För väldigt många UF-företag är svaret på denna fråga JA. Redan tidigt under UF-året börjar många därför söka sponsorer för att få material till sin vara, trycksaker eller inredning till montern. Men är detta alltid smart och vet du vad som gäller för sponsring?

För ett ”riktgt” företag är det försäljningsintäkterna från varan eller tjänsten som är grunden till företagets lönsamhet. Det skall det vara för er också och är en av anledningarna till att Ung Företagsamhet har med detta i tävlingskriterierna för årets affärsplan. Men ska man då inte alls jobba med sponsring undrar du kanske? Det beror helt på vad du menar med sponsring.

Sponsring

Enligt Skatteverket innebär sponsring ekonomiskt stöd till en verksamhet av idrottslig, kulturell eller annars allmännyttig natur. Med andra ord till idrottsklubbar, teatrar och museum eller till något forskningsprojekt eller liknande som är viktigt för företagets (sponsorns) verksamhet. I utbyte får då ofta sponsorerna reklamplats på tex. fotbollsarenan eller fribiljetter till teaterföreställningarna. Det är nog inte så många av er UF-företagare som jobbar inom dessa ”branscher” eller hur?

Men det är ju även vanligt med sponsring av olika poddar, bloggar och influencers sociala kanaler även fast det i dessa sammanhang ofta kallas för samarbeten. Även här får sponsorerna (samarbetspartnerna) exponera sitt varumärke på ett eller annat sätt som motprestation.

Hos denna kategori är ju själva affärsidén att få samarbeten så att personen i fråga kan föra ut sitt budskap. Så har ni startat en blogg eller podd så är samarbeten såklart oftast helt okey eftersom ni då jobbar med att sälja reklamplatser. Kolla bara in så att ni tex inte bloggar om något som strider mot UF:s riktlinjer. Men vad gör man om man är i en helt annan bransch?

UF-företag och samarbeten

De allra flesta UF-företag jobbar i branscher där sponsring (samarbeten) sällan förekommer. Det är just därför UF förespråkar att det är försäljningen av varan eller tjänsten som skall vara ert prio 1. Ni skall helt enkelt driva ” företag på riktigt” precis som ni skulle göra om ni drev ett företag efter studenten.

Självklart kan ni däremot ha mindre samarbeten för att hålla nere era kostnader viket ibland även kan vara smart. Ni behöver i så fall fundera ut vad ni skall ge för motprestation för utan detta räknas ”sponsringen” som en gåva. Att få pengar eller saker helt gratis är inte hållbart företagande och innebär att man låtsas driva företag. För inte har du hört talas om något företag som skänker pengar eller saker till något annat bara sådär eller hur?

sponsring

Tips på samarbeten

Det är ju som sagt bra att tänka hållbart och inte köpa in för mycket saker som ni bara kommer använda några få gånger. I dessa fall kan samarbeten vara riktigt bra. Ni kan till exempel låna eller få köpa massor av saker väldigt billigt till er monter som:

  • möbler, gardiner eller andra prylar
  • överblivna tapeter, färg och golv
  • arbetskläder

Dessutom kan ni säkert få till riktigt bra deals om ni använder spillmaterial i er produktion av er vara. Och så vet du väl att UF har flera samarbetspartners som ger er massor av förmåner som ingår i ert UF-paket.. En del företag har även rabatter för just UF-företag som tex Skyltmax och Rollupkungen. Om du googlar runt hittar du säkert många fler.

Motprestationer

Som UF-företagare är det viktigt att tänka ut vad man kan erbjuda i utbyte så att förfrågan uppfattas professionell och inte som ett tiggeri. En del personer i mitt nätverk har faktiskt varit riktigt irriterade på UF-företagare eftersom de uppfattat det som att de förväntas ge bort saker helt gratis.

Tänk därför noga igenom vad ni ska säga och på vad ni har som kan skapa värde för de företag som ni vill ingå samarbeten med. Ni kan till exempel:

  • visa deras logga i montern
  • lägga upp deras logga på er hemsida
  • nämna och länka till företaget i er företagsblogg
  • även ta med deras logga i er annons i tidningar
  • exponera deras logga i er produktbroschyr
  • göra inlägg på era sociala medier där ni tackar för samarbetet där ni länkar till deras företag
  • även ha deras logga någonstans på era arbetskläder som ni använder vid sälj- eller presentationstillfällen
sponsring

Värdegrund och förberedelse

Var även noga med att kolla så att ni och era samarbetspartnerns har samma värdegrund. För det vore knappast kul om ni upptäcker att företaget har fabriker utomlands där tex. barnarbete förekommer om ni jobbar för social hållbarhet. Så googla runt innan du tar kontakt och välj bara att kontakta de som ni tycker tänker och jobbar ”rätt”.

Skriv även ner ett manus så att du vet vad du ska säga. Att ringa eller gå till företaget eller butiken ger mycket bättre resultat än om du skickar mail. De flesta förblir oöppnade och det är få som faktiskt blir besvarade.

Många företag är positiva till samarbeten med UF-företagare eftersom ni ju är ”framtiden” och de tycker det är roligt att kunna bidra till er framgång. Men räkna ändå med att det kan bli många nej innan ni får ert ja, det ingår i processen.

Syftet med er affärsidé är att det är den som ska vara grunden till er lönsamhet- inte sponsringen Men att ha en del sponsorer (samarbeten) är ofta ett klimatsmart drag om ni är noga med vilka ni väljer. Så förbered dig grymt mycket för du vill väl uppfattas som professionell eller hur?

Pin It on Pinterest