Som UF-företagare har man ofta en låg budget och behöver därför använda sociala medier smart för att nå ut. Ni behöver snabbt få följare, få fler följare och vårda dessa kontakter. Men hur gör man som UF-företag för att få fler följare på Instagram?

Viste du att Instagram är världens näst största sociala nätverkstjänst? Enligt Internetstiftelsen finns över hälften av alla upp till 55 år på plattformen och över två tredjedelar av de i åldern 12–35 år är dessutom aktiva varje dag. Därför är denna plattform en guldgruva; er målgrupp finns troligen där, den är gratis och kan snabbt öka kännedomen om ert UF-företag.

Grunden

När ni startar upp ert konto se då till att ni skapar ett företagskonto så att det är offentligt för alla. Då kan ni även enkelt kolla upp statistik som profilbesök, klick på webbplats, räckvidd samt exponeringar från startsidan, hashtaggar osv.

Tänk även på att ange er hemsida, kontaktuppgifter och utnyttja utrymmet klokt i biografin (150 tecken) för att marknadsföra ert UF-företag. Och självklart lägga upp en snygg bild eller er logga som profilbild. Startsidan skall tydligt visa vilka ni är och varför man ska följa er.

Jag är inte själv så aktiv på mitt privata Instagramkonto men har ändå lagt till både en länk till Fröken UF och min blogg. Dessa små åtgärder ger många nya besökare till bloggen så tänk vad ni kan åstadkomma genom att beskriva er på rätt sätt. Kolla in andra företag inom er bransch, se hur de gör och ”kopiera med en twist” de bästa bitarna som passar ihop med ert företag.

fler följare på Instagram

Som hjälp när ni ska formulera bion kan ni fundera över dessa frågor (ur målgruppens perspektiv) :

  • Vad är det här för ett företag?
  • Varför ska man följa det?
  • Vad är speciellt eller unikt med företaget?
  • Vad får företaget att sticka ut från sina konkurrenter?

Nästa steg är att lägga till och be andra lägga till er på Instagram som era vänner, släktingar, rådgivare och samarbetspartners. Tänk dock på att ni inte själva skicka iväg för många förfrågningar då detta strider mot Instagrams communityregler och ert konto då kan bli nedstängt.

Ett smart drag när man vill ha fler följare på Instagram att även samarbeta med övriga UF-företag på skolan eller rentav i hela staden. Kom därför gärna överens om att följa varandras konton vilket kommer att bli ett win win-koncept för alla parter.

Synlighet, kvalitet och algoritmer

För att synas på Instagram behöver ni göra en marknadsplan så att ni vet varför och vad som skall postas samt när. Det är sällan meningsfullt att slumpmässigt lägga upp bilder eller händelser. Istället behöver ni posta innehåll så ofta ni kan för att Instagrams algoritm skall göra era inlägg synliga för många. Det kan vara bra att veta att en allmän rekommendation är ett till två inlägg om dagen för ”riktiga företag” men om ni klarar att göra ett per vecka så är det bra. Tänk även på att posta vid samma tid så att era följare vet när ni är aktiva (kolla in statistiken så ni vet när det är bäst att posta)

Om ni skulle ha tiden för att skapa mycket content så finns smarta publiceringsverktyg som Later, Hootsuite eller Buffer. Där kan ni lägga upp ert material och enkelt ställa in när detta skall publiceras i förväg. Dessa finns både i gratis- och betalversion.

Ni behöver såklart även göra inlägg av värde så kolla gärna in 80 inläggsidéer för sociala medier för inspiration. Dessutom behöver ni variera er för att algoritmen ska gilla ert konto genom att blanda inlägg som:

  • bilder
  • filmer
  • stories (även med frågor, nedräkningar o dyl)
  • Instagram Live
  • bildkarusell
  • IGTV
  • memes

Er innehållsstrategi för att få följare måste vara en kombination av era kvalitativa bilder, berättelser, videor, samt intresseväckande bildtexter. Ni behöver även se till att ofta ha med någon form av CTA.

Grafisk profil och flöde

Många följare gillar enhetliga konton så försök följa er grafiska profil, något system eller konsekvent använda samma filter. På detta sätt blir flödet ofta snyggare och ser helt enkelt mer proffsigt ut.

Dessutom hjälper det också scrollaren att lätt identifiera er i sitt flöde även utan att se ert användarnamn. Det är bland annat detta som kan leda till fler likes, följare och även försäljning av er vara eller tjänst.

Kvalitet på bilder

Halvtaskiga bilder är inget som varken lockar följare eller till köp. Tänk därför på att hålla en bra kvalitet på bilderna både vad gäller rätt format, innehåll och ljus. Även utan en kamera kan ni med dagens smartphones ta riktigt bara bilder.

Om ni kan använda dagsljus är detta toppen men om det inte går så se till att ha riktigt bra lampor. På Brygghuset i Borås kan ni tex. få låna en hel fotostudio med studiolampor och allt. Liknande möjlighet finns säkert i de flesta regioner.

Ett smart sätt att fixa till halvbra bilder är annars att ta hjälp av olika appar som till exempel Snapseed, och VSCO eller så kan ni ju använda er av Photoshop.

Tänk även på att lägga upp bilder på människor, gärna er i företaget med glada leenden med jämna mellanrum. Att ”se” vilka ni är, känna er härliga stämning och att vara personlig gör att fler kommer att gilla ert flöde och upplevs inte lika ”reklamigt”.

fler följare på Instagram

Bildtexten

Lägg även tid på bildtexten som faktiskt kan få era inlägg att flyga. Texten skall stödja bilden eller videon genom att motivera, inspirera, fängsla, eller ge era följare en upplevelse.

En del skriver långa bildtexter andra kortare, använder en speciell tonalitet och en del använder smileys. Men ni måste hitta det som fungerar för er och därefter vara konsekvent. Så prova er fram för att se vad era följare och potentiella kunder gillar.

Hashtags

Ett annat sätt att få spridning på inläggen och förhoppningsvis nya följare är att använda rätt hashtags. Förutom #ungföretagsamhet kan ni lägga till lämpliga taggar som passar ihop med er affärsidé och respektive inlägg.

Smartast är att använda hashtags som har under 500 000 inlägg annars är det lätt att ni försvinner i mängden. Ett annan sätt är att köra 33%-metoden. Ni väljer tex. 3 # som har över miljon inlägg, 3 som har under 1 miljon samt 3 under 100 000.

På Instagram kan man lägga till upp till 30 hashtags men vanligt är att man kanske har 3-8 taggar. Ni får helt enkelt pröva er fram för att se vad som funkar. Det kan ju vara så att er målgrupp tycker det är oskönt att ni skriker ut SE OSS med mängder av hashtaggar, eller hur?

Om ni är osäkra på vilka hashtaggs som är rätt för er så använd gratisverktyg som tex. IconoSquare där ni kan få upp många förslag.

Tagga platser och personer

Varje gång ni publicerar något har ni möjlighet att tagga er plats samt upp till 20 konton. Även detta är ett klokt drag för ökad spridning av era inlägg. Men tänk på att dessa taggar måste vara superrelevanta och hänga ihop med inlägget om inte kan de ses som spam.

Om ni är på en mässa, event, restaurang, turistplats eller dylikt är det ofta även värt att lägga in en tagg.  Människor kan ju söka efter en plats och hitta er samt bara därför interagera med era inlägg.  Detta kan leda till nya följare på samma plats och rentav nya kunder.

Ni kan självklart även geotagga genom att trycka på ”namnge plats” och sen välja den platsen ni befinner er på i listan som kommer upp.

Samarbeten

Om ni känner någon influenser eller har någon micro-influenser i er stad som er vara eller tjänst passar ihop med och budgeterat för detta så kan samarbeten vara er guldbiljett. Att jobba tillsammans med rätt influencer kan ge ert företag stora fördelar så kolla in inlägget tre tips på hur man väljer influencer.

Ett annat alternativ är att skapa ett samarbete med något lokalt företag eller ännu bättre en hel kedja. Börja med att ta fram lämpliga företag som på något sätt hänger ihop med er affärsidé.

Ta därefter kontakt med företagets VD/CEO tex. via Linkedin och berätta om att ni vill ge ALLA deras kunder en rabattkod vid köp av er produkt eller tjänst. Tänk om ni skulle få till ett samarbete med ett företag som har mer än 10 000 följare och att företaget dessutom gör ett inlägg om ert erbjudande. Detta skulle ge ert UF-företag cred, spar er tid, är grym marknadsföring och leder säkert till både fler följare och kunder.

Interagera

Kolla upp viktiga konton för ert företag att följa och börja kommentera och ”lika” de inlägg som är relevanta.. På så sätt kanske även dessa konton och dess följare börjar följa er. Dessutom är det såklart viktigt att ni alltid besvarar alla kommentarer som ni får i ert eget flöde så snart som möjligt (gärna direkt). Detta eftersom desto fler kommentarer ni har och ger kommer att gynna ert konto enligt Instagrams algoritm.

Analysera

För att se vilka inlägg som fungerade kan ni även använda Instagrams statistikverktyg. Där kan ni snabbt se hur många som har integrerat med ert konto, om de kommer från startsidan eller hashtaggar, och vilka tider som era följare är aktiva. Använd de # som fungerar och lägg ut liknande inlägg som era följare gillar och gör inlägg när era följare är aktiva så kommer ni helt klart att behålla fler följare. Dessutom kommer ni troligen att få fler följare på Instagram.

För att komma åt er statistik klicka på ”inläggsstatistik” och svep uppåt så kommer ni till en vy liknande nedan. Som ni ser visades detta inlägg för 517 personer varav 60 gillade inlägget. 17 kom från # men bara tre klickade sig vidare vilket inte är så lyckat. Men genom att se över statistiken kan man göra smarta ändringar och få de resultat som man strävar efter även fast det såklart kan ta tid.

VAD MAN INTE SKA GÖRA FÖR ATT FÅ FÖLJARE PÅ INSTAGRAM

Följande strategier för att få fler följare på Instagram är dåliga och kan till och med göra att ni blir blockerade från att använda ert konto.

  • Börja följa massor av konton och så fort de följer er tillbaka – avfölja dessa
  • Gilla eller kommentera andras konton mer än 30ish gånger per timme
  • Köra en tävling som inte följer Instagrams regler 
  • Ta bort ev. negativa kommentarer (besvara dessa istället med pondus eller ignorera om de är spam)
  • Använd inte # som like4like, likeforlikes, likeforfollow, shareforshar eller share4share
  • Köpa följare

Avslutande tips

Se till att alla i UF-företaget klickar på ? direkt efter publicering och gör även en ”shout out” då och då till era vänner att interagera med era inlägg. Om ni får många “likes” och kommentarer snabbt efter publicering kommer ni att nå bättre resultat och synas bättre i hashtagflöden och sökresultat.

Avsätt även minst 30 minuter efter publicering så att ni kan besvara de kommentarer som ni får direkt. Då kan era inlägg verkligen” flyga” och ni får säkert ännu fler följare på Instagram. Om ni dessutom skulle lyckas få 10 000 följare kan ni lägga till en länk till er produkt/hemsida i stories och leda era leads rätt direkt.

Att få följare eller likes har inget egenvärde i sig men om ni gillar sociala medier och har tiden så kan fler följare på Instagram generera kunder. Kunder som återkommer, sprider ert varumärke till vänner och gillar det ni gör. Hoppas du gillade detta inlägg!

Pin It on Pinterest