Det smartaste sättet att välja affärsidé är att hitta något som man verkligen brinner för eller gillar starkt. Men detta kan vara lättare sagt en gjort, så hur gör man egentligen? Hur kommer man på och hur ska man tänka när man väljer affärsidé?
Steg 1
Börja med att helt fritt brainstorma idéer och skriv ner alla förlag hur tokiga de än kan vara vid första anblicken. Du kan tex.
- fundera på ;vilka problem du stöter på i vardagen och hur dessa skulle kunna lösas
- fråga vänner och släktingar om deras dilemman
- googla runt för att hitta trender som du kan haka på både i Sverige och andra länder
- kika närmare på vad UF-företag gjort tidigare och fundera på hur du skulle kunna utveckla idéerna (utan att inskränka på immaterialrätten)
- tänk efter om det finns något i dina hobbys eller kompetenser som skulle kunna bli en bra affärsidé
- hitta inspiration på Pinterest med hjälp av sökord som; ”business ideas start up”, ”business ideas for teenagers” o dyl
- kolla in vad som ”läggs ut” tex. på Blocket och Tradera till bra priser
- reflektera över om du kan göra om saker som vanligtvis slängs till något användbart
Fler sätt att hitta idéer finns på:
Hur kommer man på affärsidéer under Corona-krisen?
Driva eget- 25 heta affärsidéer
Steg 2
När du fått ihop en gedigen affärsidébank är det dags att välja ut de tre bästa idéerna. Dessa kan även vara en kombination av några av dina idéer som vuxit fram under resans gång. Viktigt så här tidigt i processen är att ha flera idéer att jämföra med så att du verkligen kan ”kill your darlings”. Därefter behöver du kolla upp så att dina tänka affärsidéer verkligen är godkända av Ung Företagsamhet. Till sist är det dags att gå ner mer på djupet och konkretisera respektive idé genom följande frågor:
- Vilka är dina top tre affärsidéer? Beskriv respektive produkt och tjänst utförligt.
- Är dina affärsidéer unika? Om inte, vad utmärker affärsidéerna i förhållande till konkurrenterna?
- Vilken är målgruppen för respektive affärsidé? Vad har målgruppen för behov? Hur tillgodoser din affärsidé detta behov?
- Vilka resurser behövs för att genomföra respektive affärsidé? Vilken hjälp behöver du från utomstående?
- Vad är produktens/tjänstens produktionskostnad? Vilket försäljningspris och vinstmarginal kan du räkna med? Vilka säljkanaler är aktuella?
Genom att analysera svaret på ovan frågor får du säkert en föraning om vilken av affärsidéerna som är mest genomförbar. Men ibland kan man ha fel och därför är det bra att ha flera affärsidéer när du tar nästa steg.
Steg 3
Äntligen är det skarpt läge för att testa bärigheten hos idéerna genom att genomföra kvalitativa marknadsundersökningar. Men kom ihåg att inte fråga ”friends, family & fools” som knappast kommer att ge objektiva svar eller ge dig en indikation kring vilken idé du slutligen skall bestämma dig för. Välj istället ut några fysiska platser där företagets tänkta målgrupp rör sig och genomför Ad hoc – ”på stan intervjuer” där du ställer väl valda frågor till helt okända personer som tex:
- Vilka problem skulle varan/tjänsten lösa för dig?
- Hur löser du problemet idag?
- Vad skulle du vara beredd att betala för varan/tjänsten?
- Vill du ge dina kontaktuppgifter och förboka varan/tjänsten?
Svaret på dessa frågor kommer att ge dig den information du behöver för att kunna välja ut den idé som har störts chans på marknaden (eller ge dig insikten om att hela processen måste börja om på nytt om ingen av idéerna var tillräckligt bra).
Därefter är ett naturligt steg att även göra en större kvantitativ marknadsundersökning. Denna kommer ge dig ytterligare ”bevis” för behovet av din affärsidé på marknaden.
Steg 4
Om du har möjlighet så pitcha dina idéer för några mer erfarna personer. På detta sätt får du viktiga tips och råd kring hur du kan spetsa till dina idéer. Ofta ingår detta steg i många kurser då många skolor ordnar olika typer av draknästen.
Om det inte erbjuds på din skola kan du istället utvidga ditt nätverk och kolla om någon av dessa har möjlighet att ge dig konstruktiv respons. Kolla i så fall in inlägget:
Smarta nätverk för UF-företagare
Oavsett hur du får din respons så kommer du till sist fått en mängd feedback som gett dig svar på om din valda affärsidé är optimal. Om så är fallet har du ändå ett moment kvar.
Steg 5
Nästa steg är att verkligen tänka igenom vad syftet med din valda affärsidé är. Självklart vill du få en viss vinst genom att sälja varan eller tjänsten men det är inte detta som kommer att få din affärsidé att gå hem.
Låt mig ta ett exempel; om ditt företag säljer ekologiska frukostfrallor som levereras direkt till köparnas hem på lördagsmorgonen. Vad är då din affärsidé? Det är inte att sälja frallor utan att ge näring till hälsomedvetna människor som inte har tid att baka frallor på egen hand.
Om du kan definiera ditt syfte som ovan kommer det både vara lättare att formulera marknadsföringskampanjer och säljmanus. Nyttan för just din kund är i fokus och inget annat vilket är en grym framgångsfaktor.
När du slutligen registrerat ditt UF-företag hos Ung företagsamhet så gör affärsidékollen (inloggat läge) så kommer du få massor av tips och råd både kring lagar och annat du behöver tänka på.
Att komma på en framgångsrik affärsidé är inte det lättaste och måste få ta sin tid. Allt för många stressar förbi delen med marknads- och kvalitetsundersökningar och står sen som ett frågetecken när kunderna lyser med sin frånvaro. Men förhoppningsvis trillar inte du i denna fälla utan har följt alla steg. Lycka till!
Du kanske också gillar:
Vanliga frågor från UF-företag och svar
10 saker du måste ha koll på!!
Smarta poddar för entreprenörer!