Convid 19 är väl inget som gått någon förbi och för er som är i förberedelsefasen inför ert UF-år kan det väcka många frågor. Kommer Corona att begränsa vilka affärsidéer som går att genomföra? Blir UF-mässorna av och kommer ni att jobba face to face eller bara digitalt? Väntar en lågkonjuktur som gör att folk blir mindre köpbenägna? Att utveckla en affärsidé under Corona-krisen är en utmaning men det kan även vara början på en riktig framgångsresa. Är ni resklara?

Vanligtvis är det smart att välja ut en affärsidé som man verkligen brinner för och fokusera på att utveckla den under sommaren. Men i år finns det många osäkra faktorer att ta hänsyn till. Eftersom vi inte vet när pandemin är helt över är det klokt att jobba parallellt under en längre tid med flera olika idéer. Av dessa bör minst en funka att sälja digitalt alternativt vara en idé som utgår från vår nya situation på något annat sätt. Just nu vet vi ju inte exakt hur nästa läsår kommer att bli, och om eller hur Corona kommer att påverka oss. Vill ni ha några fler tankar kring hur ni kan gardera er?

affärsidéer

Brainstorming

När ni börjar brainstorma idéer så tänk på att skriva ner alla förlag hur tokiga de än kan vara vid första anblicken. Och glöm för allt i världen inte att spara dessa på något bra ställe. Fundera på vilka problem ni stöter på i vardagen, fråga vänner och släktingar om deras dilemman och googla runt för att hitta inspiration. Ni kan även klura på om det finns något i era hobbys eller kompetenser som skulle kunna bli en affärsidé.. Fler uppslag kan ni även få genom att kolla runt på plattformar och sidor som:

  • Visma ; beskriver 22 färdiga affärsidéer som ni kan kopiera eller hämta inspiration ifrån
  • Pinterest ; är en guldgruva för tips på både prylar och tjänster så skriv bara in sökord som ”business home ideas”, ”business ideas start up”, ”business ideas for teenagers” o dyl så kommer ni hitta en mängd förslag
  • AlibabaAmazon Smarta sakerUF showroom; säljer allt och inget och här kan ni få tips på prylar att köpa in eller få idéer till att skapa någon liknande. Tänk bara på immaterialrätten så ni inte gör något intrång.

Slutligen fundera ett varv extra på vilka behov som har eller kan komma att uppstå på grund av Corona-pandemin. Desto fler idéer ni samlar på er ju fler chanser har ni att utveckla en riktigt vinnande affärsidé i höst.

Intern analys

När ni fått ihop en gedigen affärsidébank är det dags att välja ut de tre bästa idéerna. Dessa kan även vara en kombination av några av era idéer som vuxit fram under resans gång. Superviktigt så här tidigt i processen är att ha flera idéer att jämföra med så att ni verkligen kan ”kill your darlings”. Därefter är det dags att gå ner mer på djupet och konkretisera respektive idé genom följande frågor:

  • Beskriv respektive affärsidés produkt eller tjänst så utförligt ni kan.
  • Är era affärsidéer unika? Om inte, vad utmärker affärsidéerna i förhållande de konkurrenter som finns just nu?
  • Vilken är målgruppen för respektive affärsidé?  Vad har målgruppen för behov? Hur tillgodoser er affärsidé detta behov?
  • Hur skulle köpkraften hos målgruppen kunna påverkas av en ev. lågkonjunktur?
  • Vilka resurser behövs för att genomföra respektive affärsidé? Vilken hjälp behöver ni från utomstående?
  • Vad är produktens/tjänstens ungefärliga produktions- eller inköpskostnad? Finns det alternativ ifall kostnaden skulle öka för ert nuvarande materialval?
  • Vilket försäljningspris verkar konkurrenskraftigt? Vilket pålägg har ni använt vid prissättningen?
  • Hur många varor eller tjänster verkar rimligt att hinna sälja ungefär per person? Hur mycket kan pålägget minska utan att företaget riskerar att gå med förlust (om inte alla varor blir sålda)?
  • På vilka sociala kanaler skall er marknadsföring ske?
  • Vilka säljkanaler kommer att fungera bäst för respektive affärsidé?
  • På vilka plan är affärsidén hållbar?
affärsidéer

Marknadsundersökning

Därefter är det skarpt läge för att testa styrkan hos idéerna genom att genomföra marknadsundersökningar. I vanliga fall brukar man inte fråga ”friends, family & fools men i vår kommer ni att antagligen att ”tvingas” ta hjälp av era respektive nätverk. Detta eftersom fysiska möten kan vara svåra att få till i högre utsträckning.

Formulera

Skriv ett proffsigt ”utkast” där ni berättar att ni skall driva UF-företag till hösten och verkligen behöver mottagarens hjälp för att kunna ta ställning till vilken affärsidé ni skall välja med tanke på Convid 19. Presentera era affärsidéer och ställ därefter frågor som:

  • Vilka problem skulle varorna/tjänsterna lösa för dig?
  • Vilken av idéerna känner du ett störst behov av?
  • Hur löser du problemen/behoven idag?
  • Vad skulle du vara beredd att betala för varan/tjänsten?
  • Vilka förbättringsförslag har du för din favoritidé?
  • Vill du få ett exklusivt erbjudande vid lanseringen av varan/tjänsten?

Undersök

Dela därefter det färdiga ”utkastet” via mail samt messenger och snabbmeddelanden på alla era privata sociala kanaler. Be även era föräldrar göra detsamma om er målgrupp är lite äldre än era personliga kontakter. Erbjud gärna även någon freebie som ni lottar ut till ett antal respondenter så kommer ni få ännu fler svar.

För er som varit riktigt drivna och redan utvidgat ert kontaktnät via Linkedin finns det ännu fler möjligheter. Eftersom detta är ett affärsnätverk som stöttar och hjälper varandra kan ni här även göra inlägg ”med era frågor” där ni ber om respons direkt på plattformen. Passa då på att tagga personer som ni tror har expert kunskap eller tillhör er målgrupp.

Ett annat alternativ är att utgå från målgruppen och joina de Facebookgrupper som har dessa som medlemmar. Här kan man ofta få göra inlägg för att ställa frågor till gruppen men tänk på att hålla inlägget relativt kort. Lägg gärna upp en bild eller kort film till era frågor vilket ökar engagemanget.

Därefter behöver ni såklart sammanställa alla svar, ställa eventuella följdfrågor och se om ni kan ”se ett mönster”. Vilka affärsidéer kan bli ”da shit”? En indikation får ni helt klart genom detta arbetssätt och kan på så sätt välja ut de idéer som har störts chans nästa läsår. Eller så kommer ni inse att hela processen måste börja om på nytt igen om ingen av idéerna tar höjd. Hur som helst så försök jobba vidare med minst en primär och en sekundär affärsidé av lite olika karaktär. På så sätt kan ni välja den affärsidé som lämpar sig bäst när vi vet hur landet ligger i höst.

idéer coronakrisen
Foto: Evelina Carborn – Ung Företagsamhet

Experthjälp

Ett smart drag är att även pitcha era affärsidéer för några mer erfarna personer innan ni går på sommarlov. På detta sätt får ni viktiga tips och råd kring hur ni kan spetsa till respektive affärsidé. Om ni har möjlighet så presentera era idéer vid något draknäste eller be om ett digitalt möte med några av era affärskontakter på tex. Linkedin.

Detta kommer att hjälpa er att se både svagheter och styrkor i era idéer som ni sedan under sommarlovet kan börja fixa till eller utveckla när ni inte har skolan att tänka på. Förmodligen kommer detta leda till att höstens affärsidéer håller en högre kvalitet och gör även att ni kommer att ha ett försprång till skillnad mot de som startar upp UF först i augusti.

Arbetssätt, lågkonjunktur & mässor

Förhoppningsvis kommer samhället och skolan gå tillbaka mot vanliga arbetsförhållanden i höst men vi kan såklart inte veta helt säkert. Därför kan det vara bra att ställa in sig på ett digitalt arbetssätt via Meet och sociala kanaler samt även kolla in hur man skapar en hemsida redan i vår. Dessutom är ju digital smart även när någon är sjuk och en egen hemsida en viktig framgångsfaktor i alla lägen.

Räkna även med att köpkraften hos era potentiella kunder kan vara påverkad till en början och att nätverksförsäljning och marknadsföring av olika slag kommer att vara enormt viktigt för att nå ut. Förmodligen kommer det också vara svårt att få återförsäljare tidigt i höst så en webbshop och personlig försäljning kommer att vara A och O om ni vill komma igång tidigt.

Eftersom UF-mässorna är förlagda under vårterminen kommer dessa med stor sannolikhet att kunna genomföras precis som vanligt. Om det mot förmodan kommer finnas begränsningar för folksamlingar så kommer säkert Ung Företagsamhet hitta på någon smart lösning. De kanske släpper in folk i omgångar ungefär som på GeKås i Ullared eller hittar på någon annan fiffig lösning.

Att komma på framgångsrika affärsidéer är inte det lättaste och speciellt inte mitt under Corona-krisen. Men om ni låter det få ta sin tid och jobbar strategiskt och parallellt med flera olika idéer så kommer ni lyckas superbra. Hoppas ni gillade mina tips och att ni förfinar era affärsidéer så att ni kan briljera både med eller utan påverkan av pandemin.

Du kanske också gillar:

Är er affärsidé skyddad?

Hur väljer man företagsnamn?

Pin It on Pinterest