Känner du igen citatet från FN:s tidigare generalsekreterare;”Vi är den första generationen som kan utrota fattigdomen och den sista som kan bekämpa klimatförändringarna”? Det gör du säkert men tänker du även på att aktivt fokusera på hållbarhet under ditt UF-år?

Det är mer viktigt än någonsin med ekologisk-, social- och ekonomisk hållbarhet för människan och för att bli ett riktigt framgångsrikt företag. Tänk därför noga igenom allt från start till avveckling och kom på åtgärder uppströms, inom företaget och nedströms. Vill du veta mer?

Hållbarhet

Hållbarhet uppströms

Affärsidé

Redan när du spånar efter den ”vinnande” affärsidén är det klokt att utgå från de behov och problem som redan finns i samhället. Fundera helt enkelt över hur din affärsidé ska bidra till ekologisk-, social- och ekonomisk hållbarhet istället för tvärtom. Visste du att generellt – statistiskt sett av 20 barn på din gata har;

  • 4 blivit kränkta eller mobbade
  • 8 ringt till BRIS med ”ont i magen”
  • 2-3 har kontakt med BUP
  • 3-4 har inte behörighet till gymnasiet

Troligen inte då många ofta fokuserar främst på miljön men alla områden inom hållbarhet är lika viktiga eftersom de går ”hand i hand”. Vår miljö, tiggaren utanför din mataffär och att man återanvänder saker för att minska den ekonomiska kostnaden, eller hur? Visste du att 13% av varje årskull i Sverige hamnar i utanförskap? Och att kostnaden för detta är ca 10 – 15 miljoner kronor per barn?

Om du tänker efter eller googlar kommer du säkert hitta ännu fler behov som går att koppla till en affärsidé. Det finns ju oändliga möjligheter att sälja olika tjänster som just grundas på hållbarhet. Du kanske rentav kommer bli nästa Locker room talk som också startades som ett UF-företag?

En annan möjlighet är att utgå från varor runt oss som inte längre används och laga, återvinna eller återanvända dessa. Några exempel som kanske kan ge dig inspiration är att:

  • sälja någon form av second hand-vara i befintligt skick
  • reparera först varorna och därefter sälja dessa vidare
  • låta kunderna hyra en vara för den perioden den behövs istället för att köpa.
  • skapa nya produkter av gamla tex. smycken av tex gamla silverbestick, sy om gamla kläder till modernare, osv.
  • köpa in något som är på G att kasseras och snabbt sälja vidare som tex. Matsmart.

Leverantörer

För att producera en vara eller tjänst kommer du förmodligen behöva en del material från olika leverantörer. Har du tänkt på att undersöka följande?

  • Hur arbetsvillkoren för personalen är i leverantörens fabriker?
  • Om beståndsdelarna av det ni köper in odlas utan miljögifter eller bidrar till skövling av regnskog?
  • Vilka utsläpp och avfall som produktionen av materialet till er vara medför?
  • Hur mycket energi/ström förbrukas vid produktionen?
  • Vilken miljöpåverkan leveransen till ditt UF-företag medför?

Även om det ibland är svårt att få fram riktigt all information så kommer varje del som du säkerställer bidra till hållbarhet. Som entreprenör kan du faktiskt göra stor skillnad för många. Genom att tex. köpa in tyg som är märkt med GOTS istället för bara ekologiskt gör du ett steg i rätt riktning. Detta eftersom ekologiskt bara innebär att fibrerna är odlade på ett hållbart sätt men inget om de övriga stegen i tillverkningen. GOTS  däremot har ett livscykelperspektiv och omfattar hela kedjan från råvara till slutprodukt.

Hållbarhet i företaget

Under själva UF-året finns det även en mängd saker som kan bidra till hållbar utveckling som är ganska enkla. Nedan hittar du några förslag som säkert funkar för dig.

  • Gå eller åk kommunalt när det går tex. till interna möten och vid möten med rådgivare, leverantörer samt kunder.
  • Samåk med andra UF-företag till olika evenemang.
  • Spara så många dokument som möjligt digitalt.
  • Använd digitala visitkort eller Linkedins funktion ”hitta i närheten” för att bredda ert nätverk
  • Fortsätt med produktutvecklingen under hela året så kanske du hittar ett ännu mer miljövänligt-, socialt- eller ekonomiskt alternativ.
  • Producera din vara hos ett företag/organisation som sysselsätter de som hamnat utanför den allmänna arbetsmarknaden.
  • Anlita leverantörer från ditt närområde.
  • Utför din tjänst med mindre miljöpåverkan.Om du tex. erbjuder barnpassning kan ju du hämta upp barnen om de bor i närheten istället för att alla föräldrar skall köra sitt eget barn i var sin bil till din aktivitet.
  • Se till att arbetsmiljön är god och jobba aktivt med grupputvecklingen så att alla inom företaget mår bra.
  • Bygg en stark företagskultur inom UF-företaget som möjliggör för alla att utvecklas både som entreprenörer och som människor.
  • Om din målgrupp finns på sociala kanaler använd främst dessa istället för reklam i pappersformat.
  • Frakta dina varor själv till kunder via cykel eller använd ett fraktföretag som gör en liten klimatpåverkan.

Inköp

  • Köp inte in mer material än vad du verkligen behöver till tex. montern eller för produktion av varan eller tjänsten
  • Använd en fotograf i ditt närverk istället för att anlita en dyr fotograf
  • Köp in tjänster för att designa hemsida eller logga av ett annat UF-företag.
  • Om du måste köpa in något så kolla först om den finns på tex Blocket, second hand-affär, bytesmarknad eller dylikt.
  • Låna istället för att köpa in material till företaget under året som tex. inredning till montern.
  • Låna lokal för utövande av tjänst eller som fotostudio istället för att hyra eller kör ett samarbete.
  • Gå samman flera UF-företag för att hyra släp till UF-mässan
  • Jobba främst med organisk spridning istället för att köpa annonser på sociala medier (under förutsättning att du hinner).

Som du ser gäller det att tänka efter före ett inköp, transport eller marknadsföring och om du funderar så kommer du säkert på ännu fler sätt att göra skillnad.

Detta var något som Biogloves UF gjorde vilket resulterade i att de vann årets hållbara UF-företag i Älvsborg (2020) med motiveringen:

”Att minska plasten i samhället är en riktig utmaning och trots många åtgärder ökar plastförbrukningen varje år. Vi ser engångs som ersätts med flergångs men vissa produkter är svårare än andra att byta ut. Att ersätta en engångsprodukt i plast till ett mer hållbart material kan också vara en stor vinst för miljön och detta har vinnaren lyckats med. En produkt som dessutom ligger i tiden, som handen i handsken alltså – vinnare i årets hållbara UF-företag är Bio Gloves UF”

hållbarhet
Biogloves UF – vinnarbild från lokala-mässan (regionala skedde digitalt pga. Corona)

Hållbarhet nedströms

När det är dags för avveckling är det skönt att veta att du även tagit ansvar för vad som händer med din vara och överblivet material efter UF-året. För om du tänkt till kommer du veta att:

  • dina sålda varor kommer att hålla länge, återanvändas eller att delar materialet i produkterna i alla fall kommer att kunna återvinnas.
  • materialet eller varan kommer att lämna en liten klimatpåverkan när de väl har gått ur tiden.
  • nästa års UF-elever på skolan kommer att få eller köpa era monterväggar och ev, annat material istället för att de slängs.
  • du delar mer dig av ert företagsnätverk, samarbetspartners och erfarenheter till nästa kulls UF-elever. På så sätt effektiviseras deras UF-år, din kunskap om hållbarhet gynnar fler och dessutom kommer det nog få dig att känna dig riktigt stolt och nöjd.

Hållbarhet vs greenwashing

Som du märkt finns det en mängd saker du kan göra för att jobba hållbart. Men självklart kommer du behöva hjälp även utifrån så använd alla resurser som du kan.

  • Bolla tankar med din UF- och biologilärare som troligen kan lite mer än du till en början.
  • Kolla in FN´s miljömål noga.
  • Försök att jobba internt efter E5:ans modell.
  • Sätt dig in i vad cirkulär ekonomi innebär
  • Ta hjälp av ditt nätverk som tex. Drivhuset och Almi för råd och support.
  • Välj en rådgivare som stöttar och är kunnig inom hållbarhetsarbete

Det kan ju vara så att du läser det här inlägget en bit in på UF-året och inte tänkte på alla steg av hållbarhet i starten. Det är ju inte så konstigt med tanke på att affärsidéstadiet ofta är en stressig period men gå inte i grenwashing- träsket för att kompensera detta.

Det är fantastiskt om du vill skänka hela eller delar av vinsten från företaget till välgörande ändamål. Men gör detta efter UF-året och använd inte detta i företagets marknadsföring vilket dessutom kan vara olagligt. Utan tänkt istället vad företaget kan göra här och nu för att påverka alla eller flera av hållbarhetsperspektiven. Du kommer säkert på en hel del eller hur?

hållbarhet

Är du är en person som verkligen vill lyckas med ditt UF-år ? Då kommer du att tänka extra mycket på hållbarhet och just därför även tjäna pengar. Detta är en enorm skillnad mot de företag som är hållbara för att tjäna pengar eller hur?

Du kanske också gillar:

Pin It on Pinterest