När du startade ditt UF-företag såg du säkert fram emot alla UF-mässor och andra fysiska försäljningsmöjligheter som väntade. Men tyvärr tog Corona-pandemin fart igen så nu gäller det att snabbt tänka nytt, anpassa affärsmodellen och sälja klokt. Vill du ha några tips på hur du säljer smart och kanske tjänar andra goa pengar?

Att UF-mässor ställts in och chansen att sälja via återförsäljare drastiskt minskat kan kännas tungt. Men istället för att deppa så kolla in alla möjliga försäljningsmöjligheter och tänk om. Nu sitter ju miljontals potentiella kunder hemma vid sina skärmar och bara väntar på att pandemin ska vara över och shoppar eller slösurfar säkert mycket mer än vanligt. Enligt Internetstiftelsen använder hela 96 procent av Sveriges befolkning internet varje dag. Så du tar väl vara på denna och alla andra möjligheter?

säljer

Webbshop

Väldigt många varor och tjänster funkar superbra att sälja via webbshop.Tricket är bara att få era kunder att hitta dit men med en genomtänkt kundresa har ni alla möjligheter att få en hel del försäljning denna väg. Så om ni inte redan skapat en hemsida kolla in tex. Vismas gratiserbjudande eller använd något publiceringsverktyg. Är du osäker på vad ni ska välja eller vill ha andra tips för att maxa er hemsida så kan du läsa mer på:

Sociala kanaler

På vilka plattformar hänger just er målgrupp? Är det på Instagram, Facobook, Linkedin eller kanske Tik Tok? Har du koll på hur du kan leda kunder med ”ett klick” till er webbshop eller till och med sälja direkt? Beroende på vad ni säljer kan flera av följande aktiviteter vara smarta att använda eller att ha på plats:

  • Aktivera knappen köp nu på Facebook
  • Använd Instagram shopping eller Facebook:s Marketplace
  • Ange företagets URL till webbshoppen i bion på Instagram och Linkedin
  • Skriv in er webbadress i bion på Tik Tok (om ni har 5000 följare)
  • Gå med i Facebook-grupper som tex. ”välj en företagare” eller användargrupper specifikt för er bransch
  • Låt kunderna buda direkt på era varor som Merchsweeden (fd. Merch UF) på tex. Instagram
  • Uppmana ibland följare att skicka DM i era inlägg.

Genom att ha tydliga CTA även på sociala kanaler kan du enkelt uppmana läsarna att gå vidare till länken i bion eller klicka vidare på köp nu knappen. Men tänk på att inte alltid försöka sälja utan blanda upp inläggen med content av värde. Detta vinner ditt UF-företag på i längden.

Givetvis kommer ni säkert även behöva köpa annonser för att pusha på köpprocessen på respektive plattformar och klokt är då att använda Ads manager (FB & Insta) så att ni får ut mer av annonseringen. Fler tips på verktyg och annat som kan vara bra att tänka på hittar du i följande inlägg:

Influencers

Känner eller känner du till någon micro- eller nano-influencer i din region? I så fall kan ett samarbete vara ett supereffektivt sätt att få fart på försäljningen. Kolla bara in att er webbshop har funktionen att kunna ange en kod så att trafiken från influencern lätt kan mätas. En del tar förutom ett fast pris för en kampanj nämligen även en liten procent på faktiska köp av kunderna.

Att använda influencers är speciellt smart om du vet att er målgrupp hänger mycket på sociala medier och är ofta mer kostnadseffektivt än att använda återförsäljare. Är du osäker på om detta är något för er så kan du läsa mer i inlägget; tre tips på hur man väljer influencer.

Sajter och appar

Om ni trots allt inte kommer ha en egen hemsida kan det vara en god idé att sälja via befintliga sajter och appar. Kolla in vad som gäller för respektive sajt och app och välj sen ut den som passar bäst ihop med er vara eller tjänst. Det finns grymt många och nedan hittar du några av en uppsjö av alternativ:

  • Blocket
  • Tradera
  • Swapifly
  • Plick
  • Loppis
  • Tise

Samarbeta & sälj

Har du tänkt på att sälja kooperativt? Förmodligen finns det något eller några andra UF-företag som riktar sig till samma målgrupp som ni. Då skulle alla företag kunna köra ett paketerbjudande (med allas produkter) lagom till jul, alla hjärtans dag, mors dag eller liknande. Eller så kan ett köp hos ett av företagen kunna ge rabatt hos alla de övriga.

Ett annat sätt är om flera UF-företag går samman tex. på er skola och skapar ett gemensamt digitalt event på till exempel Facebook. Där kan ni då dela med er av kunskap, smarta tips, underhållning eller något annat och såklart ge superdeals till deltagarna under eventet. Om ni vill vara riktigt effektiva kan ni även bestämma en speciell dag, tid och utlämningsställe för kunderna så sparar ni både tid och fraktkostnader. Men tänk på att detta bara gäller om kunderna gjort en förskottsbetalning eftersom ni annars oftast behöver tillstånd från kommunen.

Ytterligare ett alternativ är att samarbeta med företag och organisationer på din ort genom att sätta upp en reklamaffisch i deras lokal. Detta skulle kunna vara allt från någon tandläkare eller frisör till en större mataffär. Ange om ni levererar varan till kundens dörr eller om de hämtar upp varan vid nästa besök på platsen. Och självklart behöver ni även ha ägarnas tillstånd och skrivit ett avtal om vad som gäller i förväg.

Försäljning IRL

Nya kunder är oftast lättast att få IRL då ni kan ställa frågor och berätta om hur er affärsidé kommer lösa kundernas ”problem”. Men nu behöver alla hålla fysiskt avstånd men det kan vara möjligt att sälja::

  • i luftiga områden av gallerior eller köpcenter
  • på torg som har uppställda bodar till tex. jul
  • till elever eller lärare på er skola

Men håll er uppdaterade kring lagar och rekommendationer eftersom dessa snabbt kan ändras och glöm heller inte att alltid be om tillstånd från ägaren eller skolchefen innan ni drar igång. Förhoppningsvis kommer det snart att vända och då kan hemförsäljning vara ytterligare ett smart drag. Dela då in er stad i mindre områden och börja helt enkelt gå runt och försök sälj till de människor som är ute i sina trädgårdar. Om smittan minskat rejält kan ni kanske till och med knacka på dörrarna om ni håller ett extra avstånd. Oavsett behöver ni ha full koll på de lagar som gäller när man säljer utanför en affärslokal.

Nätverksförsäljning

Hur många personer känner ni var och en i UF-företaget tillsammans ? Vilka av dessa kan tänkas vara intresserade av att köpa er vara eller tjänst? Förutom de ni träffar IRL på er skola pratar ni säkert med grannar, släktingar och vänner då och då. Förmodligen går ni också till frisören, tandläkaren eller någon annan person som jobbar med tjänster ibland. Men har ni passat på att köra er säljpresentation? Eftersom kunder i första hand köper av personer de gillar så kan detta bli en riktig framgångsfaktor bara ni tar chansen men gör det klokt. Ni vill ju både uppfattas som proffsiga och behålla en god relation.

Försäljning via direktreklam

Om ditt UF-företag erbjuder tex. trädgårdstjänster eller nybakat bröd till dörren och har en målgrupp som inte använder Internet eller sociala medier kan det enda sättet att nå ut vara genom direktreklam. Då kanske ni själva kan gå runt och dela ut erbjudandet i de områden som ni vet att dessa bor? Glöm inte att tydligt visa vilka ni är, vad ni erbjuder, vad det kostar och såklart ange ett telefonnummer så kunden lätt kan ringa in sin beställning.

Ett alternativ till detta kan ju även vara att jobba aktivt med att få PR eller sätta in en annons i dagstidningen. Många äldre som inte är aktiva Internet- och smartphone-användare har ofta en prenumeration på morgontidningen.

Vill du veta mer så kolla in inlägget; hur får man PR så kanske det är just ditt UF-företag som får en boost och fart på försäljningen på detta sätt.

Telefon-, epost-försäljning & B2B

Eftersom ni förmodligen inte har en budget för att betala för Nix-registret så kan ni inte ringa ”kalla säljsamtal” till privatpersoner. Och enligt marknadsföringslagen kan ni heller inte skicka erbjuden till privatpersoner via epost och dylikt.

 En näringsidkare får vid marknadsföring till en fysisk person använda elektronisk post, telefax eller sådana uppringningsautomater eller andra liknande automatiska system för individuell kommunikation som inte betjänas av någon enskild, bara om den fysiska personen har samtyckt till det på förhand.

Men till juridiska personer är det fritt fram så varför inte prova på att kontakta företag? Det finns tex. en mängd mindre näthandlare som säljer begränsade partier där er vara kanske skulle passa in helt perfekt i deras sortiment. Googla därför runt så kommer ni säkert hitta ett eller flera alternativ för försäljning B2B.

Även fast många företag kanske inte lämpar sig som återförsäljare kanske er vara skulle passa perfekt på deras kontor, lunchrum eller företagets gym. Den kanske även skulle bli en perfekt julklapp, påsk- eller sommarpresent till personalen?

Ytterligare ett alternativ är att se om företagen vill samarbeta med er genom att infoga ert erbjudande till sina kunder. Många företag har ofta nyhetsbrev eller klubberbjudanden och gör regelbundet utskick till en stor kundgrupp.som samtyckt till detta på förhand. Har ni bara rätt affärsidé som passar ihop med företagets brand kan detta bli en bra kombo.

Men tänk på att innan du lyfter luren ha förberett dig extremt noga så du kan ditt säljmananus med många alternativa inledningar och avslut. Och kom ihåg att för varje nej du får kommer ett ja allt närmare.

Återköp & nyhetsbrev

Den allra bästa kunden att sälja till är till en ni redan har. Så om du har fått kundens kontaktuppgifter och allt gått rätt till enligt marknadsföringslagen och GDPR ta chansen och ring upp eller skicka ett riktigt bra erbjudande igen. Om ni säljer en förbrukningsvara kan ni göra detta mer regelbundet men annars kan det passa vid jul, alla hjärtans dag eller morsdag eller likande.

Om ni har tiden och vill slå på stort så bygg upp er egna e-maillista. Detta kan ni göra via tex. en snygg hemsida, webbshop eller blogg där ni erbjuder prenumeration på ett automatiserat nyhetsbrev. Då kan ni hålla intresset hos befintliga och även få en hel del nya potentiella kunder som ni kan hålla kontakten med via någon gratis e-postmarknadsföringstjänst som Mailchimp eller MailerLite.

säljer via nyhetsbrev

Tävlingar

Det sista tipset att cacha in pengar är att delta i olika tävlingar som lokala eller regionala UF-tävlingar eller andra tävlingar för entreprenörer som Vismas eller företagartävlingar i er stad. Även fast tävlingar inte skall vara ert prio som företagare kan de ge flera tusen kronor och bättra på er vinst. Så om ni har lust så välj ut en eller ett par tävlingar som ni tror att ni har stört chans i så kanske ert UF-företag tar hem årets:

  • affärsplan
  • grafiska profil
  • vara eller tjänst
  • hantverkare
  • innovation
  • säljare
  • UF-företag
  • ekologiskt hållbara UF-företag
  • socialt hållbara UF-företag
  • årsredovisning
  • webbsajt (Visma)
  • webbshop (Visma)

Hoppas du fått lite fler idéer på hur ni kan sälja under detta speciella UF-år och om inte annat kommer du säkert snart på ännu fler grymma sätt. Du som ung entreprenör kanske rentav klurar ut en helt ny sorts affärsmodell!

Du kanske också gillar:

Pin It on Pinterest