Brukar ni ladda upp bilder på företagets sociala kanaler huller om buller bara för att? Eller skriver ni ibland captions utan att riktigt ha tänkt igenom vad ni vill prata om? I så fall skulle ert UF-företag kunna utveckla er strategi och nå fler kunder genom att skriva en marknadsplan.

Vad är en marknadsplan?

En marknadsplan är en beskrivning av ett företags planerade marknadsföring under en viss period tex. UF-året. Den visar hur, var, när och varför en vara eller tjänst skall promotas för att nå ett specifikt mål. En del företag gör en väldigt detaljerad plan medan andra formulerar en enklare variant. Oavsett planens omfattning kommer den att hjälpa företaget att få struktur, prioritera rätt och få en överblick för hur företaget kan ta sig närmare önskeläget.

marknadsplan

Hur gör man en marknadsplan?

Nulägesanalys

Det allra första steget är att titta inåt oavsett om ni precis har startat UF-företaget eller varit igång en längre tid. Fundera noga och skriv ner svaren på följande frågor:

  • vad är unikt eller speciellt med er vara eller tjänst?
  • vilka styrkor, svagheter, möjligheter och hot (SWOT) har er affärsidé?
  • Vilken företagskultur/identitet vill ni förmedla till era kunder?

Fortsätt därefter med att ta reda på vilka era konkurrenter är samt notera deras styrkor och svagheter. Jämför sen detta underlag med ert företag. Har ni tex. bättre kvalitet? Snabbare leverans? Jobbar mer med hållbarhet? Har billigare pris? Eller har ni andra modernare säljkanaler? När ni ringat in dessa faktorer vet ni även vilken strategi (tex. kostnadsöverlägsenhet eller positionering) som ni bör använda för er marknadsföring..

Vill du ha mer information och fler konkreta tips om detta steg kan du läsa mer på:

Målgruppsanalys

Nästa steg är att få stenkoll på vilka som tillhör er målgrupp. Det har vi, kanske du tänker eftersom ni vet var de bor, ålder, inkomst, intressen osv. Men kan du se hen framför dig? Vet du vad hen älskar, är rädd för eller skrattar åt? I så fall har ni gjort gedigna marknadsundersökningar, utvärderingar och en persona. Men annars är det smart att ringa in målgruppen ännu mer. Detta så att ni inte jobbar i onödan utan istället använder er tid väl och verkligen kan nå fram med er marknadsföring.

Vill du veta mer om hur detta kan gå till kan du läsa mer i inlägget; hur definierar man målgruppen?

Målsättning

Det tredje steget är att klargöra vilka olika mål marknadsföringen skall ha under året. Detta kan tex. vara att:

  • människor skall veta att ert UF-företag existerar
  • målgruppen ska få kännedom om era varor eller tjänster
  • få era första (tex. 3, 10 eller 100) kunder
  • sälja till ( tex. 20, 80 eller 300) nya kunder
  • locka gamla kunder till återköp

Om ni varit igång ett tag kan ni även komplettera med fler mål som; x antal sålda varor via webbshoppen, x antal nya följare på tex. Instagram eller försäljning på x stycken andra orter utanför er region. Det är hur som helst bra att vara så konkret som möjligt och se till att flera av era mål är kvantitativa så att ni senare lätt kan utvärdera resultaten.

Aktivitets- och tidsplan

Samla in underlag

Under detta steg ska du utgå från ert Gantt-schema så att du tydligt ser vilka inbokade UF-aktiviteter ni har. Där markerar du händelser som tex. färdig prototyp, säljtillfällen, lansering av hemsida, avtal med återförsäljare och nätverksmöten. Ta därefter fram almanackan och skriv upp alla speciella dagar som fars dag, Halloween, Lucia, jul, alla hjärtans dag, påsk osv.

Kolla därefter även in ”din stads” aktiviteter och speciella temadagar som ert företag kan haka på. Exempel på detta kan vara:

  • olika jubileum, vandringar och tävlingar
  • marknader, event och utställningar
  • världsspardagen, kladdkakans dag
  • no hate day, womens entrepreneurship day

Skapa er plan

Nu är det dags att sätta samman allt underlag till en övergripande plan för era marknadsaktiviteter. Börja därför med att ta fram ett tomt Excel- eller Kalkylark och lägg till rubrikerna från ”vecka” till ”var” (se bild nedan). Fyll därefter på med alla veckonummer för ert verksamhetsår, era aktiviteter, temadagar, mål och så vidare så att ni får en god överblick över UF-året.

Om du tycker det är knepigt att fylla i ”vad” och ”var” så gå tillbaka till er persona. Vilka sociala kanaler hänger hen på? Gillar hen främst rörligt material, bild och texter eller en blandning? Du kanske inte får alla svaren men en avancerad gissning vågar du dig säkert på eller hur?

Beroende på hur mycket lektionstid ni har till ert UF-arbete kan er plan både ha färre eller många fler aktiviteter inbokade än exemplet nedan. Det viktigaste är inte antalet utan att ni sätter rimliga mål och beskriver övergripande hur dessa ska kunna nås.

plan för marknadsaktiviteter

Budget

Under det femte steget behöver du stämma av hur mycket pengar ni avsatt för marknadsföring i er resultatbudget. Om ni ska kunna satsa helhjärtat och pröva nya saker räcker det ofta inte med några hundralappar. Marknadsföring kostar ju en del och eftersom organisk (gratis) spridning blir allt svårare kanske ni faktiskt behöver höja er budget.

Men självklart ska ni inte heller satsa för mycket pengar utan andelen måste vara rimligt i förhållande till vad ert UF-företag vinner på den. Börja därför med att kolla in tex. olika plattformars (sociala kanaler, Google o dyl), tidningars och influensers priser så att du har ett hum om prisbilden. Gör därefter kloka val innan du eller någon kollega sätter igång att skapa innehåll.

Utvärdera

Nu har du kommit fram till det sista steget i marknadsplanen dvs. utvärderingen. Det är här du planerar in när ni ska Jämföra er marknadsplan med hur det faktiskt gick. Hur många sålda varor resulterade kampanjen i? Hur många nya följare fick ni på sociala kanaler? Bestäm hur ofta ni ska mäta och göra uppföljningar och notera slutligen även detta i er marknadsplan.

Om ni inte skulle få det resultat som ni önskar kommer du nämligen behöva tänka om och förändra något i er plan. Er marknadsplan är alltså ett levande dokument som du även kan behöva korrigera om tex. produktionen blir försenad, UF-mässan ställs in eller nya konkurrenter dyker upp,

Kom ihåg att det viktigaste inte är att marknadsplanen ser snygg ut utan det är processen och användningen av denna som är själva poängen.

Bonus – skapa innehåll

Att skapa innehåll till er marknadsföring kräver både kreativitet och såklart tid. Därför är kolumen ”vad” i planen mycket övergripande. Men nu är det dags att ta tag i detta och skapa detaljerad och värdefullt innehåll som passar er målgrupp perfekt. Detta kan ni göra genom att inspireras av vad era konkurrenter eller andra etablerade företag lägger upp för bilder, filmer och captions. Eller så kan ni använda er egen fantasi och kunskap samt hämta idéer från:

Kom ihåg att i alla lägen följa er grafiska profil så att er målgrupp känner igen sig oavsett marknadsföringskanal. Det genererar ju dessutom ett riktigt snyggt och proffsigt flöde på era plattformar.

Bitextilier

Tänk även på att det kan vara bra att avsätta ett helt lektionspass, resursdag eller liknande och ta fram så mycket material ni bara kan. På så sätt hamnar ni inte i tidsnöd, och kan följa er marknadsplan lättare.

Ett sista tips är att schemalägga en del av ert material via tex. Creator studio, Later, Hootsuite  eller liknande, På så sätt kan ni portionera ut marknadsföringen i förväg men det kommer ändå se ut som ni ständigt är på G.

Hoppas du gillade detta inlägg och inser hur smart det är att skriva en marknadsplan. Då kommer ditt UF-företag kunna skapa värdefull marknadsföring som hjälper er att nå era spännande mål.

Du kanske också gillar:

Pin It on Pinterest