Säkert har du både ett Instagram- och Facebook-konto för ditt företag, vilket är super då de flesta målgrupper finns där. Men du kanske inte är på ”Linkan” eller vet varför UF-företagare även borde finnas där? Vill du veta hur plattformen funkar?
Linkedin är ett perfekt yrkesnätverk där du kan få professionell hjälp eller hitta nya affärskontakter och rådgivare. Dessutom kan du marknadsföra ditt UF-företag, sälja samt utforska din bransch på ett helt annat sätt än på de övriga plattformarna. Många av de som finns på Linkedin är även aktiva på andra plattformar vilket betyder att du har möjlighet att ”påverka” dessa på flera plattformat samtidigt. Bra eller hur?
Linkedin vs Facebook och Instagram
Facebook och Instagram är de största sociala nätverken i Sverige och användes av 70 respektive 64 procent under 2021. På dessa plattformar lägger både privatpersoner och företag upp allt från snygga bilder, tävlingar till captions för att skapa engagemang om ”allt och inget”. Språket är mer fritt och det används en hel del smileys.
På Linkedin däremot är det fokus på att skapa diskussioner som har anknytning till business på något sätt. Privata bilder på familj, husdjur eller från resor är därför mycket ovanligt. De flesta inläggen handlar istället om vad företagen gör, intressanta fakta eller nyheter och så delar man med sig av kunskap på olika sätt. Här använder man ett lite striktare språk och smileys är inte lika vanligt.
Att ”bara” 39 % av Sveriges befolkning (2021) använder Linkedin kan ju tyckas lite. Så varför ska då UF-företagare använda Linkedin? Jo, de flesta som hänger där är mitt i karriären, mycket kunniga och enormt hjälpsamma. Så att kunna nätverka professionellt med över tre miljoner svenskar är ingen dålig siffra, eller hur? Är du nyfiken på vad du kan få hjälp med?
Branding, experthjälp och nya kunder
Linkedin är den perfekta kanalen för att både skapa ditt personliga och företagets varumärke online. Här kan du visa att både du och företaget är att räkna med och på så sätt börja stärka er position på marknaden.
Dessutom kan ditt UF-företag få professionell hjälp helt gratis. Detta kan du fixa genom att tex. lägga upp intressant content som:
- ”rådgivare sökes”
- dela din marknadsundersökning
- be om respons på din affärsplan eller grafiska profil
- ge information och fakta om din vara/tjänst
- ställa frågor för att tex. förbättra din produkt
- dela olika nyheter som har koppling till din affärsidé
- presentera & lyfta samarbetspartners, rådgivare och kunder
- berätta om olika event och möten som du deltagit i
- berätta om företagets utmaningar & be om tips
- dela dina framgångar som tex. när företaget nått break even
- berätta att du vunnit någon UF-tävling
- tacka din rådgivare eller samarbetspartners
- interagera och kommentera i dina kontakters inlägg
Nu när du vet allt som plattformen har att ge är du säkert taggad för nästa steg, att skapa ett konto.
Skapa ett privat konto på Linkedin
Grunden för att maxa värdet för dig och ditt UF-företags status på Linkedin är att du först och främst skapar ett privat konto . Detta är lika enkelt som på andra plattformar och du kan välja att använda din mailadress och skapa ett lösenord eller logga in med ditt Google-konto. Därefter är det dags att välja bilder och skriva in lite annan information än vad du förmodligen brukar göra på andra plattformar.
Din privata profil
En väl ifylld profil är A och O för bra synlighet så börja med att maxa din profil genom att se över följande:
- använd en professionell profilbild där ditt ansikte syns tydligt, gärna med ett leende och i rätt format. Big no no är bild på företagets logotype, helkroppsbild, ditt husdjur eller ingen bild alls. Bilden skall istället visa ditt yrkesverksamma och allra bästa jag.
- ladda upp en bakgrundsbild som passar ihop med det du gör och står för. Här går det bra att göra ett kollage av bilder där även företagets logga finns med. Uppdatera denna då och då med aktuella bilder från din UF-resa så hålls sidan mer levande.
- I introduktionen lägger du in namn, adress, kontaktuppgifter och utbildning. Och du glöm inte att utnyttja rubriken optimalt. Skriv in din roll , UF-företagets namn och något annat som är unikt för dig (tex marknadsföringsansvarig – Företaget UF – med spetskunskaper inom digital marknadsföring). Denna rad är det första som syns och är som ett litet visitkort
- Under OM (längre ner på sidan) beskriver du mer fylligt vad du har för kompetenser, ev. utmärkelser och hur du kan hjälpa andra. Det är också smart att här beskriva ditt UF-företags affärsidé och mål. Ta även upp vilka du vill nätverka med och varför, samt gärna din mailadress. Denna del är som ett litet CV som skall skapa intresse för dig och ditt UF-företag.
Tänk på att fixa din profil innan du börjar söka nya kontakter och nätverka. För om den är ofullständig är det ungefär som att gå runt i pyjamas när du nätverkar IRL och vem skulle göra det?
Ökad synlighet
Tänk även på att anpassa din www-adress på Linkedin så att den blir ”snyggare” och rankas högre av Google. På detta sätt blir du lättare hittad även utanför plattformen. Du kan själv redigera detta genom att klicka på ”redigera din offentliga profil” i högra hörnet och därefter gå till ”ändra offentlig webbadress för profil”.
På så sätt får du en mer clean adress som tex min https://www.linkedin.com/in/lenadahlin/ istället för en massa ovidkommande siffror och bokstäver. Kom även ihåg att på samma ställe se till att bocka för att din profil skall vara synlig även utanför plattformen. Detta gör du genom att ändra till ”offentlig” under rubriken ”redigera synlighet”.
Hitta kontakter på Linkedin
När din profil är klar är det dags att hitta nya värdefulla kontakter på plattformen. Men innan du gör detta kan det vara bra att ha några ”vänner” så andra inte uppfattar dig som en nykomling. Lägg därför till alla du känner som skolkamrater, familj, lärare, andra vänner och såklart medlemmarna i ditt UF-företag. Därefter är det dags att söka efter nya intressanta personer/kontakter.
Kanske kan du namnet på någon företagare som du skulle vilja ha kontakt med och då är det bara att skriva in detta i sökrutan (uppe till vänster). Men du kan även söka på ett specifikt företag eller personer som har en viss titel i en viss bransch.
Du kan också söka med kombinerade sökord som ”and”, ”not” och ”or” för att få fram bättre och mer relevanta resultat. Exempelvis kan du söka på ”designer and Borås” om du letar efter designinspiration eller personer som jobbar med detta.
Du kan till och med skriva in ett sökord och få fram:
- toppresultat
- jobb
- inlägg
- grupper
Plattformen är därför en guldgruva när du vill söka efter rådgivare, leverantörer och branschkunskap vilket kommer gynna ditt UF-företag.
För de som du redan känner räcker det oftast om du bara klickar på ”skapa kontakt” men för okända kontakter bör du även lägga till ett meddelande i din förfrågan. Om du berättar varför du vill ha kontakt och något om dig själv och ditt UF-företag så är det mycket större chans att du får ett ja.
Personlig kontaktförfrågan
Du får använda upp till 300 tecken vid kontaktförfrågan och kan tex. skiva något i stil med:
Hej (namn)!
Jag heter (namn) och har precis startat upp ett UF-företag inom (ange bransch eller vad ni säljer). Vi känner inte varandra men jag kikade på din profil och såg att du jobbar som (ange befattning tex.VD). Eftersom jag kommer att ha rollen (ange din roll tex. VD) i mitt UF-företag skulle det vara spännande och lärorikt att läsa dina inlägg. Jag hoppas att du är öppen för nya kontakter och vill connecta med mig.
Vänligen
(ditt namn)
eller
Hej (namn)!
Jag såg ditt inlägg om (beskriv vilket du syftar på) vilket var väldigt intressant. Eftersom jag gärna vill få nyheter inom området då jag driver ett UF-företag skulle jag uppskatta mycket om jag fick vara med i ditt nätverk.
Med vänliga hälsningar
(ditt namn & namn på UF-företaget)
Ett rimligt mål för antal kontakter skulle kunna vara 500 personer inkluderat din familj och vänner. Då kommer du ha ett tillräckligt stort nätverk och samtidigt hinna med att kommentera och vårda dina kontakter.
Tänk dock på att inte bara skicka i väg kontaktförfrågningar hur som helst utan välj dessa med omsorg. Sök kontakter i samma bransch eller branscher som du kan tänkas behöva hjälp ifrån och som genom deras flöde kan ge dig massor av viktig information. Du kan även söka via hashtaggar som kommer att ge dig förslag på massor av intressanta personer att följa.
Desto fler kontakter du har på Linkedin, desto mer synlig och sökbar kommer du själv att bli för andra. Detta gäller både för vänners vänner, som för vänners, vänners, vänner.
Komma igång och content
När du precis har startat upp ditt konto så börja med att ”känna in” plattformen. Kolla in vad andra postar för inlägg och gilla eller kommentera de som passar ihop med din bransch. När du känner dig varm i kläderna är det dags att du själv börjar skapa content.
Precis som på övriga digitala plattformar är det viktigt att mixa innehållet för ökad synlighet. Så tänk noga på att växla mellan att posta bilder, filmer eller bara text., Bra att veta är även att länkar (tex. till en hemsida) ofta inte får så stor räckvidd.
De varianter av inlägg som finns (2022) som är relevant för dig är:
- ren text
- bild(er) och text
- en film
- fira en händelse
- ett dokument
- hitta en expert
- lägg till en profil
- erbjud hjälp
- skapa en undersökning
Tänk på att en del av inläggsvarianterna hittar du enklast via datorn och andra via mobilen så kolla in detta innan du börjar skapa innehåll.
Hur agerar man på Linkedin?
Som jag nämt tidigare agerar man lite mer strikt på Linkedin än på andra plattformar som tex. Instagram. Så hur gör man kanske du undrar? Jo, det är inte speciellt komplicerat och här kommer några tips:
- Bygg trovärdighet genom att posta regelbundet och bara kommentera inlägg inom din bransch. Om du kommentar lite här och där kommer dina kontakter inte riktigt förstå vad du gör på plattformen.
- Avsätt tid för plattformen precis som för övriga och var noga med att besvara alla kommentarer.
- Skicka aldrig rena säljmail vilket sällan uppskattas och dessutom ofta strider mot GDPR, utan låt din profil tala för ditt brand.
- Ställ gärna frågor i slutet av inläggen så kan du få igång en diskussion och få ökad räckvidd.
- Genom att kolla in andras profiler kan du få fler besökare till din egen. Detta beror på att man får notiser om detta och har du då en intressant profil kanske du rentav får en kontaktförfrågan.
- Använd max två till tre hashtaggar i dina inlägg för ökad spridning men absolut inte fler.
- Då och då kan du förstärka ditt innehåll med en emoji (från mac klickar du på ctrl+cmd+mellanslag). Men överanvänd inte denna funktion utan välj dina tillfällen med omsorg.
- Bäst räckvidd får du om du gör inlägg (enligt Linkedin) mellan 7-8, lunchtid samt 17-18.
Fixa event
En annan stor fördel med Linkedin är att det precis som på Facebook går att skapa olika evenemang. Du kan tex. fixa olika nätverksträffar för potentiella rådgivare, afterwork eller föreläsningar både IRL och digitalt. Digitalt är ju supersmart speciellt i tider när fysiska möten är svårare. Men kolla först in Linkedins användaravtal så att du håller dig till reglerna.
Gör såhär:
- klicka på evenemang
- ladda upp passande bild/bilder.
- fyll i namnet på eventet och ange datum.
- välj om eventet ska ske online eller IRL
- lägg till sändningslänk eller plats
- lägg till en beskrivning och länk till biljett
- därefter klickar du på skapa.
Sen är det bara att bjuda in dina kontakter och om du gör eventet offentligt så kan även de bjuda in sina, bra va!
Företagskonto på Linkedin
Det finns även möjlighet att skapa ett företagskonto på Linkedin men kom ihåg att i de flesta fall räcker det att använda privata konton. Ofta är man ju flera i företaget där var och en blir ambassadörer för verksamheten och då slipper du lägga tid på att sköta ytterligare ett konto.
Men om du har tiden, har ett långsiktigt mål med företaget så kan en företagssida vara guld. Det förutsätter dock att du uppdaterar den ofta med bra material. Det kan vara egna eller andras inlägg som är kopplade till företagets bransch eller artiklar av olika slag.
En fördel med en företagssida är dock att när någon håller muspekaren över företagsnamnet i din privata profil så kommer en pop-up ruta fram. I den står det en kort information om företaget och en länk dit så att man kan följa företaget direkt därifrån. Det är även bara via en företagssida som du kan skapa annonser.
Likedin-tips
Skapa ditt konto på LInkedin så fort du bara kan dvs. gärna före eller i alla fall direkt när du startart upp ditt UF-företag. Då kan du i lugn och ro fixa din profil, hitta nya kontakter och förhoppningsvis utöka ditt nätverk rejält under ditt UF-år.
För att lyckas med Linkedin krävs det framför allt två saker; att du vågar och orkar. Du måste våga ta kontakt med helt främmande personer så tänkt efter vad det värsta är som kan hända? Ett digitalt nej, Inte så farligt eller hur?
Du måste även orka och ge plattformen lite tid. Detta kan du göra genom att bestämma dig för att fixa fyra aktiviteter per dag (t ex gilla, kommentera eller skapa en ny kontakt). Detta tar ju inte mer än 5 minuter men gör du det nästan varje dag under en period så kommer du märka en stor skillnad direkt.
För att mäta dina framgångar på plattformen över tid kan du använda gratistestet för Social Selling Index . Detta ger en indikation på hur väl du säljer in ditt personliga varumärke, hittar rätt personer, tar del av insikter och bygger relationer.
Köp inte någon ”guld variant” genom att betala för LinkedIn premium . Du kommer säkert få massor av erbjudande när du väl är aktiv men du kommer väldigt långt med ”vanliga ”LinkedIn och slipper onödiga kostnader.
Håll dig uppdaterad på vad som händer på plattormen genom poddar, bloggar eller följ experter på Linkedin som:
Nu vet du hur Linkedin funkar och varför plattformen kan bli en viktig framgångsfaktor för UF-företagare. Du kommer definitivt få ett försprång inte bara under UF-året utan också i ditt framtida yrkesliv. Så om du har tid och lust så kasta dig in i Linkedins yrkesnätverk och du, skicka gärna en kontaktförfrågan till mig så jag kan följa din resa.