Vill du att ditt UF-företag skall uppfattas som professionellt? Självklart svarar du säkert men samtidigt kanske du tänker att det kommer att ta en enorm tid. Men vet du, om du använder smarta digitala verktyg så går det nästan på ett kick och ditt företag har alla chanser att både hinna och lyckas.
Att plugga samtidigt som man driver företag är verkligen en utmaning. Tiden räcker ofta inte till för allt som man vill göra. Du vill säkert både nå dina mål med din gymnasieutbildning och lyckas som företagare och ibland kanske det känns ”too much”. Men som tur är finns det en mängd smarta verktyg som kan hjälpa ditt UF-företag bli mer digitalt synligt, uppfattas grymt proffsigt och sparar din tid. Känner du till följande verktyg?
Designverktyg
Som företagare kommer du behöva skapa allt från affärsplan till anpassade bilder för olika typer av marknadsföring. Till dessa ändamål finns en mängd digitala gratistjänster som:
Canva
Canva har en mängd mallar för tex. affärsplan, visitkort, logga, reklamblad, biljetter samt massor av gratis bilder. Du kan här lägga till olika bakgrunder, text och grafiska element precis som en riktig expert! Genom att välja rätt ”mall” för bilder kommer du även använda den perfekta storleken för respektive social kanal.
Desygner
Verktyget Desygner erbjuder i princip samma funktioner som Canva och kan vara kul att använda ibland som omväxling. Även här finns en mängd gratisbilder och du kan även välja en hel del coola effekter som får dina designer att sticka ut.
Pablo
Med detta verktyg kan du enkelt skapa inlägg för dina sociala kanaler med tex. citat, marknadsföring eller anpassade bilder. Skriv in ditt sökord, välj utförande, anpassa storleken och dela direkt på din plattform. Klart på ett kick!
Photopea
Om du är ute efter en mer avancerad bildredigerare för vektorgrafik är Photopea ett gratisalternativ till Photoshop. Här kan du göra mer komplexa ändringar, skapa illustrationer och bearbeta fotografier i olika lager.
Krita
Krita är ett målningsprogram med öppen källkod där du kan skapa konceptkonst, textur, illustrationer och serier. Varför inte utmana din kreativitet och verkligen skapa något helt unikt ibland?
Verktyg för copywriting
Att få hop rubrik och text i affärsplanen eller fyndiga captions på företagets sociala kanaler blir så mycket enklare med lite hjälp. Prova dessa verktyg för att maxa läsarens upplevelse och nå dina mål snabbare.
Headline analyzer
Med rätt rubrik fångar du läsaren så varför inte kolla att ”din rubrik” kommer att ge denna effekt? Genom att skriva in ”ditt förslag på rubrik” får du hjälp med en mängd förbättringar. Detta kan vara allt från att fånga målgruppen med rätt ordbalans till att optimera antalet ord för att skapa engagemang.
Lix räknare
Läsbarhetsindex (LIX) kan du använda för att få en uppfattning om hur lätt eller svår din text är att läsa. Längre texter som tex. din affärsplan måste vara lätt att läsa om den verkligen ska gå hem och läsaren orka läsa klart.
Ordguru
För att höja kvalitén på olika texter är det smart att inte upprepa samma ord för ofta. Här kan du få support för att hitta synonymer och även få tips om nya ordtrender.
Cliché finder
Ibland kanske du vill undvika att använda någon cliché medan du andra gånger vill piffa till din text med hjälp av en. Med Cliché finder kan du få hjälp med båda grejerna helt gratis såklart.
Undersökningar
Under UF-året kommer du troligen behöva göra allt från marknadsundersökningar till andra utvärderingar av kundnöjdhet och likande. Då är verktyg som de nedanstående bra alternativ.
Google formulär
Med dessa formulär kan du skapa obegränsat antal undersökningar som du kan dela på en mängd sätt. Dessutom får du även en grafisk överblick över resultatet. Klockrent för visa utfallet för dina marknadsundersökningar i tex. affärsplanen.
Surveyplanet
En annan gratistjänst där du kan göra obegränsade antal undersökningar är Surveyplanet. Här skapar du enkelt olika undersökningar som du kan dela via dina sociala nätverk.
Survicate
Vill du få feedback av dina kunder för att göra deras upplevelse av din affärsidé ännu bättre? Då kan du även använda Survicate för att skicka enkäter (100/månad) via e-post, dela via länk eller chatt. Men du glöm inte att se till att du följer GDPR innan du mailar ut!
Verktyg för digitala kanaler
Förmodligen kommer du använda både Instagram, Facebook och flera andra kanaler för företagets marknadsföring. Då är det smart att försöka skilja ditt UF-företag från mängden genom några små trick. Kolla in följande tips:
Igfonts
I denna app kan du enkelt välja vilket typsnitt du ska använda på dina digitala kanaler. Skriv bara in företagsnamn eller annan text och vips kan du välja mellan en mängd originella typsnitt. Sen är det bara att kopiera och klistra in där du vill.
Snapseed
Om du använder snygga bilder på dina digitala kanaler så kommer du att inspirera företagets besökare. Den här appen är ett riktigt bra bildredigeringsverktyg som hjälper dig att få till professionella bilder på ett kick med massor av funktioner och filter. Här kan du skapa schyssta foton på nolltid!
Clips
Bilder är ju kul men ibland vill du kanske skapa korta filmklipp för att variera innehållet på företagets digitala kanaler. Detta smarta digitala verktyg är perfekt att använda eftersom du även kan lägga till text och musik. Passar både för flöde och stories såklart. Lätt som en plätt!
Mojo
Om du vill blanda upp ”vanliga” stories med animerade så kan ni använda det digitala verktyget Mojo. Här kan du smidigt ladda upp content i en mängd mallar och välja på över 50 olika typsnitt. Du kan såklart även ändra färger, storlek och positioner och därefter dela direkt på Instagram eller spara ner för att använda i andra kanaler.
Verktyg för entreprenörer
Automatiska svar
När man pluggar och driver företag så kan du självklart inte svara direkt på alla meddelanden, eller? Jo, det kan du faktiskt genom att aktivera direktsvar både via företagets mail (som du säkert vet) och på Facebook.
Direktsvar är automatiska meddelanden som skickas som första svar på nya meddelanden vilket gör att du håller den potentiella kundens intresse vid liv. Gör så här på FB:
- Klicka på Inkorg längst upp i menyn på er företagssida.
- Tryck på automatiska svar i vänsterkolumnen.
- Klicka på direktsvar i mittenmenyn och aktivera denna.
- Klicka sen på Redigera i mitten längst ner så kan du ändra det förvalda meddelande så att det passar ditt UF-företag
- Uppdatera meddelandet och klicka på Spara överst till höger.
När du gjort detta steg kan du sen i lugn och ro besvara de meddelanden du får och ändå få UF-företaget att kännas professionellt!
Google my business
Om du har skapat en webbsida så vill du ju att besökare ska hitta den vilket de inte gör av sig själva. Därför länkar du säkert från företagets sociala medier och hoppas att dina följare skall hitta dit. Men med hjälp av verktyget Google my business kan du även fixa så att du når de som inte är redan är följare genom att sidan då kan rankas högre. Om någon söker på ditt företagsnamn eller din vara/tjänst i ditt närområde så kommer ditt företag automatiskt hamna högt upp genom detta enkla steg. Ditt företag kanske till och med rankas högst!
Detta kommer generera i fler leads och dessutom förmodligen hjälpa din hemsida att rankas högre även i andra sökningar eftersom den har fler länkar till sig än bara företagets digitala kanaler. Du maxar helt enkelt företagets digitala närvaro!
Schemalägg inlägg
Eftersom det tar tid att skapa innehåll för företagets digitala kanaler och du förmodligen inte kan vara aktiv varje dag är det grymt att det ändå kan se ut så. Detta kan du göra genom att schemalägga en mängd inlägg på samma gång som sen poppar upp med jämna mellanrum. Detta går att fixa genom en flertal digitala verktyg som tex Creator studio,. Later eller Buffer. Om du lägger några timmar på att först skapa content och sen någon timme på att lägga in ditt content i verktyget kommer det att se ut som ditt företag är aktivt och på gång 24/7!
Säljverktyg och CRM-system
Att hitta nya kunder genom att på måfå googla telefonnummer tar ofta mycket längre tid än man tror. Därför är det smart att använda något verktyg som underlättar processen som tex. Lime Go. Men detta verktyg kan du:
- se kontaktuppgifter, nyckeltal och beslutsfattare för 1,3 miljoner svenska företag.
- skapa ringlistor med bolag du vill sälja till.
- få påminnelser om möten och ”att göra”-uppgifter.
- notera viktig information vad du sagt, gjort och lovat till olika personer.
- se historik för varje affär och för varje kund.
Som UF-elev har du dessutom ett års fri tillgång till Lime Go så varför inte ta chansen att prova? Det kan ju vara just detta verktyg som kommer ta företagets försäljning till nya höjder.
Hoppas du gillade inlägget och att några av de smarta digitala verktygen var nyheter för dig!
Du kanske också gillar:
- Gratis bilder på fantastiska sajter
- 80 inläggsidéer för sociala medier
- Hur kommer man på affärsidéer?