett event som draknäste, UF-mässor eller nätverksmöte
  • bakom kulisserna-material från tex. er produktion, monterbygge eller rådgivarmöte
  • sneakpeeks på er vara, affärsplan, tävlingsbidrag, monter osv.
  • korta intervjuer med er i företaget, rådgivare, ert nätverk eller kunder
  • specialerbjudanden och rabatter
  • engagerande frågor till era följare
  • be om feedback på er vara/tjänst eller något annat område

Vill du ha fler tips på vad ni kan lägga upp hittar du det i inlägget 80 inläggsidéer för sociala medier.

Driv trafik & sälj

Som du säkert vet kan man bara använda funktionen ”swipe up” och länka till en speciell målsida om man har 10 000 följare eller har ett verifierat konto. Men viste du att ni istället kan använda shopping -klistermärken i era händelser som tar era följare direkt till er vara? För att använda denna funktion behöver ni såklart sälja en fysisk produkt och följa en del andra krav. Om ni uppfyller dessa villkor så tveka inte att aktivera shopping-appen.

Om ni inte blir godkända av Instagram eller vill använda ett snabbare sätt kan ni istället uppmana era följare att klicka sig vidare till länken i er bio direkt via era Stories. Glöm inte att använda denna funktion smart under hela UF-året genom att byta ut länken då och då för att tex:

  • länka till er marknadsundersökning
  • ta era följare till hemsidan när denna är lanserad
  • promota olika försäljningstillfällen som UF-mässor
  • skicka besökarna vidare till ett specialerbjudande

Ställ en fråga i Stories

För att öka engagemanget och bygga en god relation till era följare behöver ni såklart prata med dem. Så glöm inte av att ställa olika sorters frågor ibland genom att använda något klistermärke för:

  • ja- eller nej-fråga
  • fråga med flera svarsalternativ
  • en öppen fråga

Denna funktion kan du använda under hela UF-året som tex. när ni:

  • kollar av någon del som var oklar i er marknadsundersökning
  • feedback på er produkt eller tjänst
  • velar mellan olika designer av er logga eller företagsnamn
  • vill ”veta” hur många som kommer på ert event eller något säljtillfälle
  • önskar respons på er produktutveckling
  • vill säkerställa att ni prissatt er vara eller tjänst ”rätt”
  • kolla upp vad era följare skulle vilja att ni la ut för tips eller andra inlägg
  • vill ställa en fråga kopplat till aktuella händelser i världen (tidningar och nyheter som hör ihop med er affärsidé)

Ni kan självklart även uppmana era följare att ställa egna frågor till er. Dessa frågor kan ni sen antingen svara direkt på via DM eller samla ihop och därefter tex. blogga om eller ta upp i vanliga inlägg eller nya sSories.

Nedräkning

Det finns en mängd tillfällen som ni kan uppmärksamma andra på genom att lägga till funktionen nedräkning i er händelse. På detta sätt skapar ni både en förväntan och påminner era följare om vad som kommer att hända så att de inte glömmer av era höjdpunkter. Använd detta tex. när ni:

  • kommer att lansera er produkt eller tjänst
  • ska ställa ut på UF-mässor och andra säljtillfällen
  • erbjuder rabatter under en viss tid
  • ska delta i något ”event” som nätverksmöte eller liknande
  • inväntar något resultat från tex en UF-tävling

Gör detta klistermärke ännu effektivare genom ett fiffigt CTA. Uppmuntra helt enkelt alla att klicka på pilen i hörnet av klistermärket för att ställa in en påminnelse om när nedräkningen slutar.

stories

Kör live

Om ni har lågt engagemang på Instagram kan det vara en bra strategi att gå live. Detta är super för att fånga era följares uppmärksamhet och även ett utmärkt forum för att få igång en massa frågor och kommentarer. När ni sänder live kommer det direkt gå ut ett meddelande om detta till era följare som är online, vilket ju är guld.

Skapa Quiz

På er Stories kan ni skapa olika quiz om tex er affärsidé, kunskapsområde eller kopplat till någon aktuell händelse. Detta är super då många gillar att utmanas i olika sammanhang och leder oftast till ett högre engagemang.

Ni kan skapa hur många quiz-frågor ni vill genom att använda klistermärket för frågesport. Om ni använder detta klistermärke i någon tävling där deltagarna får ett pris så glöm inte att kolla upp vilka regler som gäller för att tävlingar ska vara lagliga.

Hashtags

Du vet säkert om att man kan använda ett klistermärke för att ange en hashtagg. Men viste du att man kan lägga till flera stycken # som dessutom inte syns i Stories (vilket ibland kan uppfattas ”spammigt”) och ändå vara synlig via sökfunktionen?

Om du istället för att använda klistermärket väljer att skriva # via funktionen vanlig text kan du därefter ”gömma” alla taggar bakom något klistermärke. Skriv bara in era taggar, minska storleken, välj klistermärke och dra sedan upp detta ”framför” era hashtaggar. Grymt smart eller hur?

stories

Fler verktyg för Stories

För att sticka ut eller få en viss effekt i era Stories kan ni såklart även använda andra verktyg som:

  • gif
  • smileys
  • platsklistermärken
  • musikklistermärken
  • boomerang
  • superzoom

Men tänk efter noga och välj bara de som verkligen passar ihop med ert brand och värderingar. Att lägga till effekter för snöflingor vid jul funkar nog för de flesta UF-företag medans tex. neon makeup eller haunted TV nog mest passar in på privata profiler.

Pimpa Instagramprofilen med höjdpunkter

Även fast era Stories försvinner efter 24 timmar ligger de kvar i ert arkiv så varför inte använda dessa till att pimpa er företagsprofil? Om ni gör det kommer er Instagramprofil få nästan samma känsla som en hemsida.

Börja med att skapa flera höjdpunkter genom att klicka på ”ny” i er profil och ”döp” därefter höjdpunkterna till olika kategorier som tex. nyheter, produkt, tips, event, hållbarhet osv.

ibland kan det bli snyggare att fixa speciella omslag till höjdpunkterna för att skapa en mer enhetlig känsla precis som Rawstraw UF. Eller så kan man lägga in kategorinamnet direkt i omslaget som gör att texten syns bättre precis som ICA har gjort.

Vad ni än väljer kan ni förändra ert omslag genom att klicka direkt på redigera på er höjdpunkt.

Hur kommer man igång med Stories?

Börja först med kolla in vad företag inom er bransch, stora brands och andra UF-företag brukar lägga upp för Stories. Vilken känsla skapar de? Vad innehåller deras Stories och vilka verktyg använder de? Vilka Stories får dig att engagera dig? Hur ofta postar de? Skriv ner de idéer som du gillar och fundera på hur ert UF-företag skulle kunna göra något liknande med en liten twist.

Stories är om de används rätt helt klart en framgångsfaktor för att få fart på både försäljning och engagemang. Men du glöm inte av att även posta gulkornen i ert vanliga flöde så att hela er profil känns levande och proffsig. Är du taggad att sätta igång?

Pin It on Pinterest