Vill du öka engagemanget, skapa ett brand och driva på er försäljning? Då behöver du se över vilka funktioner ni använder på Instagram. Om ni bara lägger upp vanliga inlägg och inte använder Stories kan ni missa en enorm möjlighet.

Instagram Stories släpptes 2016 och har idag över 500 miljoner användare och är grymt populärt. Detta gör att händelser är ett kanonsätt att nå potentiella kunder och bygga en starkare relation till befintliga. Det är till och med så att engagemanget vid ”vanliga inlägg” minskat då dagens ”instagrammare” förväntar sig en mer autentisk upplevelse för de varumärken de gillar. Så börja använd Stories så kommer dessa bli era guldkorn. De syns ju alltid längst upp på Instagram, försvinner efter 24 timmar och behöver därför inte matcha er grafiska profil perfekt.

stories

Hur lägger man upp i Stories

  • För att lägga upp något i er ”Story” kan du ”svepa till höger” när du är inne i flödet eller tycka på plustecknet längst uppe till höger.
  • Ladda upp en bild/film från ditt bibliotek eller tryck snabbt på knappen för att ta en ny bild, eller ”håll kvar” för att göra en film.
  • Efter detta kan du lägga till några filter, klistermärken eller lägga till text.
  • Om du vill titta på andras Stories klickar du bara på profilbilden längs upp på Instagram så kommer alla händelser att visas upp tills de tar slut eller du väljer att avbryta.

Vad lägger man upp?

Eftersom era Stories bara finns kvar under ett dygn kan ni prova er fram för att se vad just era följare gillar. Tänk dock på att just lägga till Stories dvs. flera händelser efter varandra ca 5-6 så att ni skapar en rolig eller intressant storytelling. Det är bara er fantasi som sätter gränserna för vad ni kan dela men några förslag skulle kunna vara:

  • när ni är med på ett event som draknäste, UF-mässor eller nätverksmöte
  • bakom kulisserna-material från tex. er produktion, monterbygge eller rådgivarmöte
  • sneakpeeks på er vara, affärsplan, tävlingsbidrag, monter osv.
  • korta intervjuer med er i företaget, rådgivare, ert nätverk eller kunder
  • specialerbjudanden och rabatter
  • engagerande frågor till era följare
  • be om feedback på er vara/tjänst eller något annat område
  • ge korta tips och länka vidare till er eller någon annans hemsida, webbshop eller blogg där läsaren kan läsa fler
  • visa hur ni jobbar med hållbart företagande och tipsa om hur andra kan minska sin klimatpåverkan i vardagen

Vill du ha fler tips på vad ni kan lägga upp hittar du det i inlägget 80 inläggsidéer för sociala medier.

Använd storytelling för ökad klickfrekvens

När du lägger upp stories behöver du fånga ”tittarens” uppmärksamhet och berätta något av värde så att personen blir motiverad att klicka sig vidare. Ett sätt att göra detta på är att tänka att era 6 bilder/filmer ska fungera nästan som ett säljsamtal:

  1. Problem(inledning)- skapa känslor som nyfikenhet, förvåning, glädje osv.
  2. Ge lösningen- visa lösningen på problemet tex. er vara
  3. första argumentet – beskriv eller visa den mellanstarka fördelen med tex.er produkt
  4. andra argumentet – beskriv eller visa den svagaste fördelen med tex. er vara
  5. tredje argumentet – beskriv eller visa den starkaste fördelen med tex. er produkt
  6. Call to action – uppmaning tex. erbjudande med länk-sticker som tar personen till er Webbshop

Om du märker att era ”tittare” inte kollar klart så kan det bero på att just din målgrupp är extra otåliga. Då kan du prova att istället lägga upp:

  1. Problem(inledning)- skapa känslor som nyfikenhet, förvåning, glädje osv.
  2. Ge lösningen- visa lösningen på problemet tex. er vara
  3. Bästa argumentet – beskriv eller visa den starkaste fördelen med tex. er produkt
  4. Call to action – uppmaning tex. erbjudande med länk-sticker som tar personen till er Webbshop

Dessa modeller kan ni använda för allt som tex. när ni vill ha svar på er marknadsundersökning, skapa en relation med era följare eller locka folk till UF-mässan.

Driv trafik, uppmärksamma & sälj

Som du säkert vet kan man sedan november 2021 använda funktionen ”länk-sticker” i stories för att leda följare direkt vidare. Detta är super då era följare med bara ett klick kan komma direkt till er webbshop eller annan målsida. Använd denna funktion smart under hela UF-året genom att byta ut länken (målsidan) då och då för att tex:

  • länka till er marknadsundersökning vid uppstarten
  • ta era följare till Webbshoppen när denna är lanserad
  • skicka besökarna vidare till någon målsida med ert specialerbjudande
  • länka till en tidningsartikel som ni är med i
  • ta läsaren vidare till er samarbetspartner tex. ”er influencer”, rådgivares hemsida eller ”återförsäljare”

Smart är att förstärka CTA genom att lägga till en pil eller någon annan sticker som ”köp nu ”, ”läs mer” eller liknande. Då ökar chansen att era leads verkligen klickar sig vidare dit ni vill.

Ställ en fråga i Stories

För att öka engagemanget och bygga en god relation till era följare behöver ni såklart lära känna dem. Så glöm inte av att ställa olika sorters frågor ibland genom att använda något klistermärke för:

  • ja- eller nej-fråga
  • fråga med flera svarsalternativ
  • en öppen fråga

Denna funktion kan du använda under hela UF-året som tex. när ni:

  • vill veta mer om era följare tex. hur de mår, vad de gör, osv.
  • kollar av någon del som var oklar i er marknadsundersökning
  • feedback på er produkt eller tjänst
  • velar mellan olika designer av er logga eller företagsnamn
  • vill ”veta” hur många som kommer på ert event eller något säljtillfälle
  • önskar respons på er produktutveckling
  • vill säkerställa att ni prissatt er vara eller tjänst ”rätt”
  • kolla upp vad era följare skulle vilja att ni la ut för tips eller andra inlägg
  • vill ställa en fråga kopplat till aktuella händelser i världen (tidningar och nyheter som hör ihop med er affärsidé)

Ni kan självklart även uppmana era följare att ställa egna frågor till er. Dessa frågor kan ni sen antingen svara direkt på via DM eller samla ihop och därefter tex. blogga om eller ta upp i vanliga inlägg eller nya stories.

Nedräkning

Det finns en mängd tillfällen som ni kan uppmärksamma andra på genom att lägga till funktionen nedräkning i er händelse. På detta sätt skapar ni både en förväntan och påminner era följare om vad som kommer att hända så att de inte glömmer av era höjdpunkter. Använd detta tex. när ni:

  • kommer att lansera er produkt eller tjänst
  • ska ställa ut på UF-mässor och andra säljtillfällen
  • erbjuder rabatter under en viss tid
  • ska delta i något ”event” som nätverksmöte eller liknande
  • inväntar något resultat från tex en UF-tävling

Gör detta klistermärke ännu effektivare genom ett fiffigt CTA. Uppmuntra helt enkelt alla att klicka på pilen i hörnet av klistermärket för att ställa in en påminnelse om när nedräkningen slutar.

stories

Kör live

Om ni har lågt engagemang på Instagram kan det vara en bra strategi att gå live. Detta är super för att fånga era följares uppmärksamhet och även ett utmärkt forum för att få igång en massa frågor och kommentarer. När ni sänder live kommer det direkt gå ut ett meddelande om detta till era följare som är online, vilket ju är guld.

Skapa Quiz

På Stories kan ni skapa olika quiz om tex er affärsidé, kunskapsområde eller kopplat till någon aktuell händelse. Detta är super då många gillar att utmanas i olika sammanhang och leder oftast till ett högre engagemang.

Ni kan skapa hur många quiz-frågor ni vill genom att använda klistermärket för frågesport. Om ni använder detta klistermärke i någon tävling där deltagarna får ett pris så glöm inte att kolla upp vilka regler som gäller för att tävlingar ska vara lagliga.

Hashtags

Du vet säkert om att man kan använda ett klistermärke för att ange en hashtagg. Men viste du att man kan lägga till flera stycken # som dessutom inte syns i Stories (vilket ibland kan uppfattas ”spammigt”) och ändå vara synlig via sökfunktionen?

Om du istället för att använda klistermärket väljer att skriva # via funktionen vanlig text kan du därefter ”gömma” alla taggar bakom något klistermärke. Skriv bara in era taggar, minska storleken, välj klistermärke och dra sedan upp detta ”framför” era hashtaggar. Grymt smart eller hur?

stories

Fler verktyg för Stories

För att sticka ut eller få en viss effekt i era Stories kan ni såklart även använda andra verktyg som:

  • gif
  • smileys
  • plats
  • omnämnanden
  • din tur (uppmaningar)
  • musik
  • boomerang
  • superzoom

Det finns även en uppsjö av dolda klistermärken som du enkelt får fram genom att skriva in sökordet i sökrutan. Prova att tex. skriva in ”sälj” så ser du en mängd användbara stickers för olika säljkampanjer.

Men du, tänk efter noga och välj bara de som verkligen passar ihop med ert brand och värderingar. Att lägga till effekter för snöflingor vid jul funkar nog för de flesta UF-företag medan tex. neon makeup eller haunted TV nog mest passar in på privata profiler.

Pimpa Instagramprofilen med höjdpunkter

Även fast era Stories försvinner efter 24 timmar ligger de kvar i ert arkiv så varför inte använda dessa till att pimpa er företagsprofil? Om ni gör det kommer er Instagramprofil få nästan samma känsla som en hemsida.

Börja med att skapa flera höjdpunkter genom att klicka på ”ny” i er profil och ”döp” därefter höjdpunkterna till olika kategorier som tex. nyheter, produkt, tips, event, hållbarhet osv.

ibland kan det bli snyggare att fixa speciella omslag till höjdpunkterna för att skapa en mer enhetlig känsla precis som Rawstraw UF. Eller så kan man lägga in kategorinamnet direkt i omslaget som gör att texten syns bättre precis som ICA har gjort.

Vad ni än väljer kan ni förändra ert omslag genom att klicka direkt på redigera på er höjdpunkt.

Hur kommer man igång med Stories?

Börja först med kolla in vad företag inom er bransch, stora brands och andra UF-företag brukar lägga upp för Stories. Vilken känsla skapar de? Vad innehåller deras Stories och vilka verktyg använder de? Vilka Stories får dig att engagera dig? Hur ofta postar de? Skriv ner de idéer som du gillar och fundera på hur ert UF-företag skulle kunna göra något liknande med en liten twist.

Stories är om de används rätt helt klart en framgångsfaktor för att få fart på både försäljning och engagemang. Men du glöm inte av att även posta gulkornen i ert vanliga flöde så att hela er profil känns levande och proffsig. Är du taggad att sätta igång?

Du kanske också gillar:

Pin It on Pinterest