Att ha sponsorer kan vara guld för många entreprenörer. Redan tidigt under UF-året börjar därför många söka sponsorer för att få material till sin vara, trycksaker eller inredning till montern. Men är detta alltid smart och vet du vad som gäller för sponsring?

För ett ”riktgt” företag är det alltid försäljningsintäkterna från varan eller tjänsten som är grunden till företagets lönsamhet. Men för vissa branscher kan sponsorer hjälpa företaget att:

  • synas mer och i fler sammanhang vilket kan göra att fler kunder får upp ögonen för företagets produkter eller tjänster
  • skapa ett större förtroende hos kunderna då de ser att andra företag tror på och samarbetar eller sponsrar företaget.
Sponsring

Syftet med sponsringen är alltså att skapa ett mervärde och inte att få något gratis för att kunna skapa en lönsam affärsmodell. Det skall det vara för er också och är en av anledningarna till att Ung Företagsamhet har med detta i tävlingskriterierna för årets affärsplan. Juryn bedömer därför:

Att varan eller tjänsten i sig skapar lönsamhet och är grunden i företaget, dvs vinsten får inte baseras på sponsring eller andra intäkter. 

Men ska man då inte alls jobba med sponsring undrar du kanske? Det beror helt på vad du menar med sponsring.

Sponsring

Enligt Skatteverket innebär sponsring ekonomiskt stöd till en verksamhet av idrottslig, kulturell eller annars allmännyttig natur. Med andra ord till idrottsklubbar, teatrar och museum eller till något forskningsprojekt eller liknande som är viktigt för företagets (sponsorns) verksamhet. I utbyte får då ofta sponsorerna reklamplats på tex. fotbollsarenan eller fribiljetter till teaterföreställningarna. Det är nog inte så många av er UF-företagare som jobbar inom dessa ”branscher” eller hur?

Men det är ju även vanligt med sponsring av olika poddar, bloggar och influencers sociala kanaler även fast det i dessa sammanhang ofta kallas för samarbeten. Även här får sponsorerna (samarbetspartnerna) exponera sitt varumärke på ett eller annat sätt som motprestation.

Hos denna kategori är ju själva affärsidén att få samarbeten så att personen i fråga kan föra ut sitt budskap. Så har ni startat en blogg eller podd så är samarbeten såklart oftast helt okey eftersom ni då jobbar med att sälja reklamplatser. Kolla bara in så att ni tex inte bloggar om något som strider mot UF:s riktlinjer. Men vad gör man om man är i en helt annan bransch?

UF-företag och samarbeten

De allra flesta UF-företag jobbar i branscher där ”ren sponsring” sällan förekommer. Det är just därför UF förespråkar att det är försäljningen av varan eller tjänsten som skall vara ert prio 1. Ni skall helt enkelt driva ” företag på riktigt” precis som ni skulle göra om ni drev ett företag efter studenten.

Självklart kan ni däremot ha mindre samarbeten för att hålla nere era kostnader, skapa trovärdighet samt öka er kundkrets. Ni behöver då fundera på vad ni skall ge för motprestation för utan detta räknas ”sponsringen” som en gåva.

Att få pengar eller saker helt gratis är inte hållbart företagande. För inte har du hört talas om något företag som skänker pengar eller saker till något annat bara för att deras affärsmodell ska vara lönsam?

klimatsmart sponsring

Tips på samarbeten

Att designa en lönsam affärsmodell kan däremot innebära en del samarbeten. Det är därför smart att redan på affärsidéstadiet tänka till kring möjlig samverkan. Skulle ni till exempel kunna:

  • sälja en tjänst där ni bara använder en produkt eller maskin av ett speciellt varumärke
  • använda spillmaterial till er produktion av er vara
  • jobba kooperativt med något eller några andra företag där ni ger varandras kunder en viss rabatt
  • samarbeta med någon influencer

Det är ju som sagt bra att tänka hållbart och inte köpa in för mycket saker som ni bara kommer använda några få gånger. Ni kan därför även planera att låna eller köpa in saker billigare till er monter som:

  • möbler, lampor, gardiner eller andra prylar
  • överblivna tapeter, färg och golv
  • arbetskläder eller maskiner

Glöm heller inte av att Ung företagsamhet redan har flera samarbetspartners. Dessa ger er massor av förmåner som ingår i ert UF-paket som:

En del företag har även rabatter för just UF-företag som tex Skyltmax och Rollupkungen. Om du googlar runt hittar du säkert många fler.

Motprestationer

Som UF-företagare är det extra viktigt att tänka ut vad man kan erbjuda i utbyte så att förfrågan uppfattas professionell och inte som ett tiggeri. En del personer i mitt nätverk har faktiskt varit riktigt irriterade på UF-företagare eftersom de uppfattat det som att de förväntas ge bort saker helt gratis.

Tänk därför noga igenom vad ni ska säga och på vad ni har som kan skapa värde för de företag som ni vill ingå samarbeten med. Ni kan till exempel:

  • visa deras logga i montern
  • lägga upp deras logga på er hemsida
  • nämna och länka till företaget i er företagsblogg
  • även ta med deras logga i er annons i tidningar
  • exponera deras logga i er produktbroschyr
  • göra inlägg på era sociala medier där ni tackar för samarbetet där ni länkar till deras företag
  • även ha deras logga någonstans på era arbetskläder som ni använder vid sälj- eller presentationstillfällen
sponsring

Värdegrund och förberedelse

Var även noga med att kolla så att ni och era samarbetspartnerns har samma värdegrund. För det vore knappast kul om ni upptäcker att företaget har fabriker utomlands där tex. barnarbete förekommer om ni jobbar för social hållbarhet. Så googla runt innan du tar kontakt och välj bara att kontakta de som ni tycker tänker och jobbar ”rätt”.

Skriv även ner ett manus så att du vet vad du ska säga i förväg. Tänk även på att ringa eller gå till företaget i första hand. Detta ger mycket bättre resultat än om du skickar mail då de flesta förblir oöppnade och obesvarade.

Formulera ett manus och avtal för samarbete

För att uppfattas som professionell och seriös är det viktigt att noga tänka igenom och skriva ner:

  • Syftet med samarbetet dvs.vad önskar ni hjälp med. Skriv ner alla punkter och försök därefter matcha dessa behov med möjliga företag.
  • Kolla upp att dessa företag har samma värdegrunder som ert UF-företag både på hemsidan och genom att googla runt.
  • Skriv ner vilken motprestation ni erbjuder. Ta upp allt som kan vara till fördel för dem tex. logga på hemsidan, rabatter till deras kunder eller rekommendationer av företaget produkter eller tjänster till ert personliga nätverk och kunder.
  • Formulera ett förslag på kontrakt dvs. syfte, motprestationer, tidsperiod samt övriga punkter för giltiga avtal som underskrifter mm.

Många företag är positiva till samarbeten med UF-företagare eftersom ni ju är ”framtiden” och de tycker det är roligt att kunna bidra till er framgång. Men räkna ändå med att det kan bli många nej innan ni får ert ja, det ingår i processen.

Tänk dock på att värdet av sponsringen ska tas upp som en inkomst i bokföringen enligt Skatteverket.

Syftet med er affärsidé är att det är den som ska vara grunden till er lönsamhet- inte sponsring. Men att ha en del samarbeten kan vara ett klimatsmart drag om ni är noga med vilka samarbetspartners ni väljer. Så förbered dig noga, välj med omsorg och kör på samarbeten som gynnar båda parter- precis som ”riktiga” företag.

Du kanske också gillar:

Pin It on Pinterest