Har du tänkt på att vi kommunicerar med varandra nästan dygnet runt? Alla människor sänder ju ut olika former av budskap till andra som avkodar och tar emot dem. Detta kan vara via ord, kroppsspråk eller på nätet. Därför är rätt och smart kommunikation även en viktig nyckel för ert UF-företags framgång. Vill du som kommunikationsansvarig ha några tips?

Grunden till framgång är att du som kommunikationsansvarig jobbar tätt tillsammans med marknadsföringsansvarig. Ni behöver vara överens om vilken tonalitet, och grafisk profil som skall användas så att ni talar samma språk. Om ni gör det kommer företaget att kännas äkta, trovärdigt och locka fler kunder.

Tonalitet och grafisk profil

Tonalitet handlar inte om vad ni säger utan hur ni säger det. Man kan säga att den tonalitet som ert UF-företag använder är ert företags personlighet. Det är alltså så som ni kommer att uppfattas av människor runt omkring er oavsett om detta är på era sociala kanaler, hemsidan eller ”live” i mötet med kunder och andra intressenter.

För att hitta er tonalitet behöver ni känna er målgrupp väl. Vill ni nå yngre personer eller äldre? Tänk på välja moderna ord som hänga eller amazing till en yngre målgrupp och de mer traditionella träffas samt trevligt till en äldre. Ett tips för att göra denna process enklare är att skapa en tydlig persona. Hitta helt enkelt på en person utifrån er målgrupp som du låtsas prata med och skriv en liten text om personens situation, liv och intressen. Om du gör detta blir det betydligt lättare att se vilka ord som kommer att gå hem. När du gör detta skapa även en tonalitetsmanual där du ger exempel på vilka ord som är rätt och helt fel för ert varumärke. På så sätt får alla i företaget en mall för hur de ska prata oavsett situation eller plattform.

Er grafiska profil det vill säga bild, form, typsnitt och färg är den andra delen i er kommunikation. Båda är avgörande för att nå fram och göra ett unikt intryck. Om ni lyckas kommer det att göra att era kunder inte bara minns er utan ert varumärke. För vad tänker du på när du ser ett bågformat m? Troligen på en speciell känsla samt hamburgare, pommes och dylikt eftersom detta m har en stark koppling till Mc Donalds eller hur?

Marknadsföringsansvarig inom ditt UF-företag har förmodligen redan skapat en grafisk profil så hör med hen om vad som gäller och håll dig till detta.

Hemsida

För i princip alla UF-företag är det en fördel att ha en väl uppbyggd hemsida som kommer att vara företagets skyltfönster utåt i vår moderna värld. Ni kan hittas i google-sökningar och dessutom blir företagandet lite mer på riktigt med en egen hemsida. Hur många framgångsrika företag känner du till som inte har en hemsida? Förmodligen inte särskilt många.

För att skapa en hemsida finns det många olika alternativ som du kan läsa mer om i inlägget ; hur skapar man en hemsida?

Pressmeddelanden

Om ni verkligen skall nå igenom bruset behövs även PR. Detta är ju inte helt gratis då det tar tid att skriva pressmeddelanden och ta kontakt med alla journalister. Därför måste du noga fundera över vad som kan vara av intresse för media så att du inte jobbar i onödan. Några förslag som kan locka journalister är om UF-företaget:

  • lanserar en helt ny affärsidé
  • har en koppling till någon aktuell nyhet eller trend
  • får ett samarbete med något ”hett” företag eller influencer
  • jobbar kooperativt med andra företag i något projekt
  • engagerar er i humanitära projekt eller hållbar utveckling
  • skapar något originellt event eller ställer ut på mässor
  • har en väldigt hög omsättning eller har vunnit många priser på UF-mässan

Du behöver även ha koll på omvärldens uppfattning om ert företag, sammanställa intressanta uppgifter om er, göra en PR-plan och såklart skapa relationer med media-personer.

Skicka pressreleaser och skapa relationer


Det finns massor av tidningar, tv- och radiokanaler, och många tusen journalister i Sverige. Flera av dem är helt säkert intresserade av ert UF- företag. Gör därför en PR-plan som beskriver om vad, hur och när du ska skicka pressreleaser. Och du gör detta så snart som möjligt.

Börja med att inventera vilka medier som är aktuella för ert företag. Det kan vara lokala tidningar, facktidningar radio- eller TV-program men tänk även större. Se bara hur Locker room UF gjorde som kom med i Rapport på TV och hämta massor av inspiration. Det är bara din fantasi som sätter gränserna för tänk vad som hände efter UF-året på Fotbollsgalan.

När du kontaktar journalister är det klokt att tänka som de och skapa en kärnfull och intresseväckande rubrik, kort ingress, använda citat och en hel del andra tricks.

Om du ”läser på” om journalisten innan har du även en uppfattning om vem hon eller han är. Vilka ämnen brukar reportern skriva om? Vad brinner hen för? Vad skriver eller gillar hen för inlägg på Linkedin och andra sociala plattformar? Genom att undersöka detta kommer du ha lättare att skapa en relation med journalisten då du kan koppla ditt pressmeddelande till saker som är viktiga för just hen.

Nätverk

En annan viktig uppgift för dig som kommunikationsansvarig är att sammanställa er gemensamma nätverkskarta. Ett stort nätverk bygger relationer, stärker företagets varumärke och öppnar ofta nya dörrar som både kan leda till viktiga samarbeten och nya kunder. Du känner väl till hur man gör en nätverkskarta?

Förutom ert befintliga nätverk finns det även en mängd affärsnätverk som ni säkert kan få en stor nytta av allt från BNI till lokala nätverk som Kavai. Vid dessa möten kan ni få möjlighet att både pitcha er affärsidé eller ta del av intressanta föreläsningar så håll dig uppdaterad på alla smarta nätverk för UF-företagare i din region.

Kommunikationsansvarig



Arbetsuppgifter

Som kommunikationsansvarig har du även ansvar för uppgifter som att:

  • känna till aktuell lagstiftning kring marknadsföring och kommunikation samt GDPR
  • skapa företagets visitkort (digitala eller i papper)
  • ta fram informationsbroschyr om företaget
  • utforma marknadsföringsstrategi tillsammans med marknadsföringsansvarig
  • skriva manus och leda arbetet för samarbeten
  • stötta VD:n i arbetet att bevaka UF:s hemsida och sociala medier för uppdateringar och information
  • eventuellt skapa reklamfilm (tillsammans med marknadsföringsansvarig
  • rapporterar problem som uppstår i projektet muntligt till lärare och i loggboken

Att kommunicera rätt är en konst men om du som kommunikationsansvarig ser till att ni använder rätt tonalitet till både ert nätverk och kunder kommer ni bli ett UF-företag som kommer att sticka ut. Hoppas du känner dig riktigt taggad och tar kontakt med många journalister så att jag får höra mer om ert UF-företag!

Pin It on Pinterest