Syns man inte finns man inte! Har du hört detta förut? Troligen och när det gäller ditt UF-företag är det verkligen A och O. Men hur gör man för att synas kanske du tänker. Ert UF-företag kan vara aktiva vid massor av säljtillfällen, på era sociala kanaler/hemsidan och så kan ni synas i media. Men hur gör man då för att få PR kanske du undrar?

PR (public relations) är ett sätt att marknadsföra ert företag i media på olika sätt. Det kan vara du, ditt företag eller era produkter som blir omskrivna helt gratis i media. Fördelen med PR är att den inte är köpt reklam, och därför ofta upplevs som mer trovärdigt. Tänk bara vilken uppmärksamhet ett UF-företag kan få efter en sådan här artikel….

Hur får man PR?

Vad intresserar journalister?

PR är smart men inte helt gratis då det tar tid att skriva pressmeddelanden och ta kontakt med olika journalister. Därför måste du noga fundera över vad som kan vara av intresse så att du inte jobbar i onödan. Några förslag som kan locka journalister är om UF-företaget:

  • tagit fram en helt ny produkt eller tjänst
  • har en väldigt hög omsättning
  • ställer upp i någon speciell tävling
  • har vunnit många priser på UF-mässan
  • jobbar kooperativt med andra företag i något projekt
  • engagerar er i humanitära projekt
  • lanserar ytterligare en ny produkt eller tjänst
  • jobbar med hållbarhet på alla plan
  • har extrem hög kundnöjdhet
  • råkar ut för någon svårighet som ni antingen behöver hjälp med eller har löst
  • har lanserat er hemsida
  • har ett samarbete med någon influencer eller företag (se följande inlägg)
  • skapar något originellt event
  • ska ställa ut på någon UF-mässa eller annat säljtillfälle som tex. en marknad
  • arrangerar ett ”homeparty” där ni demonsterar eller säljer er vara/tjänst

Tips för kontakt med journalister

  • Kolla upp vilka journallister som brukar skiva liknande artiklar som den som ni vill vara med i. Följ journalisen på Linkedin och andra digitala kanaler. Börja kommentera de inlägg som hör ihop er affärsidé.
  • ”Samla ”på mejladresser till journalister som skriver om UF-företag.
  • Om du har haft kontakt med en journalist tidigare är det lättare att senare få klartecken för en artikelidé.
  • Kolla in olika efterlysningar på tex. webbtjänsten “Hjälp en journalist“.
  • Läs tidningar, hemsidor och bloggar inom ert ämnesområde -haka på när det dyker upp en artikel som känns ”het” för er och kommentera.
  • Testa Mynewsdesk som är ett av Sveriges mest använda webbverktyg för att skicka ut pressreleaser. .

Det finns massor av tidningar, tv- och radioprogram, och många tusen journalister i Sverige. Några av dem är helt säkert intresserade av ert UF-företag. Börja därför skicka pressmeddelanden!

PR-exempel

Du kanske tänker varför skulle någon journalist vara intresserad av mitt UF-företag? Men tro mig väldigt många är verkligen det. Kolla in följande exempel på UF-företag (av de tusentals som finns) som fått publicitet och tänk att det kunde vara ni:

Hur skriver man ett pressmeddelande

Skriv ett pressmeddelande där du placerar UF-företagets logga läggs upp i dokumentet och såklart dagens datum. Därefter skall du även tänka på följande:

  1. Använd en kort och intresseväckande rubrik på max en rad.
  2. Skriv en ingress/inledning på 2-4 rader i fet stil som sammanfattar hela nyheten.
  3. Gör din text ”nyhetsmässig” dvs. skriv det viktigaste först så att allt kommer med i fall redaktionen vill korta ner.
  4. Använd snygga bilder (tänk på upphovsrätten) så ökar chansen att det blir en hel artikel i stället för en liten notis.
  5. Ange kontaktuppgifter till de som kan ge ytterligare information.; telefonnummer, mailadress, hemsida och/eller sociala medier.
  6. Presentera gärna ert UF-företag på 4-6 rader i mejlets sidfot. Använd en mindre teckenstorlek för att inte stjäla uppmärksamhet från nyheten.
  7. Skicka pressmeddelandet via mejl, eller tidningens ”tipsa” med rubriken i ämnesraden. Lägg gärna ut pressmeddelandet på er webbplats samtidigt som ni skickar iväg det.
  8. Se till att ni är tillgängliga när pressmeddelandet går ut så ni kan besvara eventuella frågor.
  9. Förbered frågor och svar, så att du är beredd om journalisten hör av sig. Skriv ned stödord på alla frågor du kan tänka dig dyker upp.

Linkedin & PR

Även jag som lärare har ibland möjlighet till PR som när jag 2018 blev intervjuad av Marie Hagberg som driver Nätverkspodden. Hon hade varit en kontakt på Linkedin sedan en tid och när hon ringde och frågade om jag ville vara med i podden så tackade jag såklart ja och berättade om några av mina framgångstips som SM-vinnare. Skulle ditt UF-företag kunna få samma förfrågan? Självklar om ni är aktiva på Linkedin!

Hoppas att du känner dig laddad och skickar riktigt många pressmeddelanden så att både ditt UF-företag och Ung Företagsamhet får den publicitet som de förtjänar. Vem ska du kontakta först?

Pin It on Pinterest