Nästan alla UF-företag använder sociala plattformar som sin främsta marknadsföringskanal. Det är enkelt och smart eftersom de flesta målgrupper hänger där. Men har du koll på att ni använder rätt bildstorlek på de olika sociala kanalerna?

Tänk dig att du tagit den perfekta bilden och skrivit en säljande caption men trots detta får ni inga nya leads. Då kan det vara så att det är bildstorleken som är boven i dramat. Bilden har beskurits fel och alla detaljer eller texter har inte kommit med. Har du koll på vilken bildstorlek som ni ska använda på era kanaler?

Guide för rätt bildstorlek

Nedan hittar du en guide för rätt bildstorlek på respektive plattform. Som du ser varierar dessa väldigt mycket. Om vi jämför Instagrams och Facebooks storlek för bildinlägg så ser du att de har två helt olika format och det är detta som ställer till det.

Ibland ändras tyvärr måtten på plattformarna så du måste försöka hålla dig uppdaterad på vad som gäller även framöver.

Dela bilder mellan plattformar

Många väljer av bekvämlighet att dela bilder mellan plattformarna. Men detta ska du absolut inte skall göra om du vill hålla en riktigt hög nivå. Då kan nämligen delar av bilden skäras bort, bli utdragen eller väldigt pixlig eftersom bilden inte anpassas till den ”nya” plattformen automatiskt. Särskilt inte med tanke på att det finns ett flertal verktyg där man kan anpassa bildstorleken perfekt som till exempel Photoshop, Designbold eller Canva.

Bildverktyg

Om du vill kunna redigera det mesta på era bilder kan det vara klokt att skaffa Photoshop. Ibland kan ni få programmet genom er skola som ofta har en del licenser. Hör i så fall med er IT-tekniker som brukar vara den som ansvarar för dessa. Om inte och du har ett starkt intresse för foto får du överväga om ni själva skall betala för programmet.

För de allra flesta räcker det ofta med att kunna anpassa storleken, lägga till text och bakgrund och då är Canva och Designbold de smartaste valen. På plattformarna finns det färdiga designer för de flesta sociala kanaler från Instagram till Youtube men ibland är inte alla uppdaterade. Som tur är kan man dock anpassa måtten genom ”ett eget val”.

Dessa ”bildverktyg” är enkla att manövrera och det går fort att lägga till olika element, bakgrund, ändra typsnitt och färger. Dessutom så tillhandahåller de även ett antal bilder som man fritt får använda till sin design.

Förutom att välja rätt storlek på bilden kan man även skapa sin egen layout för en mängd grafiska produkter som affischer, reklamblad, visitkort, tidningsomslag och mycket mycket mer. Kan det bli bättre?

Dela hemsida på plattformar

Om ni har skapat en hemsida är det även klokt att ni själva alltid ”väljer” en utvald bild om ni vill dela hemsidan på era plattformar. Om ni inte gör detta kommer Facebook och många av de andra plattformarna själva att plocka ut en bild från sidan som ni valt att dela. Eller i värsta fall blir det ingen bild alls.

En bild säger mer än tusen ord eller hur? Med andra ord en dåligt pixlad eller beskuren bild säger att ert UF-företag inte har så bra koll på marknadsföring. Men med rätt format utstrålar företaget trovärdighet och känns professionellt. Härligt nog har många av er UF-elever stenkoll på detta:)

Pin It on Pinterest