Slutspurten av UF-året är en intensiv period då ni skall avveckla, skriva årsredovisning och hålla bolagstämma, samtidigt som ni behöver planera för företagets framtid och fokusera på övriga skolämnen. I år kom även ”Corona-krisen” vilket gjorde att ditt företag ställts inför helt nya utmaningar. Vill du som UF-företagare ha 8 tips?

Att vi är en alldeles speciell situation har väl inte gått någon förbi. De flesta branscher har drabbats av minskad försäljning vilket säkert även ditt UF-företag har fått känna av. Men det kommer en tid efter Corona så det gäller att agera smart, tänka nytt och använda den digitala tekniken optimalt. Du som entreprenör behöver därför ”tänka om” vilket kommer göra en enorm skillnad för hur ditt förtag kommer att lyckas.

 UF-företagare

Kommunicera digitalt internt

För att kunna planera allt från avveckling till hur er affärsmodell skall se ut för ert företag nästa verksamhetsår behöver ni såklart slå era kloka huvud ihop. Använd därför den digitala teknik som ni har tillgång till som tex. Google Meet, Microsoft Teams eller Skype för era möten. Skapa även gemensamma digitala dokument på tex Google drive där ni gör mappar för allt från dagordning till marknadsföringsplaner. Boka också minst en bestämd tid i veckan då ni ”ses” precis som ni hade gjort om ni hade träffats som vanligt. Slutligen så planera även in träffar för teambuildning, lunchmöten eller andra roliga möten som också går att genomföra digitalt såklart!

Tänk även på att:

  • du som VD skickar ut dagordning till alla i företaget och inkluderar vad du önskar att respektive medlem ska bidra med. På så sätt är respektive deltagare förberedd på vad som förväntas av hen i respektive roll.
  • skicka ut en klickbar möteskod eller inloggningskod som ni använder på er valda plattform
  • använda en unik kod för ert mötesrum så att inte vem som helst kan ”titta in” på tex.ert Meet-möte.
  • inte boka för långa möten då det är svårare att hålla koncentrationen när man inte är face to face. Cirka 30-45 minuter brukar vara lagom.
  • Skriva protokoll som ni både har nytta av för att se hur ert ”nya företag” växer fram och för att de som är frånvarande snabbt ska kunna läsa in sig på vad som tagits upp på mötena.
  • dela ut uppgifter som små ”läxor” till alla medlemmar till nästa veckas möte.

Viktiga beslut

Under tiden som ni avvecklar ert UF-företag är det klokt att även diskutera en mängd viktiga frågor för ert framtida företag. Ni behöver såklart bestämma:

  • Vilken bolagsform ni ska driva företaget som?
  • Om ni ska jobba med företaget på del- eller heltid ?
  • Vilka roller ni ska ha i företaget?
  • Om ni ska fortsätta mer er befintliga affärsidé, bredda eller köra en helt ny?
  • Vilka avtal som behöver skrivas inom företaget?
  • Om ni ska söka något immateriellt skydd?

Eftersom det är svårt att sia om när Coronaepidemin är över och om, eller när allt ”blir som vanligt igen” finns det även fler frågor att fundera vidare på.

  • Finns det en efterfrågan av er vara eller tjänst även om det skulle bli lågkonjunktur?
  • Fungerar er affärsidé om den bara kommer att kunna säljas digitalt?
  • Hur kan ni anpassa er affärsmodell så att den även fungerar om epidemin blir längre än förväntat?
  • Kan ni identifiera nya behov på marknaden så här i kristider och utveckla helt nya affärsidéer?

Att vara entreprenör innebär ju att tänka nytt och hitta lösningar på problem vilket ni har alla möjligheter att göra. Tänk bara på alla befintliga företag som förändrat sin affärsmodell; hotell gör om sina rum till små restauranger, bilverkstäder både hämtar och lämnar bilen vid kundens dörr och biografer flyttar hem då man kan se premiärer digitalt direkt. Så se möjligheterna med att driva vidare i denna tid genom att tänka om och utveckla en riktigt smart affärsmodell.

8 tips för UF-företagare
Foto: Evelina Carborn -Ung företagsamhet

Kommunicera externt

Att ha en aktiv kommunikation även med kunder, leverantörer och nätverk är en förutsättning för att övergången från UF-företag till er nya bolagsform skall bli framgångsrik. Tänk därför extra mycket på er externa kommunikation så att ni vårdar era kontakter. Om ni missar detta är det ganska troligt att de inte finns kvar när ni väl är redo för er uppdatering och nylansering..

Uppdatera sociala kanaler

Ni kanske tänker att allt har sin tid och därför till en början bara planerar att jobba internt som ni kanske gjorde vid uppstarten av ert UF-företag. Men tänk på att om ni helt slutar uppdatera era sociala kanalerna kan ni förlora många följare och potentiella kunder då dessa förmodligen tror att företaget lagts ner. Tänk därför på att avsätta tid för att förbereda passande inlägg som ni sedan kan schemalägga med hjälp av tex. Later eller Buffer. Dessa fungerar för sociala kanaler så som Facebook, Instagram och Linkedin. Så under tiden ni jobbar vidare internt posta regelbundet eftersom företaget då upplevs som ”levande”.

Om ni har idétorka så kan ni kolla in inlägget 80 inläggsidéer för sociala medier men kom även ihåg att uppdatera:

  • med inlägg som ni anpassar eller kopplar till pandemin tex. lanserar en ny affärsmodell, att ni tänker på era kunder i denna tid osv.
  • att ni ombildat och startat upp ert nya ”riktiga” företag
  • ert nya företagsnamn i profilen och bion på era social kanaler samt på er hemsida

Svara direkt

En god kundrelation är viktigt och för att inte tappa onödigt många leads är det viktigt att dessa får svar på sina frågor snarast. Detta gäller även i dessa tider när ni har riktigt fullt upp. Att aktivera autosvar på er Webb- och Facebook-sida är därför ett smart drag då det gör att personen känner att de ändå fått kontakt även fast det är automatiserat. Sen räcker det ofta att ni följer upp dessa automatsvar någon gång i veckan då ni i lugn och ro kan ge ett mer personligt svar för att relationen skall hållas vid liv.

Automeddelandet kan se ut ungefär så här “Hej! Tack för ditt meddelande. Vi har just nu en hög arbetsbelastning men ger alltid personliga svar inom en vecka. Vi kommer att svara på ditt meddelande så fort vi bara kan. MVH företagsnamn” (Detta är ett auto-svar).

Här kan du läsa mer om hur man aktiverar snabbsvar på en Facebook-sida.

Meddela intressenter

Hör av er så snart ni kan till era befintliga leverantörer och återförsäljare så att ni även håller dessa viktiga kontakter vid liv. Annars kommer de förmodligen inte räkna med er i sin framtida produktions- eller försäljningsplanering. Bäst är att boka in ett telefon- eller digitalt möte men om detta inte går så skicka åtminstone ett mail så de känner till era planer.

Så snart som möjligt bör ni även omförhandla alla rådande avtal och på så sätt försäkra er om att även intressenterna vill fortsätta med ett långsiktigt samarbete. Det kan ju såklart vara så att ni funderar på att byta leverantörer men återförsäljare kan man väl nästan inte ha för många av eller hur?

Fortsätt nätverka

Under ert UF-år har ni troligen byggt upp ett stort nätverk av rådgivare, företagskontakter och kanske någon speciell kontakt på er lokala tidning. Fortsätt att höra av er och håll dessa uppdaterade på hur ni utvecklar ert företag och du glöm inte av att fråga hur de har det och om ni kan göra något för dem.

Förmodligen har ni även en del kontakter på Linkedin så glöm heller inte av att hålla dessa kontakter vid liv. Lägg upp content av värde som intresseväckande innehåll, kunskap eller olika tips och kommentera på dina kontakters inlägg. Var aktiv och avsätt 10-15 minuter på vardagar så kommer det ge resultat. Du har väl sett både på Linkedin och Facebook att företag går samman och stöttar varandra under Convid 19? Även fast ni troligen inte hinner haka på dessa initiativ nu så kommer det fler och då är du beredd eller hur?

Om ni tidigare deltagit i lokala nätverksmöten som tex. BNI, Kavaj eller Lunchin så kolla upp vad som gäller för dessa forum just nu. Kanske sker mötena utomhus eller digitalt och hur som helst kommer de förr eller senare dra igång på allvar igen. Dessa nätverk är ett riktigt smart sätt för att verkligen” komma in” i det lokala näringslivet i er stad.

Ta del av förmåner

Som f.d.. UF-företagare kommer du ha en mängd förmåner så missa inte av att söka medlemskap i UF alumni. Kolla in nedanstående erbjudanden.

  • Kostnadsfri vägledning från tex. Almi, Drivhuset, Verksamt och Skatteverket,
  • Inbjudan till nätverksträffar och aktiviteter över hela landet
  • 1 års gratis ekonomiprogram från Fortnox
  • 1 års gratis ekonomiprogram från Visma
  • 15 procent rabatt på företagsförsäkring från Nordic Försäkring/Protector 

Ni kan även ansöka om följande stipendium:

  • 50 000 kr från Familjen Spendrups Stipendium
  • 100 000 kr från Anders Walls Stiftelse 
  • 50 000 kr från UF till AB-stipendiet 

Som ung entreprenör har du alla möjligheter att lyckas och har verkligen framtiden för dig. Det digitala sitter i ryggmärgen och ditt år som UF-företagare har gett dig viktiga kunskaper i allt från designprocessen till hur man skriver en årsredovisning. Nu gäller det bara att fortsätta använda dina kompetenser och inte glömma ta del av alla förmåner. Hoppas du gillade dessa 8 tips för UF-företagare och att du känner dig riktigt taggad att driva vidare!

Pin It on Pinterest