Har du tänkt på att nätverk är guld för UF-företag? Med dessa kontakter öppnas ju ofta nya dörrar som både kan leda till viktiga samarbeten, nya kunder och stärka företagets varumärke. Att nätverka är därför riktigt smart.
Som entreprenör är det idag nästan omöjligt att lyckas utan ett starkt nätverk. Man behöver nämligen tips och råd för att lösa de utmaningar och problem som dyker upp och ofta hjälp för att få fart på affärerna. Men många som startar UF-företag har aldrig nätverkat inom företagsvärlden förut och det kan därför kännas både pirrigt och jobbigt till en början. Lösningen är god förberedelse och en genomtänkt strategi.
Nätverksprocessen
Att få ett starkt nätverk kan ta tid men ofta finns redan viktiga kontakter närmare än vad man tror. Tänk bara på alla dina släktingar, vänner inkl. deras föräldrar, gamla lärare eller tränare, grannar och kontakter på olika sociala medier. Visst känner du eller är bekant med väldigt många spännande och kompetenta människor?
Nu gäller det bara att ta vara på dessa värdefulla kontakter och sätta igång att nätverka på ”rätt sätt”. Nyckeln är att följa nätverksprocessens tre enkla steg; inventera, genomföra och följa upp.
Inventera
Börja med att inventera ditt befintliga nätverk och gör en enkel nätverkskarta. Skriv ner alla du ”känner” och vad de har för kompetens eller annan faktor som är värdefull för ditt UF-företag. Du kanske är bekant med någon som jobbar med ekonomi som kan hjälpa er med er budget? Eller kanske någon som har en lokal som ni skulle kunna få låna vid er produktion? Alternativt kanske du har en kontakt som har branschkunskap som skulle kunna bli er rådgivare? Det kanske inte är någon bland dina förstahandskontakter men kanske din gamla klasskompis pappa?
Nästa steg är att sammanställa alla medlemmars nätverkskartor inom UF-företaget till en och fundera på vad ni ev. saknar. Om ni har en lucka så fråga era befintliga kontakter om de känner någon som har dessa kompetenser. Många gånger gör någon det och kan sen koppla samman er. Smidigt och enkelt eller hur?
Ett annat smart sätt är att söka efter nya kontakter via Linkedin. På denna plattform kan du nämligen använda en speciell sökfunktion. Mer om hur detta går till kan du läsa om i inlägget; varför ska UF-företag använda Linkedin? Ytterligare ett alternativ att bredda nätverket är genom att delta i någon av alla nätverksträffar som anordnas i din stad. För du känner väl till alla smarta nätverk för UF-företagare?
Med hjälp av inventering och dessa ”påfyllnadsmetoder” kommer du säkert snart ha en helt komplett nätverkskarta. Detta är ju ultimat då det oavsett problem eller utmaning alltid kommer finnas någon som du kan vända dig till.
Research
Vad gäller dina ”gamla” kontakter så har du säkert bra koll på viktig bakgrundsinformation. Men för ”nya” är det klokt att ”läsa på” om personen på olika plattformar som hemsidan, Linkedin, Facebook o dyl. På så sätt kommer du vara uppdaterad kring personens företag, hjärtefrågor och gemensamma kontakter.
Detta kanske känns konstigt till en början men kommer att bli värdefull information när du väl ska ta kontakt. På så sätt kommer du ju veta vad som intresserar hen och även gemensamma nämnare vilket kommer göra att samtalet lättare flyter på. Denna information gör även att du kan ställa bättre och smartare frågor och kan hänvisa till gemensamma ”vänner” vilket ökar förtroendet för dig. Därför är all research helt klart värt besväret och en viktig framgångsfaktor.
När du påmint dig eller samlat in så mycket bakgrundsinformation du kan är det dags att definiera vad ditt mål är med det kommande mötet. Är det råd eller hjälp kring tex. marknadsföring, ekonomi, montern, hemsidan, grupputveckling, återförsäljare, lagar eller branschkunskap? Skriv ner målet och några stödord från bakgrundsinformationen i form av en mindmap. Sen kommer det allra viktigaste; vad ditt UF-företag skall erbjuda i gengäld. Tips på vad detta kan vara hittar du i inlägget; Vill ditt UF-företag ha sponsring?
Det kan även hända att några av dina kontakter brinner för att hjälpa unga entreprenörer och därför inte vill ha något i retur. Men kom ändå alltid ihåg att ge cred på något litet sätt eftersom både du personligen och ditt UF-företag vill lämna ett gott avtryck eller hur?
Genomföra
När det gäller dina ”gamla” kontakter så vet du säkert precis hur du skall gå tillväga när ni hörs eller ses. Du skall såklart bara vara dig själv så att allt känns helt naturligt. Men när det gäller ”nya” är det ofta bra att även tänka till kring nedanstående punkter:
- Memorera så mycket du kan från din mindmap innan det är det dags.
- Presentera dig proffsigt med namn och företagsnamn.
- Ta upp passande bakgrundsinformation från din mindmap (hjärtefrågor, gemensamma nämnare eller kontakter)
- Nämn ditt behov i samma veva som du ger förlag på vad hen kommer få i gengäld (inget är gratis).
- Ställ frågor, lyssna mer än du pratar och le – för vem gillar inte ett stort leende?
- Ring eller besök istället för att maila.
Men varför kan jag inte maila min potentiella nya kontakt kanske du undrar? Jo, eftersom detta oftast inte är särskilt effektivt då majoriteten av denna typ av mail hamnar direkt i papperskorgen. Så tänk om, lyft luren och besök eller delta istället på samma nätverksträff (kolla var i din mindmap) som din blivande kontakt.
Andra saker som det kan vara bra att göra beroende på om det passar in och var (bokat möte eller nätverksträff) ni ses är att:
- hälsa artigt på din nya kontakt med ett fast handslag.
- komma i god tid till mötet men dra inte över tiden
- lägga undan mobilen eller ha den på ljudlöst.
- följa ”klädkoden” så att du smälter in.
- inte uppta någons tid för länge (vid mingel)
- ge positiv feedback på något eller en enkel genuin komplimang.
- sammanfatta vad ni kommit överens om innan du lämnar mötet.
- spegla din nya kontakts kroppsspråk så kommer hen omedvetet ha lättare att gilla dig.
- använda Linkedins ”hitta i närheten” och lägga till din nya kontakt på plats.
- boka in nästa möte.
Följa upp
Så snart du kan (gärna efter bara några minuter) efter varje möte bör du skicka iväg ett mail eller meddelande där du tackar för hjälpen eller bara skriver något kort om att det var kul att ses. Detta hör till inom nätverkande och uppfattas som både proffsigt och trevligt. Efter någon vecka är det sen dags att ta nästa steg (om ni inte bestämde ett visst datum). Ta kontakt och följ upp det ni ev. kom överens om vid ert möte eller spinn vidare där ni slutade.
Ibland händer det såklart att nya kontakter är lite ljumma men ge inte upp utan försök hålla kontakten utan att vara för på. Många kontakter tinar nämligen upp med tiden när de ser ditt engagemang i takt med att ni bygger upp en relation. Andra gör det inte och då måste du såklart respektera detta, släppa och gå vidare.
Sköt om nätverket
Att vårda UF-företagets nätverk är alltid superviktigt för att relationerna skall bli långvariga. Var därför noga med att kontakten är regelbunden och känns som en win win för båda. Det kan till exempel vara genom att:
- ringa ett enkelt telefonsamtal för att höra hur hen mår.
- bjuda på kaffe eller fika vid något möte.
- rekommendera din kontakts tjänster eller varor till andra
- skicka en julhälsning eller önska gott nytt år.
- höra om hen vill komma till er UF-mässa.
- ge bort er vara i tex. födelsedagspresent.
- skicka ett mail i slutet av UF-året där du tackar för all hjälp.
Glöm heller inte att ha ditt nätverk i tankarna så att du även kan koppla samman olika personer om du hör att en kontakt har behov av någon tjänst som någon annan erbjuder. Win win var det eller hur?
Hoppas du gillade dessa nätverkstips och är taggad att sätta igång?
Bonustips
Om du vill ha fler tips kring nätverkande så lyssna gärna på Nätverkspodden. I denna podcast möter du en mängd olika personer som bjuder på sina bästa förslag på hur man lyckas. Varför inte lyssna in fyra framgångstips från en SM-vinnare?
Du kanske också gillar:
- Starta UF-företag 2020 – 10 saker du måste ha koll på!
- 80 inläggsidéer för sociala medier
- Hur skapar man en logga?