Är du kreativ, brinner för sociala medier eller har kunskaper kring grafisk design? Då har du troligen fått marknadsföringsrollen i ert UF-företag. Vill du ha några tips och kanske lära dig mer om vad marknadsföring innebär?

Som ansvarig för marknadsföringen jobbar man idag ofta tätt ihop med säljarna. Detta beror på att kunders köpprocess har förändrats eftersom datorer och Internet gett kunden helt nya förutsättningar. Nu för tiden har nämligen många kunder redan sökt information på egen hand och kommit till värderingsfasen när säljaren väl möter kunden. Detta betyder att marknadsförare på etablerade företag har en mer betydelsefull roll än någonsin.

Men för UF-företagare är det vanligtvis annorlunda då kunders köpprocess knappast kommit igång självmant. Ert brand är okänt och ni möter kanske era potentiella kunder för första gången på någon marknad eller UF-mässa. Du som marknadsföringsansvarig måste därför jobba mer traditionellt så att er målgrupp inser att de har ett behov av er vara eller tjänst. Känner du till grundstegen?

Vad innebär marknadsföringsrollen?

Marknadsföringens grundsteg

Det ligger mycket arbete bakom en genomtänkt marknadsföringsstrategi vilken inleds med följande steg:

  • Börja med att analysera resultatet av era marknadsundersökningar så att ni säkert vet att det finns ett behov på marknaden. Med hjälp av dessa kan du även ringa in er målgrupp och får grunden till er målgrupps persona.
  • Gör därefter en omvärldsanalys. Det vill säga, lär dig mer om branschen och hur marknaden för er produkt eller tjänst ser ut. Gör dessutom en SWOT-analys så att du har underlag för vad du ska lyfta fram i er marknadsföring .
  • Undersök också vilka marknadsföringskanaler er målgrupp är mottagliga för och använder. Barn hänger till exempel knappast på Facebook och äldre använder väldigt sällan Snapchat. Kolla därför in svenskarna och internet så att du verkligen planerar för rätt kanal.

Marknadsföringsmål

Nästa steg är att bestämma hur ni vill företaget skall uppfattas av kunderna. Du måste funder kring vad kunden skall veta, tycka, känna och göra.

Titta därför på SWOT-analysens styrkor och försök fundera hur dessa ska nå fram till kunden så att kunderna verkligen tycker om er affärsidé. Dessutom är det smart att länka ihop dessa med en känsla så att de skapar en positiv upplevelse hos kunden eftersom du ju vill att de antingen skall köpa eller sprida ert budskap vidare.

När detta står klart är det dags att sätta upp smarta-mål för marknadsföringen. Enklast är att skapa en aktivitetsplan för marknadsföringen för hela UF-året. I denna anger du tid, aktivitet, målgrupp, budskap och kanal när de olika marknadsföringsaktiviteterna skall genomföras.

För att nå er målgrupp är det viktigt att se till att marknadsföringen engagerar. Detta lyckas du med om det finns igenkänning, är roligt, använder storytelling eller hakar på någon aktuell händelse. Men glöm inte att posta regelbundet annars är ni ett minne blott.

Det absolut avgörande steget är att efter varje aktivitet utvärdera hur den faktiskt gick genom att se över antal reaktioner. Beroende på vad ditt mål var kan detta bestå av antalet beställningar, likes, följare, delningar, kommentarer eller visningar och dylikt. Om du inte fått det resultat som du önskade måste du tänka om och göra på något annat sätt vid nästa kampanj. Kika på etablerade företags marknadsföring i samma bransch för inspiration.

Kommunicera mera

Om ni använder sociala medier som en del av er marknadsföring så fundera på hur du kan bjuda in till tvåvägskommunikation. Be era ”följare” att till exempel:

  • kommentera eller dela er sida
  • komma på olika säljtillfällen
  • skicka in bilder när de använder er produkt eller tjänst
  • använda er #
  • recensera er produkt eller tjänst

Men missa inte att noga kolla plattformens användarvillkor om ni i samband med detta ordnar någon tävling som en lead magnet. Facebook och Instagram tillåter till exempel inte att man fiskar efter likes eller att man uppmanas att tagga någon vän vid tävlingar.

För att era potentiella kunder skall vara intresserade av att kommunicera med er behöver du skapa inlägg med variation. Dessutom bör du ha koll på följande vad gäller sociala medier:

Andrea Svensson – marknadsföringsansvarig för YourMedia UF

Arbetsbeskrivning för marknadsföringsrollen

Förutom att marknadsföra ert UF-företag har du även en mängd andra kreativa uppgifter som du hittar i din arbetsbeskrivning. Några exempel från denna är:

  • Känna till aktuell lagstiftning kring marknadsföring
  • Göra en monterskiss där det tydligt framgår hur vara eller tjänst samt grafisk profil kan komma till sin rätt.
  • Ta fram reklamblad digitalt- eller pappersformat
  • Leda arbetet vid monterbygge och ha en tydlig plan för denna
  • Samordna och ge övriga uppgifter att ordna ting till mässornas monter 
  • Rapporterar problem som uppstår i projektet muntligt till lärare och i loggboken

Om du som jag älskar marknadsföring kommer du tycka att du har en fantastisk och utvecklande roll i företaget. Hoppas att detta inlägg kan hjälpa ert företag så ni säljer mer genom att kommunicera på kundens villkor.

Pin It on Pinterest