Har du fått det kreativa uppdraget att ansvara för företagets produkt eller tjänst? Då behöver du ha koll på allt från designprocessen till hållbarhet och såklart ”killed your darlings”. Vet du hur man gör?

Vid det här laget har ni troligen bestämt er för vilken vara eller tjänst som ert företag skall jobba med. Men har ni verkligen killed your darlings? Ibland kan det vara svårt att släppa en idé men detta är ett måste om marknadsundersökningen visar ett svagt intresse eller om ingen vill köpa er lanserade tjänst.

Det kan även vara så att när väl ni tagit fram flera prototyper att produkten inte håller måttet eller har för dyra produktionskostnader. Vad gör man då? Då är det bara att börja om för det är inte så klokt att ägna ett helt UF-år till en affärsidé som ingen vill ha. Tro mig ni kommer säkert på en smart affärsidé ganska snabbt men om det känns tungt sno en i Vismas affärsidébank.

killed your darlings

Designprocessen

För många så håller verkligen idén och marknadsundersökningen har även visat att det finns ett stort intresse. Så då är allt klart eller? Nja, riktigt så enkelt är det inte. Det ingår i din roll att under hela UF-året ha koll på:

  • er affärsidés svagheter och styrkor samt fortlöpande försöka förbättra dessa
  • vilka risker och möjligheter er affärsidé har och försöka eliminera respektive utveckla dessa.
  • hur er idé står sig gentemot era konkurrenters
  • hur du kan designa produkten/tjänsten så att kundnyttan ökar ytterligare

Er affärsidé skall helt enkelt ständigt vara under din lupp, för utvecklas den inte kommer den avvecklas!

EFI -analys

Du som är ansvarig för varan eller tjänsten känner den ofta allra bäst. Därför behöver just du göra en EFI-analys där du ger underlaget till både markandsförings- och säljansvarig så att de kan använda dessa fakta i er marknadsföring eller vid säljsamtal. Att kunna sin produkt eller tjänst utan och innan är A och O om ni vill sälja riktigt mycket även utanför ert nätverk.

Teddy Dahlin

Hållbarhet

Tänker du på hållbarhet under UF-året? Det gör du säkert men fundera lite extra vad gäller er produkts eller tjänsts ekologiska och sociala fotavtryck:

  • Hur påverkar materialet i er vara miljön? Finns det bättre alternativ?
  • Var produceras varan? Krävs långa transporter? Kan den närproduceras?
  • Om ni producerar varan eller tjänsten själva hur är era arbetsvillkor? Hinner ni med både skola och produktion eller utförande utan att tex. bli allt för stressade?
  • Kan ni cykla eller åka buss när ni utför er tjänst?
  • Påverkar er affärsidé syrenivån i haven, medför onödig konsumtion av sötvatten eller skövling av regnskog för att ge plats till er gröda?
  • Hur är arbetsvillkoren för de som producerar er vara i andra länder?
  • Gör er affärsidé någon skillnad för de som är i någon form av utanförskap?
  • Bidrar er vara till slit och släng konsumtion?

Om du inte känner dig nöjd med svaren så se över alternativen och förbättra så mycket du kan. Lyssna gärna även på Hållklarhetspodden så får du säkert många förbättringsidéer. Det kommer att kännas härligt och kanske blir det just det som gör att ni verkligen kommer att lyckas nå era mål.

ekologiskt fotavtryck

Kolla gärna även in inlägget ”vilka regler gäller för UF-företag” under rubriken lagar så att du inte råkar göra något allvarligt misstag som din roll ansvarar för.

Arbetsuppgifter

Det är mycket viktiga områden att tänka på för produkt- eller tjänstansvarig men såklart finns det många fler uppgifter. Några exempel från arbetsbeskrivningen följer nedan:

  • Känna till aktuell lagstiftning kring produkten/tjänsten inklusive immaterialrätten
  • Sköta löpande inköp eller ansvara för att produktion av varan eller tjänsten sker
  • Skapa en dokumentation (mall) av tillverkningsproceduren om ni producerar en egen produkt
  • Ta fram en priskalkyl i samarbete med ekonomiansvarig
  • Skapa en lagerlista samt inventera lagret i god tid före säljtillfällen så att ni alltid har produkter att tillgå
  • Skapa en produkt/tjänst- broschyr som finns tillgänglig digitalt eller kan bifogas vid köp
  • Införskaffa kringprodukter vid behov som tex. påsar och dylikt
  • Ansvara för hållbarhetsaspekten vid inköp och känna till hela processen från produktion till försäljning
  • Utforma tex. rabattkuponger eller annat tryckt material som hör ihop med kooperativa aktiviteter
  • Rapporterar problem som uppstår i projektet muntligt till lärare och i loggboken

Jag hoppas att ni redan eller snart har ”killed your darlings” och är fullt upptagna med att utveckla er affärsidé med fokus på hållbarhet. I så fall har ni stor chans att bli ett riktigt BRAND bland alla årets UF-företag. Hoppas du är taggad!

Pin It on Pinterest