Använder du Instagram, Facebook eller någon annan social kanal för att marknadsföra ditt UF-företag? Klart du gör men ändå kanske du inte får det resultat som du vill? Kan en av orsakerna till detta vara att du missat en viktig detalj? Har du kanske inte koll på rätt bildstorlek på olika sociala medier?
Tänk dig att du tagit den perfekta bilden och skrivit en grym caption men trots detta inte fått några lajks eller kommentarer. Då kan det vara så enkelt att det är bildstorleken som är boven i dramat. Bilden har kanske beskurits fel och alla detaljer eller texter syns helt enkelt inte som det var tänkt. Du har inte anpassat bilden optimalt för just den aktuella sociala kanalen.
Rätt bildstorlek
Många väljer av bekvämlighet att använda samma bild överallt eller dela bilder mellan olika plattformar. Men detta ger nästan alltid ett oproffsigt resultat då plattformarna är designade på olika sätt. På en eller flera sociala medier kommer då delar av bilden skäras bort, bli utdragen eller väldigt pixlig som du kan se i exemplet på bilden nedan.
Detta beror på att bilden tyvärr inte anpassas till den ”nya” plattformen automatiskt. Men vad krångligt kanske du tänker? Men det är inte så svårt som man kan tro eftersom det finns ett flertal verktyg där du kan anpassa bildstorleken helt perfekt som till exempel i Canva, Photoshop eller Designbold.
Guide för rätt bildstorlek på sociala medier
Nedan hittar du en guide för rätt bildstorlek på respektive plattform (2022). Som du ser varierar dessa väldigt mycket i storlek både vad gäller profilbild, coverbild eller bildinlägg. Tyvärr är inte måtten konstanta utan helt plötsligt kan någon plattform ändra måtten och därför gäller det att hålla sig uppdaterad under hela UF-året. Så om du märker att bilden inte blir publicerad som den ska googla på vad som gäller eller titta in här igen.
Bildverktyg för rätt bildstorlek på sociala medier
För att få en perfekt bildstorlek kan du använda tex. Canva . På plattformar som denna finns det färdiga designer för de flesta sociala kanaler från Instagram till Youtube men ibland är inte alla format uppdaterade eller har fel mått. Så börja alltid med att kolla upp att måtten stämmer. Om inte så finns det som tur är funktionen gör ”ett eget val” där du alltid kan anpassa måtten perfekt.
Detta ”bildverktyg” finns i gratisversion och är enkla att manövrera och det går fort att lägga till olika element, bakgrund, ändra typsnitt och färger. Dessutom så tillhandahåller de även ett antal bilder som du fritt får använda till din design.
Förutom att välja rätt storlek på bilden kan du även skapa din egen layout för en mängd grafiska produkter som affischer, reklamblad, logga, visitkort, affärsplan, tidningsomslag och mycket mycket mer. Kan det bli bättre?
Om du däremot vill kunna redigera allt i dina bilder kan det vara smart att skaffa Photoshop. Ibland kan du få programmet genom din skola som ofta har en del licenser. Hör i så fall med skolans IT-tekniker som brukar vara den som ansvarar för dessa. Om inte och du har ett starkt intresse för foto får du överväga om du själv skall betala för programmet.
Skapa flera inlägg samtidigt
Om din målgrupp finns på flera sociala plattformar kan du spara mycket tid genom att använda Canvas ”snabbskapa”. Denna funktion gör det möjligt att skapa inlägg i olika format för tex. Instagram, Facebook, Linkedin på en och samma gång. Efter att du skapat inläggen kan du självklart ändra detaljer eller lägga till objekt för att skapa mer unika inlägg för respektive plattform.
Dela hemsidan på sociala kanaler
Kanske har du även en hemsida för UF-företaget och då är det även klokt att du alltid själv ”väljer” en utvald bild om du ska dela hemsidan på företagets sociala kanaler. Om du inte gör detta kommer nämligen Facebook och många av de andra plattformarna nämligen själv plocka ut en bild från sidan som ofta kanske inte blir helt ”rätt”. Eller i värsta fall blir det ingen bild alls utan bara en grå tom ruta.
Betydelsen av rätt bildstorlek
En bild säger mer än tusen ord eller hur? Med andra ord säger en dåligt pixlad eller beskuren bild oavsett var den publiceras att ditt UF-företag inte har så bra koll på marknadsföring än. Men med rätt format utstrålar företaget trovärdighet och känns professionellt.
Hoppas att du gillade detta inlägg och får användning för bildguiden under ditt UF-år. Varför inte spara ner bild-guiden så du har den lätt tillhands när du håller på att skapa ditt marknadsföringsmaterial?